رویداد های اخیر

گفتگوی هیات افغانستان با دادستانی دادگاه جرایم بین المللی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۰)

فاتو بنسودا، دادستان دادگاه جرایم بین المللی با محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان دیدار کرد.

یک هیات بلند پایه افغانستان به شمول وزیرخارجه، فضل احمد معنوی وزیرعدلیه، ذبیح‌الله کلیم سرپرست دادستانی کل و شماری از کارشناسان عدلی و قضایی به لاهه رفته اند تا در باره چگونگی رسیدگی به جرایم جنگی در افغانستان با دادستانانان دادگاه جرایم بین المللی جرایم گفتگو کنند.

دادگاه جرایم بین المللی در اعلامیه ای گفته است که در نشستی که میان هیات افغانستان و هیات این دادگاه برگزار شد، روی موضاعات تحقیق جرایم در افغانستان گفتگو صورت گرفته است.

آقای اتمر و خانم بنسودا تعهد کرده اند که در راستای تامین عدالت برای افغانستان مشترکا کار کنند.

خانم بنسودا گفته است: “من شجاعت و مقاومت مردم افغانستان که طی چندین دهه درگیری و خشونت در برابر مشکلات عظیم مقاومت کرده اند، را بسیار تحسین می کنم. آنها بدون تاخیر مستحق عدالت ملموس هستند.”

وی افزوده است: “من مشتاقانه منتظر ادامه مبادلات سازنده خود با دولت افغانستان هستم، كه نمونه آن بحث های امروز بود، زیرا ما در تلاشیم تا از تامین عدالت از طریق تلاشهای مشترک و با تعهد كامل به وظایف و مسوولیت های مستقل زیر پیمان روم، مطمین شویم.”

در همین حال آقای اتمر نیز گفته است:”این یک نشست تاریخی و بسیار سازنده بود. دولت افغانستان از دادستان دادگاه کیفری بین المللی به دلیل میزبانی از هیات عالی رتبه ما برای رسیدگی به تحقیقات و پیگرد قانونی درباره کلیه جنایات بین المللی در افغانستان سپاسگزار است.”

افغانستان در سال ۲۰۰۳ میلادی عضویت دادگاه جرایم بین المللی را به دست آورد. این نهاد می‌تواند در باره ادعا‌های جنایات جنگی که از آن زمان به بعد در این کشور اتفاق افتاده، تحقیق کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل