رویداد های اخیر

یونیسف می‌خواهد معاشات معلمان افغانستان را مستقیماً پرداخت کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۳, ۱۴۰۰)

پس از آن که جامعه جهانی کمک به افغانستان تحت رهبری امارت اسلامی را متوقف کرد، یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان ملل متحد می‌خواهد به صورت مستقیم به معلمان افغان معاش پرداخت کند.

ژنت وگلار، رئیس بخش افغانستان یونیسف از طریق ایمیل به خبرگزاری رویترز گفته است:”یونسیف در حال راه اندازی سیستمی است که بدون انتقال بودجه از طریق ادارات کنونی، پرداخت مستقیم به معلمان ممکن گردد.”

او گفت به منظور آمادگی برای تادیه معاش، ثبت نام تمام معلمین دولتی آغاز خواهد شد. وگلار افزود:”بهترین راه برای حمایت از آموزش دختران در افغانستان این است که مکتب‌ها و معلمین آن‌ها حمایت شوند. یونسیف از تمامی کمک‌کنندگان می‌خواهد اجازه ندهند کودکان افغانستان از آموزش محروم شوند.”

از زمانی که امارت اسلامی در پانزدهم اگست قدرت را در افغانستان به دست گرفت، خدمات عمومی به خصوص بخش‌های صحت و آموزش وارد بحران تازه‌ای شد.

بسیاری حکومت‌های خارجی ارسال کمک به افغانستان را متوقف کردند؛ به استثنای کمک‌های بشری که از طریق سازمان‌های امدادی اجرا می‌شوند. کمک‌های بشری عموما به تدارکات فوری مانند گندم و کمپل محدود شده است و کارمندان خدمات عمومی ماه‌ها است که معاش دریافت نکرده اند. میلیاردها دالر بودجه بانک مرکزی أفغانستان در خارج نیز مسدود شده است.

جامعه جهانی در مورد وضعیت محدودیت بر آموزش دختران نگران است. مکتب‌های متوسطه و لیسه در اکثر ولایت‌های أفغانستان به روی دختران مسدود اند، در حالی به کودکان پسر اجازه داده شده تا به آموزش شان ادامه دهند.

یک مقام امارت اسلامی این هفته به رویترز گفته است که:” خبرهای خوبی در باره رفتن دختران به مکاتب وجود دارد و به دختران اجازه داده خواهد شد که به مکتب بروند.

وحیدالله هاشمی، رئیس برنامه بودجه خارجی در وزارت معارف گفت:”ما به خصوص با یونیسف و برخی دیگر از نهادهای بین‌المللی کار می کنیم تا به یک راه حل خوب برسیم. ما همه روزه در این مورد جلسه داریم.”

او افزود:”ما یک مشکل داریم چون وضعیت ما از نظر اقتصادی خوب نیست… به همین دلیل ما از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی به خصوصی آنانی که برای وضعیت اضطراری بودجه دارند می‌خواهیم که ما را در این بخش کمک کنند.”

Trending

خروج از نسخه موبایل