رویداد های اخیر

یوناما: کرامت، آزادی و عدالت باید در افغانستان حفظ شود

Published

on

(Last Updated On: قوس ۱۹, ۱۴۰۱)

در روز جهانی حقوق بشر، دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما گفته است که افغانستان یکی از چهل و هشت کشور بود که در سال ۱۹۴۸ به تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر رای داد، از این رو این کشور مسوولیت دارد تا به تعهدات خویش پابند باشد.

رزا اوتنبایوا، نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان امروز (شنبه، ۱۹ قوس) اظهار داشت که همه انسان‌ها آزاد به دنیا آمده‌اند و کسانی که مسوولیت حکومت را بر عهده می‌گیرند، مسوولیت بزرگی در قبال هر مرد، زن و کودک دارند.

رزا اوتنبایوا گفت: «سازمان ملل متحد در افغانستان از مقامات حاکم در افغانستان می‌خواهد که از محدود کردن حقوق اولیه افغان‌ها دست بردارند زیرا هر کسی که حکومت می‌کند در قبال هر زن، مرد، دختر وپسر مسوولیت وظیفوی بزرگی دارد.»

از سویی هم کمیشنرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در یک نشست خبری وضعیت زنان و دختران در افغانستان را نگران کننده دانست و گفت که زنان افغان را به هیچ صورت نمی‌توان نادیده گرفت.

وولکر تورک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «افغانستان، جایی که به حاشیه راندن زنان و دختران از تمامی بخش‌های زندگی به صورت دوامدار و سیستماتیک ادامه یافته، در جهان امروزی بی مانند است. این اقدام در مجموع کشور را از سهم گیری مهمی که زنان و دختران انجام می دهند، محروم می کند.»

امارت اسلامی اما می‌گوید که بیش از هر زمان دیگر حقوق زنان تامین شده است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، از نهاد های حقوق بشری می‌خواهد که گزارش های واقع بینانه از افغانستان ارایه کنند.

از هفتادوپنجمین سالروز اعلامیه جهانی حقوق بشر در حالی تجلیل می‌شود که بربنیاد گزارش سازمان ملل متحد هیچ کشوری در جهان وجود ندارد تا صد درصد ماده های اعلامیه جهانی حقوق بشر را تحقق بخشیده باشد.

Trending

خروج از نسخه موبایل