جهان

کوریای شمالی می‌گوید یک تحت البحری اتمی آزمایش کرده است

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۹, ۱۴۰۲)

خبرگزاری دولتی کوریای شمالی روز جمعه گزارش داد که این کشور در اعتراض به تمرینات نظامی مشترک اخیر توسط کوریای جنوبی، ایالات متحده و جاپان، سیستم تسلیحات اتمی تحت البحری خود را آزمایش کرده است.

به نقل از رویترز، در گزارش خبرگزاری دولتی کوریای شمالی آمده است که آزمایش سیستم «هائل-5-23»، نامی که کوریای شمالی به تحت البحری‌های بدون سرنشین تهاجمی اتمی خود داده است، توسط اندیشکده وزارت دفاع در آب‌های سواحل شرقی این کشور انجام شد.

سخنگوی وزارت دفاع کوریای شمالی، امریکا، کوریای جنوبی و جاپان را متهم کرد که تمرینات نظامی را «دیوانه وار» انجام داده اند و از «عواقب فاجعه‌بار» آن هشدار داد.

نیروهای بحری این سه کشور به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بهبود پاسخ‌های خود به تهدیدات هسته‌ای و راکتی در حال تحول پیونگ‌یانگ، تمرینات منظم سه روزه خود را تا روز چهارشنبه در کنار کشتی طیاره بر «کارل وینسن» امریکا برگزار کردند.

این سلاح جدید بنام هایل (سونامی) برای اولین بار در مارچ ۲۰۲۳ آزمایش شد و رسانه‌های دولتی اعلام کردند که هدف آن حملات مخفیانه در آب‌های دشمن و نابودی گروه‌های حمله بحری و بنادر عملیاتی مهم با ایجاد یک موج رادیواکتیف بزرگ از طریق یک انفجار زیر آب است.

آخرین آزمایش زیر آب گزارش شده چند روز پس از آن انجام شد که کوریای شمالی یک راکت مافوق صوت جدید میان برد سوخت جامد را پرتاب کرد که واشنگتن، سئول و توکیو آن را به عنوان نقض جدی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد محکوم کردند.

نمایندگان اتمی سه کشور متحد روز پنجشنبه در سئول گرد هم آمدند و تجارت تسلیحاتی پیونگ یانگ با روسیه و لفاظی های خصمانه فزاینده آن را محکوم کردند، درست زمانی که وزیر خارجه کوریای شمالی به مسکو رفت و با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل