Connect with us

رویداد های اخیر

سخنرانی کودک هفت ساله در باره رشد مغز کودکان خبر ساز شده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: سرطان ۳۱, ۱۴۰۰)

سخنرانی بی نظیر یک دختر  هفت ساله  آسترالیایی در پروژه تد تاک(TED Talk) که قرار است نحو مشاهده والدین و پرستاران در سراسر جهان در باره انکشاف مغز اطفال را تغیر بدهد خبر ساز شده است.

در این سخنرانی به جوانان نیز توصیه شده است تا با کودکان چگونه برخورد کنند.

مولی رایت، یک دختر هفت ساله در آسترالیا برای نخستین بار در تاریخ جهان در باره تربیه اطفال و توصیه‌ها برای والدین و پرستاران سخنرانی بی نظیری را انجام داده است.

مایکل گریسی، رییس بزرگترین نمایشگاه‌ها و تولید فلم‌ها در این باره گفته که این دختر هفت ساله موارد ساده و در عین حال تغییر دهنده زندگی را نشان داده است که همه ما می توانیم برای رشد کودکان از آن استفاده کنیم.

سخنرانی مولی توسط  بنیاد بیات  در مراکز صحی افغانستان به والدین تشریح خواهد شد.

در آسترالیا این گفته‌ها توسط مرکز صحی رامسی تشریح میشود.

نیکولا فارست، رییس بنیاد میندرو گفته که این پروژه به کودکان اطمینان میدهد در هر مکانی که تولد شده باشند حقوق مساوی دارند تا پیشرفت کنند.

او در این باره گفته” ما باور داریم که هر کودک میتواند و باید بتواند.”

ساینس دانان میگویند که حجم مغز کودک تا پنج سالگی ۹۰ درصد رشد میکند.

از این لحاظ وی افزود که ما میخواهیم به والدین کمک کنیم تا در باره موفقیت کودکان شان و آگاهی از برخورد شان با کودکان کمک کنند.

رییس بنیاد میندرو در این باره افزوده” مولی این حقیقت جهانی را به بهترین واجه انتقال میدهد. این یک مرحله مهم است تا زندگی یک طفل را در حال و آینده تغیر دهیم.”

رییس پروژه تید تاک گفته که پیام مولی در سراسر جهان نشر خواهد شد.

او در این باره گفته” من این سخنرانی را واقعا دوست دارم. نظریات است که از هر جا جمع شده است و توسط یک کودک بسیار فصیح سخنرانی شده است. تعجب آور است. این تماشاچیان زیاد را جذب خواهد کرد.”

به اساس آزمایش ابتدایی در کنار والدین ، پرستاران ، متخصصان صحی پروفیسور دزیره سیلوا، رییس متخصصان بخش اطفال در استرالیا خانم مریم بیات، رییس بنیاد بیات و آقای جاستین گراهام ، مدیر عامل (M&C Saatchi AUNZ) نیز در این باره نظریات مثبت داده اند.

خام فوریست، رییس بنیاد میندرو در این باره گفت:” سخنرای مولی در باره بازی کردن، سخن زدن، خانه و جامعه صحت مند و تمرکز بر چیزهای که در پنج سال اول کودکی باید انجام شود شده است. این چیزها بر انکشاف مغز و زندگی کودکان تاثیر دارد.”

وی افزوده” این معلومات نه تنها اینکه با والیدن و پرستاران شریک شود، بلکی با رهبران جهان نیز شریک شود.”

پروفیسور دزیره سیلوا، رییس یک مرکز صحی اطفال در استرالیا در این باره گفته” فرصت این برای ما مهیا شده است که این فلم با مریضان بخش تولد اطفال شریک کنیم. و  اگر با مرکز والدین اولیه شریک شود بسیار خوب است.”

وی فزوده” پیام که چگونه با اطفال تا پنج سال بازی و برخورد کنیم برای توسعه مغز و زندگی آنان بسیار مهم است.”

وی میگوید که والدین  این ویدیو را آموزشی و جالب خطاب کرده است.

وی افزود:” سخنرانی مولی میتواند ظرفیت صحت کودکان را به سطح جهانی انکشاف دهد.”

مریم بیات، رییس بنیاد بیات در این باره گفته” “صحت مادران و کودکان در اوایل دوران کودکی از ابتدای تاسیس بنیاد بیات برای ما در اولویت بوده است و فرصت همکاری در با بنیاد میندرو برای راه اندازی این سخنرانی که اهمیت آموزشی کودک در افغانستان را برجسته می کند یک امتیاز منحصر به فرد است. و همچنان یک نیاز قانع کننده در کشور ما است.”

مریم بیات افزوده” به اشتراک گذاشتن گفتگوی مولی و دروس مهم در مورد تعامل مثبت بین والدین و فرزندان در سال‌های اولیه زندگی به مادران، پدران و خانواده‌های افغان کمک میکند تا تفکر انتقادی ، هوش هیجانی ، ارتباطات فراگیر و مهارت‌های حل مسئله مشارکتی را ایجات کند.”

مریم میگوید که این سخنرانی برای رشد هزاران کودک در افغانستان موثر تمام خواهد شد.

وی گفته” به باور ما این سخنرانی مولی در افغانستان باعث ایجاد هزاران مولی افغان خواهد شد. این کودکان افغان با استعداد ، اعتماد به نفس ، دلسوز ، مثبت و از نظر احساسی امن به داکتران ، استادان ، حقوق دانان و رهبران آینده کشور تبدیل خواهند شد ، یک منبع عظیم برای افغانستان و یک ادای احترام ماندگار به تاثیر سازمان های خیرخواهانه پرشور  افغان و استرالیا خواهد بود. با استفاده از این سخنرانی کودکان ما میتواند در آینده نزدیک و میان مدت بر سر چالش‌ها غالب آیند.”

آقای جاستین گراهام ، رییس عامل گروه (M&C Saatchi AUNZ) در این باره گفته” افتخار میکنم که با یک شریک مادرینو که شرکت موفق در آسترالیا است همکار استم.”

وی در این باره گفته”مادرینو سازمانی است که در سطح جهانی تغییر ایجاد می کند و ما خوشحالیم که می توانیم با آنها شریک شویم تا از طریق تفکر خلاق آرزوهای خود را تحقق بخشیم.”

رویداد های اخیر

وزارت دفاع: خاک پاکستان علیه افغانستان استفاده می‌شود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

سخنگوی وزارت‌ دفاع ملی روز سه‌شنبه (۱۸ثور) در بیانیه‌ای، اتهام پاکستان مبنی بر افغان بودن عامل حمله انتحاری به انجینران چینی در پاکستان را «بی‌مسوولانه و دور از واقعیت» خواند.

عنایت الله خوارزمی گفت حملات شبه‌نظامیان ناشی از «ضعف ارگان‌های امنیتی» پاکستان است.

اردوی پاکستان روز گذشته (سه‌‌شنبه، ۱۸ ثور) اعلام کرد حمله انتحاری ۷ حمل که جان پنج انجنیر چینی را در خیبرپختونخوا گرفت، در افغانستان طراحی شده و عامل آن هم افغان بود.

در واکنش به این ادعا پاکستان وزارت دفاع افغانستان گفت که خیبرپختونخوا تحت پوشش اردوی پاکستان قرار دارد و هدف قرار گرفتن شهروندان چینی در این منطقه، «بیانگر ضعف ارگان‌های امنیتی» این کشور است یا همکاری آن‌ها با مهاجمان است.

خوارزمی تصریح کرد که درباره این حمله با مقام‌های چین صحبت کرده‌اند و «آنها نیز از این حقیقت آگاه هستند که افغانان در چنین موضوعاتی دخیل نیستند.»

درهمین حال، وزارت دفاع برنامه‌ریزی و حملات تی‌تی‌پی از خاک افغانستان به پاکستان را رد کرد. اما، برای نخستین‌بار این وزارت حکومت پاکستان را به عدم جلوگیری از ورود داعش به افغانستان متهم کرد.

وی دراین باره گفت که :«ما مواردی داریم که خوارج داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و از خاک پاکستان به ضد خاک ما استفاده شده و واقعه از آن کشور تنظیم می‌شود.»

سخنگوی وزارت‌ دفاع گفت که پاکستان باید در این مورد پاسخگو باشد.

آقای خوارزمی همچنان امنیت پاکستان را به نفع افغانستان و منطقه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نهادهای دولتی ۱.۵ میلیارد افغانی از شرکت برشنا مقروض هستند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت برشنا روز سه‌شنبه (۱۸ثور) در نشست خبری حضور یافته و دست‌آورها و کارکردها این شرکت در سال ۱۴۰۲ را با مردم شریک ساخته می‌گویند که نهادهای دولتی ۱.۵میلیارد افغانی از این شرکت مقروض هستند و قرار است این مبلغ را در سال جاری پرداخت نمایند.

به گفته مسوولان در سال گذشته بیش از ۳۷ میلیارد افغانی عواید از بابت صرفیه برق داشته اند.

از سویی هم، این شرکت در سال گذشته بیش از ۱۰۰ پروژه را در بخش تولید برق به ارزش ۳ میلیارد افغانی تطبیق کرده اند و بر اساس پلان پنج ساله باید افغانستان از وابستگی به برق وارداتی رهایی یابد.

مسوولان این شرکت می‌افزایند که در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی بیش از ۳۷ میلیارد افغانی عواید داشته اند که بخش از این عواید به کشورهای که از ان برق وارد می‌کنند پرداخت شده و به ارزش سه میلیارد افغانی هم بیش از ۱۰۰ پروژه تولید برق را تطبیق کرده اند.

این مسوولان هم‌چنان می‌گویند که در کار پروژه کاسا ۱۰۰۰ نیز پیشرفت هایی وجود دارد، و پول برق به کشورهای صادرکننده نیز پرداخت شده است. این شرکت هم‌چنان تلاش می‌کند تا برق مورد نیاز را تا چند سال دیگر از منابع داخلی تأمین کند.

این مسوولان می‌افزایند که کار برخی پروژه‌های نیمه کاره آغاز شده و ظرفیت تولید برق نیز در کشور بلند رفته است.

بازسازی سب استیشن ولسوالی چمتال ولایت بلخ با هزینه ۶۸ میلیون افغانی، آغاز کار انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت شبرغان -دشت الوان، آغاز کار انتقال لین برق ۲۲۰ کیلوولت از ارغندی کابل تا غزنی و دیزاین سب استیشن نورالجهاد از دیگر دست‌آوردهای این شرکت می باشد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اردوی پاکستان: شواهد غیر قابل انکار از حضور تی‌تی‌پی در خاک افغانستان وجود دارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۸, ۱۴۰۳)

اردوی پاکستان یک بار دیگر ادعا کرده است که تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان استفاده می‌کند و در این مورد «شواهد غیر قابل انکار» وجود دارد.

احمد شریف چوهدری، سخنگوی اردوی پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی امروز (سه شنبه، ۱۸ ثور) گفت که حوادث اخیر تروریستی در کشورش ریشه در افغانستان دارد.

او تاکید کرد که پاکستان به تلاش‌های ضد تروریزم متعهد است و برای از بین بردن تی‌تی‌پی از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

او گفت که نیروهای امنیتی پاکستان تا جایی که ممکن باشد علیه تروریست‌ها پیش خواهند رفت.

چوهدری ضمن تاکید بر اینکه خلافکاران محاکمه خواهند شد، اظهار کرد: «لوی درستیز گفته است که تروریست‌ها در پاکستان جای ندارند.»

سخنگوی اردوی پاکستان درباره موضوع مهاجران افغان، گفت: «میلیون‌ها افغان هنوز در پاکستان زندگی می‌کنند، در حالی که این کشور با تروریزم مبارزه می‌کند. پاکستان به مهاجران افغان کمک کرده است و جهان نیز این را می‌داند.»

وی افزود که وضعیت نظم و قانون در پاکستان به دلیل حضور شهروندان افغانستان خراب شده است و بیش از ۵۶۳ هزار شهروند افغان تا کنون به کشور شان بازگردانده شده اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از این امارت اسلامی، حضور تی‌تی‌پی در خاک افغانستان رد کرده و گفته بود که مشکل امنیتی پاکستان ربطی به افغانستان ندارد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!