رویداد های اخیر

گوترش: موضوع نشست دوحه به رسمیت شناختن امارت اسلامی نبود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۲, ۱۴۰۲)

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد روز سه شنبه پس از نشست دوحه تاکید کرد که این نشست درمورد ایجاد یک رویکرد مشترک بین المللی بود، نه به رسمیت شناختن امارت اسلامی.

گوترش در یک نشست خبری همچنین گفت که اشتراک کنندگان این نشست درباره حضور گروه‌های تروریستی، نبود ساختار فراگیر، وضعیت حقوق بشری به شمول تصمیم‌های اخیر امارت اسلامی در برابر زنان و دختران و مسئله مواد مخدر ابراز نگرانی کردند.

گوترش گفت: «آنچه مهم بود این است که همه ما نگرانی‌ها و محدودیت‌های یکدیگر را درک می‌کنیم، اما توافق کردیم که به نفع همه است که اکثریت افغان‌ها با هم کار کنند. شرکت کنندگان در مورد نیاز به یک تعامل استراتژیک که به ثبات افغانستان اجازه می دهد و امکان رسیدگی به نگرانی های مهم را فراهم می‌کند، توافق کردند.»

پیش از این، منابع دیپلوماتیک در قطر به رسانه ها گفته بودند که نشست ملل متحد در دوحه در واقع آغاز فرایند به رسمیت شناختن امارت اسلامی است.

به گفته این منابع، روسیه و چین می‌کوشند راهی برای رسمیت دادن به امارت اسلامی باز شود.

امینه محمد، معاون سرمنشی ملل متحد همچنان گفته بود در نشست دوحه گام‌های کوچکی برای آغاز فرایند به رسمیت شناختن امارت اسلامی برداشته خواهد شد.

از سوی دیگر، وزیر دولت در امور خارجه پاکستان که به نمایندگی از اسلام آباد در این نشست اشتراک کرد گفت که میلیون‌ها شهروند افغانستان نباید قربانی سیاست بازی قدرت‌های بزرگ شوند.

حنا ربانی کهر گفت: «میلیون‌ها افغان نباید قربانی سیاست بازی‌ها شوند. این بسیارمهم است. جامعه جهانی باید با توانمند کردن زنان سرنوشت شان را تعیین کنند. کار وآموزش حق اساسی آنان است. درکل موضع جامعه جهانی خیلی باهم مشابه است. هیچ کس نمی گوید صلح وثبات پایدار در افغانستان نمی‌خواهد. روش ها اما در سال‌های گذشته متفاوت بوده وحالا باید ارزیابی واقعی انجام شود.»

امریکا و بسیاری از کشورهای غربی گفته اند هرگونه تعامل با امارت اسلامی به رفتار آنها به خصوص با زنان و دختران و احیای حقوق آنها بستگی دارد.

نمایندگان خاص کشورهای چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونیزیا، ایران، جاپان، قزاقستان، قرغزستان، ناروی، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، ازبیکستان، امارات متحد عربی، بریتانیا، امریکا، اتحادیه اروپا، وسازمان همکاری اسلامی در نشست دو روزه ملل متحد در دوحه حضور یافتند.

گوترش اعلام کرد که چنین نشست در آینده نیز برگزار خواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل