Connect with us

رویداد های اخیر

افتتاح سه پروژه مهم اقتصادی به شمول راه آهن میان افغانستان و ترکمنستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: جدی ۲۵, ۱۳۹۹)

محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور و قربان قلی بردی محمدوف رییس جمهوری ترکمنستان سه پروژه مشترک را افتتاح کردند.

این پروژه ها پیش از چاشت امروز در مراسمی خط آهن آقینه- اندخوی، پروژه لین برق KV500 کرکی- اندخوی- پلخمری و پروژه وصل فایبر نوری امام نظر- آقینه- سرحد آباد- تورغندی افتتاح شد.

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه ای گفته است که رییس جمهوری افتتاح این پروژه ها را گام های ارزنده در راستای گسترش بیشتر روابط میان دو کشور دانست.

آقای غنی گفته است: “جای بسیار افتخار است که افغانستان بعد از یکصد و چند سال، روابط دیرینه اش را با کشور های آسیای میانه تجدید می کند. دوستی بین افغانستان و ترکمنستان برای دولت و مردم افغانستان یک رابطه پر ارزش است.”

رییس جمهوری افزوده است که بهره برداری از پروژه های مانند اتصال خط آهن، فایبر نوری، برنامه های بزرگ همچون انتقال برق به پاکستان (تاپ) و انتقال گاز به کشورهای هند و پاکستان(تاپی) و شبکه فایبر آپتیک که آسیای جنوبی را از راه زمین به اروپا و باقی کشورهای جهان وصل خواهد کرد، سبب تغییرات بهتر در شرایط زندگی مردم افغانستان و بهبود وضعیت کشورهای منطقه گردیده و از سوی دیگر این برنامه ها موجب ایجاد کوریدورهای انکشافی و اجتماعی می شود که وسیله رشد سریع کشور ما خواهد شد.

وی تاکید کرده است که اهمیت موقعیت افغانستان منحیث چهارراه اتصال آسیای مرکزی با جنوب، شرق و غرب آسیا، بهره برداری و ادامۀ کار پروژه های مهم اقتصادی و زیربنایی از جمله افتتاح خط آهن خواف- هرات که اخیراً شاهد آن بودیم، به اثبات می رساند که دیدگاه ما برای اتصال منطقوی رویا نه، بلکه یک واقعیت انکار ناپذیر است.

آقای غنی گفته است: “آنانیکه فکر میکردند ایجاد شبکه خط آهن در افغانستان محال است، دوباره فکر کنند. وی افزود که به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان از شخص رئیس جمهور و ملت بزرگ ترکمنستان بخاطر ایجاد روابط دوامدار و دوام همکاری ها بین دو کشور در برنامه های بزرگ، تمویل و تطبیق پروژه ها و برنامه های بزرگ که موجب رفاه هر دو کشور و منطقه می شود، تشکر میکنم.”

رییس جمهوری ترکمنستان نیز در این مراسم گفت: “من یقین دارم که چنین پروژه ها پشتوانه قوی برای اقتصاد افغانستان بوده و به صنعت این کشور نیز موثر خواهد بود.”

وی افزوده است که پروژه های متذکره اعتماد مردم افغانستان را به خودکفایی افزایش خواهد داد و ترکمنستان حمایت های خویش را در عرصه های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک با افغانستان ادامه می دهد.

رئیس جمهور محمدوف، روابط افغانستان و ترکمنستان را تاریخی و عمیق خواند و گفت که این روابط در عصر کنونی، معنا و مفهوم جدیدی با راه اندازی پروژه های جدید در زمینه های ترانسپورت، مخابرات و انرژی، اختیار کرده است.

وی افزود که این پروژه ها به اساس اهداف استراتیژی واضح و ظرفیت های وسیع درازمدت، دوستی واقعی میان افغانستان و ترکمنستان را بیشتر از پیش، مستحکم خواهد کرد.

رویداد های اخیر

از اثر سیلاب‌ها در غور صد‌ها خانواده بیجا شده‌اند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۶, ۱۴۰۳)

ریاست امور مهاجرین غور می‌گوید که در نتیجه سرازیرشدن سیلاب‌ها روز شنبه (۱۵ ثور) در این ولایت یک تن جان باخته، دو نفر زخمی شده و بیشتر از ۵۰۰ خانواده بیجاشده‌اند.

این ریاست افزوده که سیلاب‌ها در ولسوالی‌های مرغاب و چهار سده غور رخ داده که بالاتر از ده قریه در ولسوالی مرغاب و شش قریه در ولسوالی چهارسده متضرر شده‌اند.

به گفته این ریاست، ۵۵ باب دوکان، ۱۰ باب منزل مسکونی تخریب و راه‌های مواصلاتی بین دو ولسوالی نیز مسدود می‌باشد.

این ریاست به نقل از میراحمد مصمم، آمر امور مهاجرین غور نوشته که خانواده‌ها از محلات اصلی شان بیجا و در فضای باز در کوه‌ها به سر می‌برند ونیازمند فوری کمک‌های اولیه و اساسی می‌باشند.

به گفته احمد مصمم، احتمال خسارات بیشتر نیز پیش‌بینی می‌گردد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بانک جهانی: با ممنوعیت کشت کوکنار در افغانستان، دهقانان ۱.۳ میلیارد دالر درآمد شان را از دست دادند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۶, ۱۴۰۳)

بانک جهانی در یک گزارش تازه در باره افغانستان اعلام کرده است که با ممنوعیت کشت کوکنار در این کشور، دهقانان ۱.۳ میلیارد دالر درآمد شان را که تقریباً برابر با ۸ درصد تولید ناخالص داخلی می‌شود، از دست دادند.

این نهاد گفته است که تولید ناخالص داخلی در افغانستان در دو سال اخیر، ۲۶ درصد کاهش یافته و آینده اقتصادی این کشور نامشخص است.

در گزارش آمده است که نقص‌های ساختاری در بخش خصوصی و کاهش کمک‌های بین المللی مانع هرگونه پیشرفت اقتصادی قابل توجه در افغانستان می‌شود.

بانک جهانی تصریح کرده است که نیم جمعیت افغانستان در فقر به‌سر می‌برند و ۱۵ میلیون نفر با نا امنی غذایی مواجه هستند.

ملیندا گود، رئیس بخش افغانستان بانک جهانی، گفته است: «برای آینده‌ای پایدار، افغانستان باید به سیاست‌های مضر جنسیتی بپردازد، در بخش صحت و آموزش سرمایه گذاری نماید و بر فرصت‌های که در بخش‌های زراعت و استخراج معادن دارد، تمرکز کند.»

بانک جهانی خاطر نشان کرده که افزایش کسر تجارت افغانستان نیز چالش دیگری برای اقتصاد این کشور است. بربنیاد گزارش این بانک، در سال ۲۰۲۳ واردات افغانستان ۲۳ درصد افزایش یافت و به ۷.۸ میلیارد دالر رسید.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امارت اسلامی از اشتراک هیات خود در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در گامبیا خبر داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۶, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه اعلام کرده که یک هیات امارت اسلامی در نشست جاری سازمان همکاری‌های اسلامی در بانجول، پایتخت گامبیا اشتراک کرده است.

پانزدهمین اجلاس دو روزه سران سازمان همکاری‌های اسلامی روز گذشته (شنبه، ۱۵ ثور) آغاز شد.

وزارت امور خارجه با نشر اعلامیه‌ای امروز (یکشنبه، ۱۶ ثور) گفت که سخنگو و رئیس بخش سازمان‌های بین المللی این وزارت به نمایندگی از امارت اسلامی در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی اشتراک کرده اند.

در اعلامیه آمده است که هیات امارت اسلامی در کنار اشتراک در نشست عمومی، با مقامات بلندپایه سازمان همکاری‌های اسلامی و نمایندگان کشورهای عضو آن دیدار و در مورد موضوعات مختلف گفتگو خواهد کرد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!