رویداد های اخیر

کمتر از نیمی از زمین های قابل آبیاری افغانستان زیر کشت ابی نیستند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

از روز جهانی آب تحت عنوان آب و اشتغال روز سه شنبه در کابل تجلیل شد. 

وزیر زراعت افغانستان در مراسم تجلیل از روز جهانی اب می گوید که میزان زمین‌های قابل کشت در این کشور  بیش از ۹میلیون هکتار است که از این مقدار ۵ میلیون قابلیت آبیاری دارد. 

اسدالله ضمیر، وزیر زراعت، مدیریت آب در این کشور را نا مناسب دانسته و گفت که در انتقال آب از سرچشمه تا زمین دهقان، حدود ۴۵ درصد از آبها در مسیر انتقال در جویها و کانالها به هدر می‌رود.

اسدالله ضمیر، وزیر زراعت میگوید، “باید گفت که ۹.۴ ملیون هکتار زمین در افغانستان قابل کشت است که به ۵ ملیون هکتار ان اب میرسد. در سال جاری ما ۱۹۰ پروژه برای بهبود ابیاری روی دست داریم.” 

در همین حال وزیر انرژی و آب از نبود مدیریت منابع آبی ابراز نگرانی کرده می گوید که مدیریت درست منابع آبی به رشد اقتصاد کشور اثر گذار است. 

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و اب میگوید، ” در بخش های زراعت و صنعت نقش اب مهم است و در حال حاضر از منابع آبی در کشور مدیریت لازم نمی شود.”

نصیر احمد درانی، وزیر انکشاف دهات نیز میگوید، “در مدیریت اب ها باید سه مسئله در نظر گرفته شود؛ هم صدای در مدیریت اب ها، سرمایه گذاری و نظارت از پروژه های ابی.”

این در حالیست که به اساس امار ها بیش از ۵۵درصد از جمعیت این کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم برای امرار معاش خود به مزارع کشاوزی وابسته اند. اما گفته می شود نبود برنامه های موثر برای مهار آب های افغانستان سالانه ۴ میلیارد دالر مواد زراعتی از خارج وارد می‌کند در حالیکه خودش کشور زراعتی است.

Trending

خروج از نسخه موبایل