رویداد های اخیر

کارشناسان ملل متحد: پاکستان باید فوراً برنامه اخراج افغان‌ها را لغو کند

Published

on

(Last Updated On: میزان ۲۶, ۱۴۰۲)

کارشناسان سازمان ملل متحد روز سه شنبه از پاکستان خواستند تا فوراً برنامه اخراج ۱.۴ میلیون شهروند افغان از این کشور را لغو کند.

دولت پاکستان که ده‌ها سال میزبان میلیون‌ها افغان بوده است، اخیراً اعلام کرد که تمام اتباع خارجی «بدون مدرک» باید تا اول نومبر کشور را ترک کنند در غیر آن با اخراج مواجه خواهند شد.

بر بنیاد اعلامیه بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد، این طرح به‌ویژه بر بیش از ۱.۴ میلیون شهروند افغان تأثیر می‌گذارد، از جمله بسیاری از آنها که به دلیل نگرانی‌های جدی حقوق بشر و بحران بشردوستانه در افغانستان به دنبال امنیت و محافظت به پاکستان گریخته‌اند.

کارشناسان گفتند: «ما از پاکستان می‌خواهیم که اصل مطلق و غیرقابل انحراف ممنوعیت بازگرداندن پناهندگان را رعایت کند و از اخراج جمعی و بازگشت اجباری جلوگیری کند.»

آنها افزودند: «فقدان قوانین و طرزالعمل‌های داخلی پناهندگی، کشورها را از تعهدات شان مبنی بر رعایت اصل ممنوعیت بازگرداندن پناهندگان طبق حقوق بین‌الملل بشر و قوانین عرفی مبرا نمی‌کند.»

ممنوعیت بازگرداندن پناهندگان به صراحت در کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز که پاکستان یکی از کشورهای عضو آن است، گنجانده شده است.

پس از رویکار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد در نامه ای به تاریخ ۲۳ دسمبر ۲۰۲۱ از پاکستان خواستند تا اخراج اتباع افغان را تا زمانی که شرایط و وضعیت حقوق بشر در افغانستان اجازه بازگشت ایمن و با عزت را بدهد، متوقف کند.

کارشناسان گفتند: «پاکستان باید تمام بازگشت‌های اجباری را متوقف کند و همچنان به میزبانی اش از اتباع افغان که به دنبال زندگی امن فرار کرده‌اند، ادامه دهد. دولت همچنین باید از دسترسی کامل آنها به روند هایی اطمینان حاصل کند که با آن نیازهای حمایت از حقوق بشر فردی آنها و نیاز آنها به حمایت موثر مطابق با استندردهای بین المللی حقوق بشر و پناهندگان، به طور کامل ارزیابی می‌شود.»

آنان افزودند: «ما همچنین نگران گزارش‌هایی هستیم که افغان‌های مقیم پاکستان در معرض دستگیری، استثمار و رفتارهای غیر عزمتندانه قرار گرفته‌اند، از جمله از زمانی که پاکستان برنامه‌ عودت خود را اعلام کرد.»

کارشناسان خاطر نشان کردند که مهاجرین افغان کمک مثبتی به پاکستان می‌کنند و جامعه بین المللی به تسهیل اسکان امن افغان‌های در معرض خطر در سایر کشورها هستند ادامه دهند و از حمایت از آنها اطمینان حاصل کنند.

کارشناسان ملل متحد از پاکستان خواستند که به همکاری خود با نهادهای مربوطه سازمان ملل به منظور حمایت از کسانی که برای زندگی امن در این کشور پناهنده شده اند، ادامه دهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل