Connect with us

رویداد های اخیر

گروهی از رهبران افغان برای مذاکره با طالبان جبهه جدید ایجاد میکنند

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۷, ۱۴۰۰)

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که گروهی از رهبران کهنه کار افغان بشمول مارشال عبدالرشید دوستم، در حال تشکیل جبهه متحد برای گفتگو با طالبان است.

این گزارش افزوده که این گروه می‌خواهد یک جبهه جدید برای گفتگو با طالبان درباره دولت آینده افغانستان شکل دهد.

خالد نور، پسر عطا محمد نور، گفته که این گروه متشکل از عبدالرشید دوستم، و سایر افرادی است که مخالف سلطه طالبان در افغانستان استند.

خالد نور در این باره گفته: “ترجیح می‌دهیم که به صورت جامع و گروهی گفتگو کنیم، چون این مشکل افغانستان توسط یک نفر از ما حل و فصل نخواهد شد. به همین دلیل برای تمامی جامعه سیاسی کشور مهم است که همگی با هم گفتگو کنند به ویژه رهبران سنتی که قدرت و حمایت عموم را دارند.”

عطا محمد نور، والی پیشین بلخ، و مارشال دوستم که برای چندین دهه از رهبران قدرتمند درگیری‌های افغانستان بودند، هر دو پس از سقوط مزارشریف به دست طالبان از کشور فرار کردند.

خالد نور گفته که طالبان نمی‌تواند در برابر مقاومت مردم ایستادگی کند.

خالد نور افزوده که هیچ گروهی در افغانستان نمی تواند به زور حکومت کند.

وی در این باره گفت “تاریخ نشان داده است که هیچکس در افغانستان نمی‌تواند با زور حکومت کند و این غیرممکن است. اصلا هم مهم نیست که این روند چقدر از جانب جامعه بین‌المللی مورد حمایت باشد، چنین حکومتی شکست می‌خورد.”

از سوی دیگر، احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، گفته که آماده است با طالبان در باره حکومت همه شمول مذاکرده کند، اما اگر این گفتگو ناکام شد به جنگ نیز آماده است.

رویداد های اخیر

سره‌ میاشت: در سال گذشته ۷۰۰ کودک مبتلا به سوراخ قلب تداوی شده‌اند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۰, ۱۴۰۳)

مسوولان اداره سره‌میاشت در جنوب غرب کشور می‌گویند، در جریان سال گذشته ۷۰۰ کودک مبتلا به سوراخ قلب را تداوی کرده‌اند و در نظر دارند که در سال جاری ۱۵ هزار کودک را نیز تداوی کنند.

این آمار به مناسبت گرامی‌داشت از روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر تحت عنوان «زنده ‌نگهداشتن بشریت» در ولایت کندهار بیان شده است.

در همین حال، مسوولان در بلخ نیز طی مراسمی برای تجلیل از این روز گفته‌اند که در یک سال گذشته به صدها خانواده همکاری کرده‌اند. به گفته آنان، این همکاری‌ها در بخش، صحت، تهیه مواد غذایی و همچنان توزیع پول نقد بوده است.

از سویی هم، شماری از باشندگان ولایت‌های کندهار و بلخ خواهان ادامه‌ همکاری سازمان‌های بین‌المللی به افغانستان هستند.

اداره سره میاشت در تمامی ولایت‌ها بیشتر به افراد نیازمند کمک می‌کند و مساعدت‌های بشری سازمان‌ها را نیز هماهنگ کرده و توزیع می‌کند.

این در حالی است که ملا محمد حسن آخوند، رئیس‌‌الوزرای امارت اسلامی نیز به‌ مناسبت از روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، مردم را به کمک با نیازمندان تشویق کرده است.

آقای حسن آخوند از سازمان‌های کمک‌‌رسان خواسته است، مساعدت‌های شان را در بخش‌های صحی، اقتصادی، بازسازی و سایر عرصه‌ها در افغانستان نسبت به گذشته افزایش و تسریع دهند.

حسن آخند مردم را به حمایت قاطع از هلال احمر افغانی دعوت کرده و تأکید نموده است: «حمایت از جمعیت هلال احمر افغانی در اصل حمایت از باشندگان فقیر، بی‌خانمان و نیازمند کشور بوده که مسئولیت مشترک همه ما می‌باشد.»

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: عدالت در روشنایی شریعت بالای همه یکسان تطبیق می‌شود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

معاون سیاسی ریاست‌الوزرا در دیدار با شماری از بزرگان، عالمان و جوانان قوم هزاره طی نشستی در کابل گفته است که عدالت در روشنایی شریعت اسلامی بالای همه به‌گونه یکسان تطبیق می‌شود.

مولوی عبدالکبیر تأکید کرده که تبعیض، تعصب و قوم‌گرایی در نظام اسلامی جا ندارد بلکه هدف اساسی خدمت‌گذاری به مردم است.

خبرنامه ریاست‌الوزرا به نقل از آقای عبدالکبیر نوشته است: «در افغانستان جای برای تعصبات قومی، سمتی و زبانی و نفاق وجود ندارد. تمام افغان‌ها به‌خاطر آبادی، پیشرفت و رفاه کشور مشترکاً کار نمایند.»

براساس خبرنامه، بزرگان و عالمان قوم هزاره خواستار حل قضیه‌های حقوقی و سایر مشکلات شان شده و از همکاری همه‌جانبه با نظام اسلامی اطمینان دادند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزارت داخله: انفجار ماین در بدخشان ۸ کشته و زخمی برجا گذاشت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

در یک انفجار ماین چسپکی در ولایت بدخشان هشت تن از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.

وزارت امور داخله با تایید این انفجار گفته است که دراین رویداد سه پولیس جان باخته و پنج تن دیگر خم برداشته اند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که: «با تاسف حوالی ساعت ۱۱ بجه قبل از ظهر امروز یک حلقه ماین چسپکی از قبل جاسازی شده در یک عراده موتر سایکل در منطقه جوزون شهر فیض‌آباد ولایت بدخشان انفجار نموده است.»

به گفته‌ی قانع این ماین در حالی انفجار کرد که کاروان نیروهای پولیس به هدف نابودی کشت خشخاش از آن مسیر در حال عبور بودند.

وی افزوده است که این رویداد تحت بررسی و تحقیقات پولیس قراردارد.

تا هنوز گروه یا شخصی مسوولیت این رویداد را بر عهده نه گرفته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!