Connect with us

رویداد های اخیر

یونیسف می‌خواهد معاشات معلمان افغانستان را مستقیماً پرداخت کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۱۳, ۱۴۰۰)

پس از آن که جامعه جهانی کمک به افغانستان تحت رهبری امارت اسلامی را متوقف کرد، یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان ملل متحد می‌خواهد به صورت مستقیم به معلمان افغان معاش پرداخت کند.

ژنت وگلار، رئیس بخش افغانستان یونیسف از طریق ایمیل به خبرگزاری رویترز گفته است:”یونسیف در حال راه اندازی سیستمی است که بدون انتقال بودجه از طریق ادارات کنونی، پرداخت مستقیم به معلمان ممکن گردد.”

او گفت به منظور آمادگی برای تادیه معاش، ثبت نام تمام معلمین دولتی آغاز خواهد شد. وگلار افزود:”بهترین راه برای حمایت از آموزش دختران در افغانستان این است که مکتب‌ها و معلمین آن‌ها حمایت شوند. یونسیف از تمامی کمک‌کنندگان می‌خواهد اجازه ندهند کودکان افغانستان از آموزش محروم شوند.”

از زمانی که امارت اسلامی در پانزدهم اگست قدرت را در افغانستان به دست گرفت، خدمات عمومی به خصوص بخش‌های صحت و آموزش وارد بحران تازه‌ای شد.

بسیاری حکومت‌های خارجی ارسال کمک به افغانستان را متوقف کردند؛ به استثنای کمک‌های بشری که از طریق سازمان‌های امدادی اجرا می‌شوند. کمک‌های بشری عموما به تدارکات فوری مانند گندم و کمپل محدود شده است و کارمندان خدمات عمومی ماه‌ها است که معاش دریافت نکرده اند. میلیاردها دالر بودجه بانک مرکزی أفغانستان در خارج نیز مسدود شده است.

جامعه جهانی در مورد وضعیت محدودیت بر آموزش دختران نگران است. مکتب‌های متوسطه و لیسه در اکثر ولایت‌های أفغانستان به روی دختران مسدود اند، در حالی به کودکان پسر اجازه داده شده تا به آموزش شان ادامه دهند.

یک مقام امارت اسلامی این هفته به رویترز گفته است که:” خبرهای خوبی در باره رفتن دختران به مکاتب وجود دارد و به دختران اجازه داده خواهد شد که به مکتب بروند.

وحیدالله هاشمی، رئیس برنامه بودجه خارجی در وزارت معارف گفت:”ما به خصوص با یونیسف و برخی دیگر از نهادهای بین‌المللی کار می کنیم تا به یک راه حل خوب برسیم. ما همه روزه در این مورد جلسه داریم.”

او افزود:”ما یک مشکل داریم چون وضعیت ما از نظر اقتصادی خوب نیست… به همین دلیل ما از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی به خصوصی آنانی که برای وضعیت اضطراری بودجه دارند می‌خواهیم که ما را در این بخش کمک کنند.”

رویداد های اخیر

کار یک پروژه کانال تتسو ناکامورا در ننگرهار تکمیل شده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۵, ۱۴۰۳)

کار ساخت یکی از کانال‌ها در ولایت ننگرهار که توسط تتسو ناکامورا، امدادگر جاپانی به پیش برده می‌شد، تکمیل گردیده است.

تتسو ناکامور در اصل شهروند جاپان بود، اما شهروندی افتخاری افغانستان را نیز داشت.

او سال‌ها در ننگرهار کار کرد و تمرکز کار او هم ایجاد کانال‌های آبی بود.

ناکامورا زحماتی زیادی کشید تا پروژه‌های زیر کارش را تکمیل کند اما نتوانست. هرچند با ترور او کار پروژه‌ها موقتاً متوقف شد، اما بعداً پروژه‌ها مورد حمایت جاپان قرار گرفت و کار آنها از سر گرفته شد.

او در مدت کارش در ننگرهار چندین مرکز صحی ساخت و بیش از ۱۶۰۰ پروژه خورد و بزرگ آبیاری، ساخت کانال و فراهم سازی آب صحی را تطبیق کرد.

بزرگترین کار او ایجاد یک کانال از دریای کنر به طول ۲۵ کیلومتر بود و این کانال صدها جریب زمین را آبیاری می‌کند. ساخت پارک‌ تفریحی، حفر چاه‌ها، ایجاد فارم‌های تحقیقاتی و باغها از دیگر دست آورد‌های او محسوب می‌شود.

اجمل ستانکزی، نماینده بنیاد ناکامورا می‌گوید: «داکتر ناکامورا در ولسوالی‌های کامه، شیوه و بهسود ۹ سربند ساخت. هزارها جریب زمین آبیاری شده و میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند. تمام پروژه های پلان شده توسط ناکامورا تکمیل شده است.»

دین محمد، باشنده ولسوالی کوز کنر ننگرهار می‌گوید: «ناکامورا با کارگر مانند کارگر رفتار می‌کرد؛ با ما سنگ می‌برد؛ به ما می‌گفت که مردم هر کشور به کشور خود خدمت می‌کنند و شما هم به افغانستان ویران خدمت کنید.»

در ولسوالی کامه، کار پروژه‌های ناکامورا جریان دارد. یکی از پروژه‌ها ساخت کانال دیگری از دریای کنر است که با آن زمین‌های زیادی آبیاری خواهد شد.

بشیر احمد کامه‌وال، باشنده ولسوالی کامه ننگرهار می‌گوید: «در ولسوالی کامه مشکلات زیادی در زمینه آب وجود داشت؛ خوشبختانه با همکاری ناکامورا زمین‌های زیادی آبیاری شد.»

پس از مرگ ناکامورا حالا موسسه‌ای به نام PMS راه او را دنبال می‌کند و عملاً سرگرم کار برای ساخت کانال‌ها و سربندها است.

به تازگی هم کار ساخت یکی از کانال‌ها در ولسوالی کوت این ولایت تکمیل و به بهره برداری رسیده است. این کانال ۵ کیلومتر طول دارد.

عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب می‌گوید: «پروژه‌های زیاد پلان شده دارند و مراقبت آنها از سوی وزارت ما صورت گرفته است… از آنها تشکر می‌کنیم که درد افغان‌ها را حس می‌کنند و به کشور ما کمک می‌کنند.»

تتسو ناکامورا در سال ۲۰۱۹ زمانی که از شهر جلال آباد می‌خواست به سوی محل کارش برود توسط مردان ناشناس هدف تیراندازی قرار گرفت و جان باخت. تا کنون معلوم نشده است که چه کسانی او را ترور کردند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

یک کارمند موسسه ماین پاکی از اثر انفجار ماین در ارزگان کشته شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۵, ۱۴۰۳)

پولیس ارزگان اعلام کرده که یک کارمند موسسه ماین پاکی از اثر انفجار ماین در این ولایت جان باخته است.

حضرت بلال ارزگانی، سخنگوی قوماندانی امنیه این ولایت گفت که این رویداد حوالی ساعت ۱۰ صبح امروز (سه شنبه) در ساحه خرمای شهر ترینکوت، مرکز این ولایت رخ داده است.

وی افزود که در این حادثه یک تن دیگر زخمی شده است.

به گفته ارزگانی، این حادثه در جریان عملیات پاکسازی ساحه از ماین رخ داده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت صحت عامه از مناطق سیل‌زده در ولایت بغلان دیدن نمود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۵, ۱۴۰۳)

قلندرعباد، سرپرست وزارت صحت عامه و هیآت همراه شان روز سه‌شنبه (۲۵ثور) در ادامه سفرش به ولایت بغلان از قریه سای هزاره و غارو در ولسوالی گذرگاه که از اثر سیلاب‌های اخیر متضرر شده اند دیدن نمود.

این وزارت گفته است که در این دیدار آقای عباد، ضمن بازدید از ساحات آسیب پذیر سیلاب‌های اخیر وغم شریکی با مردم محل وعده سپرد که “رهبری وزارت صحت‌عامه در قسمت رسانیدن خدمات صحی برای نیازمندان از هیچ نوع سعی وتلاش دریغ نخواهند ورزید.”

همچنان سرپرست وزارت صحت عامه از کارکردهای کارمندان صحی و رسیده‌گی آنان به وضعیت صحی مریضان تشکری نموده و به مسوولان هدایات داد تا به خاطر رسیده‌گی هرچه بهتر به وضعیت صحی مریضان که از اثر سیلاب‌های اخیر در قریه سای هزاره و غارو آسیب دیده اند تلاش بیشتر نمایند.

با گذشت پنج روز از سرازیر شدن سیلاب‌های مرگ‌بار و ویران‌گر، هنوز برخی از باشندگان ولسوالی بورکه ولایت بغلان نتوانسته اند اجساد عزیزان شان را پیدا کنند.

بر بنیاد آمارهای رسمی، بیش از ۳۰۰ نفر در نتیجه سیلاب‌ها در ولایت بغلان جان باخته و بیش از ۱ هزار و ۶۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!