رویداد های اخیر

گزارش بی‌بی‌سی: کشت خشخاش در افغانستان کاهش یافته است

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱۶, ۱۴۰۲)

خبرگزاری بی‌بی‌سی امروز (سه‌شنبه، ۱۶جوزا) در یک گزارش تحقیقی از کاهش کشت خشخاش در افغانستان خبر داده است.

در این گزارش آمده که بی‌بی‌سی به شواهدی دست یافته است که نشان می‌دهد حکومت امارت اسلامی در افغانستان موفقیت چشمگیری در کاهش کشت خشخاش به دست آورده است.

بی‌بی‌سی افزوده که این نتایج با تجزیه و تحلیل اطلاعات و تصاویر ماهواره‌‌یی کارشناسان مستقر در بریتانیا تطبیق داده شده است.

این رسانه گزارش داده که به نظر می‌رسد رهبران امارت اسلامی در از بین بردن کشت خشخاش بیش از هر زمان دیگری موفق بوده اند.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ما شاهد کاهش شدید رشد خشخاش در ولایات عمده تولید کننده تریاک بودیم، به طوری که یک کارشناس می‌گوید کشت سالانه می‌تواند ۸۰ درصد کمتر از سال گذشته باشد.»

در گزارش بی‌بی‌سی آمده است که افغانستان بیش از هشتاد درصد تریاک جهان که ماده اصلی تولید هروئین هم هست را تولید می‌کند.

براساس گزارش، محصولات کم سود جایگزین خشخاش در مزارع شده است و بسیاری از دهاقین می‌گویند که از نظر مالی با مشکلات روبرو اند.

در گزارش آمده که ولایات مورد بازدید بی‌بی‌سی شامل ننگرهار، کندهار و ولایت هلمند بوده و همچنان برای این گزارش از مطالعات تصاویر ماهواره‌‌یی نیز استفاده شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، در این مورد می‌گوید: «ما می‌دانیم که مردم بسیار فقیر هستند و رنج می‌برند اما ضرر تریاک بیشتر از فواید آن است. چهار میلیون نفر از جمعیت ۳۷ میلیونی ما از اعتیاد به مواد مخدر رنج می‌برند. این عدد بزرگی است. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تا به افغان‌هایی که از این بابت با ضرر و زیان مواجه هستند، کمک کند.»

آقای مجاهد اظهارات سازمان ملل، ایالات متحده و سایر دولت‌ها مبنی بر اینکه تریاک منبع اصلی درآمد امارت اسلامی در زمان جنگ علیه نیروهای غربی و رژیم قبلی افغانستان بود را رد کرده است.

در این گزارش، بی‌بی‌سی از آقای مجاهد پرسیده است که چگونه می‌توانند از سازمان‌های بین‌المللی انتظار کمک داشته باشند، در حالی که امارت اسلامی با منع کار کردن زنان برای همه سازمان‌های غیردولتی، فعالیت‌ها و بودجه آن‌ها را به خطر انداخته است.

مجاهد در پاسخ گفته است: «جامعه جهانی نباید مسایل بشردوستانه را با مسایل سیاسی مرتبط کند. تریاک نه تنها به افغانستان آسیب می‌رساند، بلکه تمام جهان از آن متاثر شده است. اگر جهان از این شر بزرگ نجات یابد، عادلانه است که مردم افغانستان در بدل آن کمک دریافت کنند.»

Trending

خروج از نسخه موبایل