خبرهای تازه

کاهش بی پیشینه ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

اتحادیه صرافان سرای شهزاده می گوید که ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی به ویژه دالر به گونه بی پیشینه ای کاهش یافته است.

اعضای این اتحادیه اظهار میکنند که ناامنی، فرار سرمایه، سیاست های ناقص بانک مرکزی و عرضه اندک دالر نسبت به تقاضای بازار از سوی بانک مرکزی سبب شده تا بهای دالر در برابر افغانی افزایش بی پیشینه ای داشته باشد.

حاجی زیرک، معاون اتحادیه صرافان گفت: “از یک سو سیاست بانک مرکزی ناقص است و از سوی دیگر عرضه به بازار کم و تقاضا زیاد است.”

 اما باور ها بر این است که تا زمانیکه تولیدات ناخالص رشد نیابد و کسر تجارت از بین نرود، حفظ ثبات افغانی مشکل خواهد بود.

حسیب الله موحد، کارشناس اقتصادی بیان کرد: “تولیدات ناخالص با اندازه حجم پولی نیست و این سبب شده که همیش توازن برقرار نباشد.” 

 بلند رفتن بهای دالر در بازار هم بی تاثیر نیست؛ در کنار بلند رفتن دالر، نرخ کالا ها به ویژه مواد خوراکی نیز افزایش پیدا کرده است.

صدیق ، یکی از دکانداران شهر ابراز نمود: “قیمت با افزایش دالر بالا می رود. در هر ده پول دو صد، سه صد افغانی در هرنرخ افزایش می یاید.” 

برای برخی از شهروندان کشور که با درآمد های اندک روزگار خود را سپری میکنند، خرید نیاز های اولیه شان را بسنده نمیکند و آنان از بهر فقر روز افزون شکایت می کنند.

برخی از آگاهان هم می گویند که مقدار اندک دالر که به بازار عرضه می شود، به دلیل تقاضای کشور های همسایه به ویژه ایران و پاکستان به گونه غیر قانونی انتقال داده می شود. 

Trending

خروج از نسخه موبایل