رویداد های اخیر

گروه های حقوق بشری خواستار ایجاد میکانیزم مستقل تحقیق برای افغانستان شدند

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۴, ۱۴۰۲)

سازمان جهانی ضد شکنجه و ۶۳ گروه دیگر حقوق بشری در نامه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته اند تا میکانیزم مستقلی برای تحقیق حوادث در افغانستان ایجاد کند.

در این نامه که روز دوشنبه (۱۳ سنبله) صادر گردید، آمده است که در دو سال اخیر در افغانستان قتل‌ها، بازداشت‌های خودسرانه و ناپدید شدن اجباری مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران، هنرمندان، مقامات و نیروهای حکومت قبلی اتفاق افتاده است.

در نامه همچنان گفته شده است که در افغانستان جامعه مدنی سرکوب و حقوق اساسی بشر نقض گردیده است.

گروه های حقوق بشری در این نامه یاد آور شده اند که شورای حقوق بشر ملل متحد برای رسیدگی به همچو وضعیت در سوریه و اوکراین کمیسیون‌ها را و برای میانمار میکانیزم مستقل تحقیق ایجاد کرده است. برای ایران نیز ماموریت حقیقت یاب ایجاد شده است.

آنان گفته اند که ایجاد میکانیزم مستقل تحقیق برای افغانستان از سوی شورای حقوق بشر ملل متحد نشان می‌دهد که می‌تواند گام‌های معنادار را برای تامین پاسخگویی در موارد نقض حقوق بشر در این کشور بردارد.

در این نامه همچنان از شورای حقوق بشر ملل متحد خواسته شده است تا ماموریت گزارشگر ویژه برای حقوق بشر در افغانستان را تمدید و گزارش او و گروه کاری برای تبعیض علیه زنان و دختران را بگونه معنادار پیگیری نماید.

این در حالی است که امارت اسلامی ادعاها مبنی بر نقض حقوق بشر را رد کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل