رویداد های اخیر

گزارش‌های ضد و نقیض درباره عقب نشینی نیروهای مرزی در هرات

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۰)

ارتش ملی در غرب کشور یک تولی نیروهای مرزی را از ولسوالی گلران هرات به ولسوالی کهسان انتقال داده است.

مقام‌های محلی هرات می‌گویند این کار بر بنیاد لزوم دید وزارت دفاع ملی و شورای نظامی هرات انجام داده اند تا بهتر بتوانند به تامین امنیت نقاط مرزی رسیدگی کنند، اما طالبان مسلح ادعا کرده اند که این قرارگاه را تصرف کرده اند.

تصویری را که طالبان مسلح پس از تخلیه این قرارگاه نیروهای مرزی در شبکه‌های اجتماعی نشر کرده اند از تولی نیروهای مرزی مربوط لوای پنجم اند که در منطقه بنام کاریز الیاس ولسوالی گلران موقعیت دارد.

ارتش ملی در غرب کشور گفته است بنا بر تصمیم وزارت دفاع ملی و شورای نظامی هرات این قرارگاه به منطقه کمانه ولسوالی کهسان انتقال یافته است.

سیدوحید قتالی، والی هرات دراین باره گفته است که :”نیروهای کاریز الیاس موقتا به قرارگاه مرکزی کمانه ما انتقال پیدا کردند، به زودی تجهیز شده و نیروهای جدید که جذب شدند و درحال تربیه هستند دوباره به آن ساحات اعزام میشوند.”

با این حال آگاهان نظامی به این باور اند که ترک پاسگاه ها وقرارگاه های امنیتی، آنهم در نقاط مرزی پیامدهای بدی را به دنبال خواهد داشت، حکومت با اینگونه اقدامات این قرارگاه ها را به دسترس طالبان قرار می‌دهد.

نعیم غیور، آگاه مسایل نظامی دراین باره می‌گوید که :” فیصدی بلند از مرزهای افغانستان با کشورهای همسایه ما ایران و همچنان ترکمنستان فعلا ترک شده، یا پوسته‌ها و مواضع سرحدی سقوط کرده و یا آنها را عقب نشینی دادند.”

تولی نیروهای مرزی درخط مرزی میان ایران و افغانستان در ساحات ولسوالی گلران یکی از ده‌ها پاسگاه و قرارگاه نیروهای مرزی درغرب کشور است، اما حالا ساحات مرزی که در قسمت ولسوالی گلران با ایران وصل است کاملا تخلیه شده است.

برخی آگاهان به این باور اند که این یک اقدام سیاسی است و حکومت برخی ساحات را به طالبان واگذار می‌کند.

محمد رفیق شهیر، آگاه مسایل سیاسی دراین باره گفت:” بعضی زد وبندهای سیاسی و امنیتی که بین امریکا وطالبان صورت گرفته واحتمالا زمینه سازی می‌شود برای اینکه مرحله به مرحله نیروهای طالب را موقعیت بهتری بدهند تا که بتوانند جابجا شوند.”

در غرب کشور اینگونه اقدامات بی‌پیشینه نیست، چند ماه پیش نیز ارتش ملی در یک اقدام نیروهایش را از ولسوالی بالامرغاب بادغیس بیرون کشید و در ولسوالی قادس این ولایت جابجا کرد. بالامرغاب درحال حاضر کاملا زیر اداره طالبان است.

Trending

خروج از نسخه موبایل