Connect with us

رویداد های اخیر

نخستین محموله گندم کمکی هند از بندر چابهار به کابل رسید

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

بیش از ۲۲۰۰ متریک تن گندم کمکی هند امروز از طریق بندر چابهار به کابل رسید.

از میان ۱۱۰ هزار متریک تن گندم کمکی هند، ۶۰ هزار متریک تن آن به بندر چابهار رسیده است و قرار است گندم کمکی هند برای استفاده در حالات غیر عادی و کنترول بهای گندم در ذخایر استراتیژیک افغانستان ذخیره شود.

نصیر احمد درانی، وزیر زراعت و مالداری گفت: «این گندم را در ذخایر استراتیژیک ذخیر می کنیم و هر مشکلی که باشد به آن واحد از آن استفاده می کنیم و به مردم رسیدگی می کنیم.»

آنچه در انتقال این گندم به کشور مهم پنداشته می شود استفاده از بندر آبی  چابهار است.

الوک جاها، شارژدفیر هند اضافه کرد: «این نخستین بار است که ما راه بدیل را از هند برای افغانستان ایجاد می کنیم. افغانستان یک کشور محاط به خشکه است و حق بین المللی اش ایجاب می کند که به راه بحری دسترسی داشته باشد. دسترسی افغانستان به آب های بحری از سوی یک کشور مشخص در منطقه ممانعت می شود.»

آگاهان اقتصادی بندر چابهار را بهترین راه بدیل انتقال اموال تجارتی افغانستان بجای بندر کراچی می دانند. اما گفته می شود این بندر به سرمایه گذاری بیشتر نیاز دارد که تا حال انجام نشده است.

Advertisement

رویداد های اخیر

گزارش: تهدیدهای تروریستی علیه منافع امریکا از خاک افغانستان و پاکستان در حال افزایش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۵, ۱۴۰۳)

درپی افزایش نگرانی‌ها از تهدیدهای تروریستی از خاک افغانستان، انستیتوت صلح امریکا در گزارشی می‌گوید که تهدیدهای تروریستی علیه منافع ایالات متحده از افغانستان و پاکستان به طور پیوسته در حال افزایش است.

در این گزارش آمده که در حال حاضر افغانستان فضای رو ‌به رشدی را برای گروه‌های تروریستی ایجاد کرده است. همزمان با این، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان نیز در گزارش تازه‌اش می‌گوید که داعش شاخه‌ خراسان به سربازگیری خود در افغانستان و سراسر منطقه ادامه داده و تقویت بیشتر یافته است.

در این گزارش همچنان ذکر شده که تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) به عنوان یک تهدید امنیتی منطقه‌ای بازگشته است. انستیتوت صلح ایالات متحده نیز از سیاست‌گذاران امریکا خواسته است تا تمرکز خود را برای اقدامات ضد تروریزم برای کاهش تهدیدها بیشتر سازند.

محمد رادمنش، آگاه امور نظامی در این زمینه گفته است: «متأسفانه جغرافیای افغانستان و روابط گروه‌های تروریستی در منطقه باعث شده تا کشورهای منطقه و دنیا از چالش‌های ممکن ابراز نگرانی کنند. امارت اسلامی باید بالای ایجاد حکومت همه‌شمول اجراآت کند تا روحیه مبارزه منطقه‌ای علیه تروریزم عملاً تقویت و راه ‌اندازی شود.»

با این حال، امارت اسلامی این گزارش‌ها را بی‌اساس دانسته و می‌گوید که با القاعده رابطه‌ ندارد و داعش خراسان در افغانستان سرکوب شده است.

معاون سخنگوی امارت اسلامی افزوده است که هیچ گروه هراس‌افگن در افغانستان حضور ندارد و حکومت اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود.

حمدالله فطرت تصریح کرد: «امارت اسلامی بارها گفته است که خاک افغانستان علیه منافع کشورها استفاده نمی‌شود. بار دیگر ما به کشورهای جهان و منطقه اطمینان می‌هیم که خاک افغانستان برضد منافع آنان استفاده نمی‌شود و نه از افغانستان به آنان تهدیدی متوجه است.»

پیش از این معاون سیاسی امارت اسلامی در دیدار با شماری از سفیران کشورها در کابل گفته بود که داعش در افغانستان سرکوب شده اما شماری از کشورها به نفع این گروه در افغانستان تبلیغات می‌کنند و این گروه را قوی جلوه می‌دهند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

یک زندانی افغان در هند با ضربات چاقو زندانی دیگری را به قتل رساند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۵, ۱۴۰۳)

روزنامه تایمز آف اندیا گزارش داده که یک زندانی افغان در دهلی زندانی دیگری را پس از دعوا بر سر غذا با ضربات چاقو به قتل رسانده است.

طبق گزارش، فرد مقتول دیپک سونی نام دارد و ۲۹ سال سن داشت. فرد قاتل عبدالبصیر آخندزاده نام دارد و سن او ۴۴ سال است.

عبدالبصیر آخندزاده در سال ۲۰۱۹ در پیوند به یک قضیه اقدام به قتل در ساحه لاجپت نگر دهلی نو بازداشت شد بود.

سونی در سال ۲۰۱۸ در پیوند به قضیه سرقت و قتل بازداشت شده بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ذکیه وردک، سرقونسل افغانستان در ممبی هند استعفا کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۵, ۱۴۰۳)

ذکیه وردک، سرقونسل افغانستان در شهر ممبی هند از مقامش کناره گیری کرده است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که یک رسانه هندی گزارش داد که از نزد خانم وردک ۲۵ کیلوگرام طلا در میدان هوایی ممبی ضبط شده است.

خانم وردک در صفحه ایکس خود نوشته است که او در طول سال گذشته، با حملات شخصی و افترا به خودش و اعضای خانواده اش مواجه بوده و این حملات سازمان یافته به نظر می‌رسد.

وی افزوده است: «اگرچه حملات صورت گرفته به من دور از انتظار نبود، اما تبعات آن برای افراد خانواده ام به مراتب کلان تر از تصورم بود و من را بر این واداشت که تداوم این امر برای آنان عادلانه نیست.»

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!