خبرهای تازه

«گروه های هراس افگن بر یازده ولسوالی کشور تسلط کامل دارند»

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

حدود هفت روز دیگر به برگزاری انتخابات پارلمانی باقی مانده است، اما این انتخابات از رهگذر مشکلات امنیتی چگونه بگذرد.

مقامات امنیتی می گویند که ۱۱ ولسوالی در ولایات شمال، جنوب و شرق از جمله ولسوالی های هستند که زیر تسلط کامل مخالفان حکومت قرار داشته و ۱۹ ولسوالی دیگر نیز تحت تهدید بلند امنیتی قرار دارند. با این همه وزارت داخله از برگزاری انتخابات در فضای امن اطمینان می دهد.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله گفت: “۱۹ ولسوالی از جمله ولسوالی های هستند که با تهدید مواجه اند. ۱۱ ولسوالی دیگر زیر تسلط طالبان قرار دارد. اما ما ۵۰ هزار نیرو را در مراکز محلات که ناامن هستند می فرستیم و امنیت ناظران هم جز برنامه های ما است.”

کمیسیون انتخابات بیان میکند که به دلیل نا امنی از میان بیش از هفت هزار مرکز رای دهی امنیت بیش از 5 هزار آن تامین شده است.

 حفیظ الله هاشمی دبیر کمیسیون انتخابات تصریح کرد: “از ۳۸۷ ولسوالی، نیروهای امنیتی برای ما فقط  ۹۴۵ اش را برای ما گفتند که در زیر تهدید امنیتی بلند است یا در ساحه سقوط آمده است. همان زمان از لیست حذف شده بود. مطباقی آن که حال در حدود ۵ هزار و صد مرکزی که مانده، مراکزی هستند که هم ثبت نام صورت گرفته و هم امنیت اش تامین شده است.”

درهمین حال نهاد های ناظر به این باور هستند که نا امنی در شماری از ولایت ها، اصل عمومی بودن و شفافیت انتخابات را با سوال همراه خواهد ساخت.

یوسف رشید، رییس فیفا اضافه کرد: “این خب واضح است که امنیت انتخابات گرفته شود. امید داریم در این مدت کوتاه که مانده در ولسوالی های ناامن انتخابات برگزار شود. در غیر ان اصل عمده که عمومی بودن انتخابات است زیر سوال میرود. پس امید داریم که امنیت ولایت هایکه انتخابات باید برگزار شود گرفته شود.”

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سال های قبل به دلیل مشکلات امنیتی و کم رنگ بودن حاکمیت حکومت در برخی از مناطق با تقلب ها همراه بود، اکنون دیده شود که انتخابات سال جاری چگونه سپری خواهد شد.

گزاشگر: افسون محمدی

Trending

خروج از نسخه موبایل