رویداد های اخیر

کاهش پنجاه درصدی کمک‌های بریتانیا به افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۸, ۱۴۰۲)

یک نهاد ناظر بر کمک‌های خارجی بریتانیا می‌گوید؛ این کشور بیش از پنجا درصد کمک‌های مالی‌اش به افغانستان را کاهش داده است.

این نهاد در گزارشی اعلام کرده است، کاهش این کمک‌ها سبب تعطیل و تاخیر در برخی برنامه‌ها، از جمله واکسیناسیون پولیو و ماین پاکی شده است.

 از سوی وزارت اقتصاد می‌گوید؛ کاهش کمک‌ها از سوی برخی کشور خلاف قوانین بین‌المللی است.

به گفته این نهاد، بریتانیا در سال‌جاری کمک‌هایش به افغانستان را از ۲۴۶ میلیون پوند به ۱۰۰ میلیون پوند کاهش داده است.

در گزارش این نهاد آمده است که، بریتانیا با کاهش ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی کمک‌های مالی‌اش نمی‌تواند در کاهش بحران انسانی که هر روز در افغانستان بدتر می‌شود، نقش بازی کند.

در بخشی از گزارش نهاد ناظر بر کمک‌های خارجی بریتانیا آمده است که:«بریتانیا نقش مهمی در کمک جهان به افغانستان از زمان قدرت‌گیری طالبان (امارت اسلامی افغانستان) بازی کرده است. اما، حالا کاهش کمک‌های مالی بریتانیا تاثیر منفی و مستقیم بر برنامه‌هایی دارد که مردم افغانستان از آن نفع می‌برند.»

بریتانیا ۲۴۶ میلیون پوند در ۲۰۲۲ میلادی به افغانستان کمک بشردوستانه کرده بود، و کمک‌های این کشور در سال‌جاری به افغانستان ۱۰۰ میلیون پوند کاهش یافته است.

با این حال، کمیشنر این نهاد در کنار تجدید نظر در کاهش کمک‌ها، از بریتانیا خواسته است که در افغانستان حضور دیپلوماتیک داشته باشد تا بر مصرف کمک‌های خود در افغانستان نظارت موثر بتواند.

وزارت اقتصاد می‌گوید؛ کاهش کمک ها از سوی برخی کشور خلاف قوانین بین‌المللی است.  معین این وزارت تأکید می‌کند؛ با توجه به وضعیت مردم افغانستان کمک‌های کشورها کاهش نه بل باید افزایش یابد.

پیشتر جامعه جهانی هشدار داده بود؛ اگر در عملکرد امارت اسلامی تغییرات نیاید و دولت سرپرست به خواست‌های جامعه بین‌الملل تمکین نکند کمک‌های کشورها به افغانستان کاهش خواهد یافت.

Trending

خروج از نسخه موبایل