رویداد های اخیر

یوناما: زندانیان در افغانستان غذا و مراقبت‌های صحی کافی دریافت نمی‌کنند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۲)

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در یک گزارش تازه خود به برخوردهای بیشتر امارت اسلامی با زنان و دختران، رفتار با مقام‌ها و نیروهای امنیتی دولت پیشین، بازداشت فعالان حقوق بشر، محدودیت‌ها و رفتار وزارت امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است.

در این گزارش آمده است که شمار زندانیان افزایش یافته و آنها از حمایت‌های حقوقی و قانونی برخوردار نیستند. امارت اسلامی اما این گزارش را عاری از حقیقت می‌داند و می‌گوید که یوناما در افغانستان منفی گرایی می‌کند.

این گزارش مربوط سه ماه سال جاری میلادی می‌شود.

در گزارش آمده است: «تا اواسط سپتمبر، تعداد کل محبوسین در زندان‌ها به بیش از ۱۷۰۰۰ نفر رسیده است که نشان دهنده افزایش از تعداد اوسط ده هزار که اداره برحال زندان‌ها تصمیم داشت از اواسط ۲۰۲۲ تا کنون حفظ نماید، می باشد. این امر چالش‌های بزرگی را برای اداره برحال زندان‌ها ایجاد می‌کند، که منابع کافی برای حصول اطمینان از پیروی از حداقل استندردها برای رفتار با زندانیان از جمله ارائه غذا و مراقبت‌های صحی کافی را در اختیار ندارد.»

امارت اسلامی می‌گوید که این گزارش عاری از حقیقت بوده و از قول منابع نا معتبر تهیه شده است.

ذبیح الله مجاهد می‌گوید: «متاسفانه سازمان ملل بخصوص یوناما عوض اینکه واقعیت‌ها را درنظر بگیرد و موضوعات را از نزدیک ببیند، از دور و متکی به افواهات و معلومات نادرست یک راپور را پخش کردند که واقعیت ندارد. تمام مواردی را که آنها ذکر کردند، متاسفانه حقیقت را نگفته اند. خلاف حقیقت پروپاگند کردند.»

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که در زندان‌های کشور شکنجه وجود ندارد و همچنان امکانات کافی در اختیار زندانیان گذاشته شده است. به گفته وی، هیچ فرد بخاطر کار کردن در نظام پیشین بازداشت نشده و اگر کسی مرتکب جرم شده باشد موضوع جداگانه است.

او می‌گوید: «در زندان‌های ما هیچ نوع مظالم وجود ندارد و رسیدگی کامل به حقوق زندانیان شده است. جاهای مناسب برایشان هست. خوراک شان هست. به صحت شان توجه شده. درمورد حرفه برایشان تلاش صورت گرفته. آزار و اذیت نمی‌شوند. در این راستا می‌تواند هیئتی بیاید و ببیند که در زندان‌های افغانستان همه چیز بگونه نورمال پیش می‌رود. درمورد بازداشت‌ها یا گرفتاری‌های کسانی‌ که در حکومت قبلی بودند، کاملاً افواه است.»

یوناما در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته، تلفات غیرنظامی کمتری را مستندسازی کرده است. دلیل کاهش تلفات غیرنظامیان کم شدن موارد بمب‌گذاری دانسته شده است. یوناما در این گزارش خود به تلفات ناشی از انفجار مواد منفجر نشده نیز پرداخته که تاکنون باعث کشته شدن حد اقل ۲۴ نفر و زخمی شدن ۳۸ نفر گردیده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل