رویداد های اخیر

گزارش: مذاکرات صلح در دوحه به گونه موقت متوقف شد

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۵, ۱۳۹۹)

رویترز به نقل از اعضای هیات‌های مذاکراتی حکومت و طالبان گزارش داده است که گفتگوهای میان افغان در دوحه، که چهار قبل دوباره آغاز شد، به گونه موقت متوقف میشود.

بر اساس گزارش رویترز تیم‌های مذاکراتی منتظر آغاز به کار جوبایدن، رییس جمهور منتخب امریکا است که آیا توافقنامه دونالد ترمپ را تایید میکند یا خیر.

 یک منبع دیپلوماتیک در کابل به رویترز گفته است که توقع پیشرفت در گفتگوهای صلح قبل از آغاز به کار جوبایدن بسیار کم است.

این منبع گفته است:” طرف‌ها نمی خواهد قبل از تاریخ ۲۰ چیزی را متعهد شوند.آنها میخواهند که این روند ادامه یابد بخاطریکه یکی از خواست‌ها جامعه جهانی بود. به این لحاظ این روند ادامه می یابد، اما بطی خواهد بود.”

توافقنامه امریکا وطالبان که سال گذشته میلادی در دوحه میان دو طرف امضا شد و بر بنیاد آن امریکا تعهد کرده است که تمامی نیروهای خود را از افغانستان خارج میکند.

طالبان نیز تعهدات مشخص کرده بود، اما حکومت  افغان میگوید که طالبان به تعهدات خود عمل نکرده است.

یک منبع تیم مذاکراتی طالبان به شرط افشا نشدن نام اش به رویترز گفته است که ” ما برای اداره جدید و پالیسی‌ها آن منتظر استیم که  آیا توافقنامه صلح با طالبان را احترام میکند. اگر آنها به تعهدات خود مبنی بر خروج نیروهای اش عمل کند… بعدا ما ضرورت داریم تا تصامیم سخت بگیریم و تعدادی از تندروها در جبهات جنگ توظیف کنیم.”

این در حالی است که چند روز قبل دور دوم مذاکرات صلح در دوحه آغاز شد، اما تاکنون چند نشست ابتدایی برگزار شده است.

در همین حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به رویترز گفته است که چهار عضو ارشد تیم‌ مذاکراتی طالبان تاکنون به دوحه نرسیده اند.

از سوی دیگر، برخی از اعضای تیم مذاکراتی حکومت نیز تاکنون به دوحه نرسیده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل