Connect with us

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا بدون بازگشایی مکاتب دخترانه نمی‌تواند به افغانستان کمک کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

آرنوت پاولز، رییس هیات اتحادیه اروپا برای افغانستان، از قطع کمک‌های این اتحادیه به افغانستان، در صورت باز نشدن مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم هشدار داد است.

آرنوت پاولز، روز یک‌شنبه (۳۰اسد) در یک گفتگوی اختصاصی به رادیو کلید گفته است که در شرایط کنونی، مسأله باز شدن مکاتب‌ دخترانه برای افغانستان، حیاتی است.

وی افزوده است که:” منطق این را حکم می‌کند که بدون باز نشدن مکاتب دخترانه ما نمی‌توانیم به کمک‌های خود ادامه دهیم. افغانستان در شرایط کنونی یگانه کشوری در جهان است که با پالیسی‌های خاص مانع رفتن دختران به مکتب می‌شود.”

آقای پاولز دراین گفتگو، موجودیت ایمن‌الظواهری رهبر شبکه القاعده و کشته شدن او را از سوی امریکا، یک تکان عمیق برای اتحادیۀ اروپا توصیف کرده و افزوده است که این موضوع بر کمک‌های اتحادیه اروپا تاثیر نگذاشته است.

او همچنان تاکید کرد که افغانستان بدون کمک‌های جامعۀ جهانی نمی‌تواند از بحران کنونی موفق بدرآید.

وی دراین باره گفت:”این یک تکان عمیق بود، احتمالا بر اساس طرزالعمل ما، هرکسی نیاز به کمک دارد. ما با استفاده از شرایط سعی کردیم کمک‌های خود را ادامه دهیم.”

وی افزود که:”برخلاف ادعای بعضی‌ها افغانستان یک جغرافیایی به خصوص نیست که به تنهایی بتواند ادامه دهد. افغانستان از شش جهت با جهان در ارتباط است و اگر این کشور نیز خواستار ارتباط با جهان است، باید راهی را باز کند.”

این درحالی است که ماموریت آقای پاولز به عنوان رییس هیات اتحادیه اروپا برای افغانستان، پس از هفت سال به پایان رسیده و قرار است به جای او کسی دیگری معرفی شود.

رویداد های اخیر

تیم‌های خراسان و سرخ پوشان در مسابقات روز سه‌شنبه پیروز شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان فوتبال کشور، تیم خراسان فاریاب در مسابقه سی‌وپنجم این لیگ روز سه‌شنبه (۱۸ ثور) با نتیجه ۱ بر صفر مقابل استقلال کابل پیروز شد.

فرید احمد از تیم خراسان فاریاب یک گول زد و بهترین بازیکن میدان نیز شد.

همچنان در سی‌وششمین دیدار، بازیکنان سرخ پوشان خوافی تیم سرسبز یشلر را ۴ بر ۱ شکست دادند.

گول های سرخ پوشان از سوی حبیب الله هوتک و امید رجبی به ثمر رسید و همچنان حبیب الله هوتک توانست لقب بهترین بازیکن میدان را کسب نماید.

بازی‌های امروز (چهارشنبه، ۱۹ ثور) ساعت یک پس از چاشت میان ابو مسلم فراه و عدالت‌فراه‌ و ساعت ۳:۳۰ میان تیم‌های میوند اف‌سی و جوانان‌واحدی برگزار خواهد شد.

قابل ذکر است که این مسابقات به‌گونه مستقیم از تلویزیون آریانا پخش می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزارت دفاع: خاک پاکستان علیه افغانستان استفاده می‌شود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

سخنگوی وزارت‌ دفاع ملی روز سه‌شنبه (۱۸ثور) در بیانیه‌ای، اتهام پاکستان مبنی بر افغان بودن عامل حمله انتحاری به انجینران چینی در پاکستان را «بی‌مسوولانه و دور از واقعیت» خواند.

عنایت الله خوارزمی گفت حملات شبه‌نظامیان ناشی از «ضعف ارگان‌های امنیتی» پاکستان است.

اردوی پاکستان روز گذشته (سه‌‌شنبه، ۱۸ ثور) اعلام کرد حمله انتحاری ۷ حمل که جان پنج انجنیر چینی را در خیبرپختونخوا گرفت، در افغانستان طراحی شده و عامل آن هم افغان بود.

در واکنش به این ادعا پاکستان وزارت دفاع افغانستان گفت که خیبرپختونخوا تحت پوشش اردوی پاکستان قرار دارد و هدف قرار گرفتن شهروندان چینی در این منطقه، «بیانگر ضعف ارگان‌های امنیتی» این کشور است یا همکاری آن‌ها با مهاجمان است.

خوارزمی تصریح کرد که درباره این حمله با مقام‌های چین صحبت کرده‌اند و «آنها نیز از این حقیقت آگاه هستند که افغانان در چنین موضوعاتی دخیل نیستند.»

درهمین حال، وزارت دفاع برنامه‌ریزی و حملات تی‌تی‌پی از خاک افغانستان به پاکستان را رد کرد. اما، برای نخستین‌بار این وزارت حکومت پاکستان را به عدم جلوگیری از ورود داعش به افغانستان متهم کرد.

وی دراین باره گفت که :«ما مواردی داریم که خوارج داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و از خاک پاکستان به ضد خاک ما استفاده شده و واقعه از آن کشور تنظیم می‌شود.»

سخنگوی وزارت‌ دفاع گفت که پاکستان باید در این مورد پاسخگو باشد.

آقای خوارزمی همچنان امنیت پاکستان را به نفع افغانستان و منطقه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نهادهای دولتی ۱.۵ میلیارد افغانی از شرکت برشنا مقروض هستند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت برشنا روز سه‌شنبه (۱۸ثور) در نشست خبری حضور یافته و دست‌آورها و کارکردها این شرکت در سال ۱۴۰۲ را با مردم شریک ساخته می‌گویند که نهادهای دولتی ۱.۵میلیارد افغانی از این شرکت مقروض هستند و قرار است این مبلغ را در سال جاری پرداخت نمایند.

به گفته مسوولان در سال گذشته بیش از ۳۷ میلیارد افغانی عواید از بابت صرفیه برق داشته اند.

از سویی هم، این شرکت در سال گذشته بیش از ۱۰۰ پروژه را در بخش تولید برق به ارزش ۳ میلیارد افغانی تطبیق کرده اند و بر اساس پلان پنج ساله باید افغانستان از وابستگی به برق وارداتی رهایی یابد.

مسوولان این شرکت می‌افزایند که در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی بیش از ۳۷ میلیارد افغانی عواید داشته اند که بخش از این عواید به کشورهای که از ان برق وارد می‌کنند پرداخت شده و به ارزش سه میلیارد افغانی هم بیش از ۱۰۰ پروژه تولید برق را تطبیق کرده اند.

این مسوولان هم‌چنان می‌گویند که در کار پروژه کاسا ۱۰۰۰ نیز پیشرفت هایی وجود دارد، و پول برق به کشورهای صادرکننده نیز پرداخت شده است. این شرکت هم‌چنان تلاش می‌کند تا برق مورد نیاز را تا چند سال دیگر از منابع داخلی تأمین کند.

این مسوولان می‌افزایند که کار برخی پروژه‌های نیمه کاره آغاز شده و ظرفیت تولید برق نیز در کشور بلند رفته است.

بازسازی سب استیشن ولسوالی چمتال ولایت بلخ با هزینه ۶۸ میلیون افغانی، آغاز کار انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت شبرغان -دشت الوان، آغاز کار انتقال لین برق ۲۲۰ کیلوولت از ارغندی کابل تا غزنی و دیزاین سب استیشن نورالجهاد از دیگر دست‌آوردهای این شرکت می باشد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!