اخبار ساحوی

کاخ سفید: امریکا به دنبال ایجاد پایگاه نظامی دایمی در افغانستان نیست

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفته است که امریکا خواهان پایگاه نظامی دایمی در افغانستان نیست و نیروهای آن کشور تنها به درخواست مردم افغانستان در این کشور باقی خواهند ماند.

آقای کارنی گفته است، در صورتیکه نیروهای امریکایی در افغانستان باقی بمانند تنها به آموزش نیرو های افغان و نابود سازی بقایای القاعده خواهند پرداخت.

این گفته ها در حالی است که رییس جمهور کرزی به تازگی گفته بود که امریکا خواهان ایجاد نه پایگاه نظامی در بخش های مختلف کشور می باشد.

اما سخنگوی کاخ سفید در واکنش به سخنان آقای کرزی گفته است: «ایالات متحده امریکا در تلاش داشتن پایگاه های دایمی در افغانستان نیست. هر نوع حضور امریکا پس از سال 2014 در افغانستان تنها به دعوت دولت افغانستان و به هدف آموزش نیرو های امینی افغان و هدف قرار دادن بقایای شبکه القاعده خواهد بود».

بحث روی موافقت نامه امنیتی میان کابل- واشنگتن از حدود یک سال بدینسو جریان دارد و مقام های دو کشور گفته اند که مفاد این موافقت نامه براساس منافع دو کشور تنظیم خواهد شد.

رییس جمهور کرزی بارها گفته است که دولت افغانستان تنها در صورتی این موافقت نامه را امضا خواهد کرد که امریکا خواست های افغانستان را بپذیرد.

تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغان، ادامه کمک های مالی امریکا و حمایت از روند دولت سازی در افغانستان از شرایط دولت افغانستان برای امضای این موافقت نامه است.

موافقت نامه امنیتی میان کابل- واشنگتن جزئی از پیمان همکاری های استراتیژیک میان دو کشور است که سال گذشته توسط روئسای جمهور دو کشور در کابل به امضا رسید.

Trending

خروج از نسخه موبایل