Connect with us

رویداد های اخیر

قانون تسهیل کمک‌های بشردوستانه کانادا برای افغانستان به اجرا در آمد

منتشر شده

در

(Last Updated On: سرطان ۳, ۱۴۰۲)

حکومت کانادا اعلام کرده است که لایحه تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان که پارلمان آنرا تصویب کرده بود٬ از سوی مقام سلطنتی نیز توشیح شده است.

کمک‌ها می‌تواند در بخش خدمات صحی، آموزش، معیشت، حقوق بشر و فعالیت‌های مهاجرتی از قبیل اسکان و انتقال مهاجرین باشد.

مارکو مندیچینو، وزیر مصئونیت عامه کانادا گفت: «تعهد کانادا به مردم افغانستان با سقوط کابل ختم نشد. چه در بخش ارائه کمک یا پذیرایی از پناهندگان، ما در کنار افغان‌های آسیب پذیر هستیم.»

وی افزود: «این قانون تضمین می‌کند که ما می‌توانیم به تعهدات خود عمل کنیم و در عین حال به قوانین کانادا احترام بگذاریم و در برابر تروریزم قوی باشیم.»

هارجیت ساجان، وزیر توسعه بین‌المللی کانادا خاطر نشان ساخت که میلیون‌ها نفر در افغانستان با یک فاجعه انسانی «وحشتناک» روبرو هستند. به گفته وی، کمک‌های فوری کانادا به کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند ادامه خواهد یافت.

آمار های سازمان ملل متحد نشان‌ می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان که دو سوم جمعیت را تشکیل می‌دهند به کمک‌های بشری نیاز دارند. شمار نیازمندان امسال نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است.

رویداد های اخیر

دو صد غرفه در نمایشگاه هفته صنعت در کابل به محصولات زنان اختصاص داده شده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۴, ۱۴۰۳)

در نمایشگاه ملی و بین المللی هفته صنعت که روز گذشته (یکشنبه) در کابل گشایش یافت، ۲۰۰ غرفه به محصولات تولیدی زنان اختصاص داده شده است.

این نمایشگاه هفت روزه که در مرکز نمایشگاه بین المللی افغانستان واقع چمن حضوری برگزار شده است، در مجموع دارای ۸۰۰ غرفه می‌باشد.

زنان متشبث نیز تولیدات، صنایع دستی و نقاشی‌‎های شان را به نمایش گذاشته اند.

مهناز که از دو سال بدینسو نقاشی کرده، اثرهای هنری اش را در این نمایشگاه به دید عموم گذاشته است.

او می‌گوید: «این نمایشگاه بسیار خوب است. مردم ما را خیلی تشویق می‌کنند که باعث می‌شود که به خود افتخار کنیم. ولی در این نمایشگاه ما فروش نداشتیم چون اقتصاد مردم خیلی ضعیف شده است.»

مانند مهناز هستند زنانی که نقشی در رشد اقتصادی فردی و کشور دارند و از طریق‌ فعالیت‌های تجارتی می‌خواهند این پیام را بدهند که زنان افغان توانایی لازم در بخش‌های مختلف به ویژه تجارت دارند، هرچند که از فروشات شان چندان راضی به نظر نمی‌رسند.

نورین، شرکت کننده در این نمایشگاه می‌گوید: «زمینه رشد را برای ما فراهم کنند؛ به ما اجازه دهند که در زمینه‌های مختلف رشد کنیم؛ افغانستان در هر زمینه استعدادهای زیادی دارد.»

بازدید کنندگان هم بر حمایت از زنان تجارت پیشه و بر استفاده از تولیدات زنان تاکید دارند.

ذاکره، بازدید کننده می‌گوید: «این نمایشگاه بر دختران افغان تاثیرات خیلی مثبت دارد. می‌توانند دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند و در کار و بار خود رونق ایجاد کنند.»

برگزار کنندگان این نمایشگاه می‌گویند که زنان متشبث بیشتر صنایع دستی، لباس دست دوز افغانی، مواد خوراکی وغیر خوراکی را به نمایش گذاشته اند.

نمایشگاه ملی و بین‌المللی هفته صنعت درحالی برگزار می‌شود که به تاریخ ششم ماه ثور نیز یک نمایشگاه تجارتی مشترک میان افغانستان و قزاقستان برگزار شده بود.

بر اساس آمار مرکز نمایشگاه های بین المللی افغانستان، در یک سال گذشته نزدیک به ده نمایشگاه مشترک محصولات افغانستان با کشورهایی مانند قطر، عمان، ایران، ترکیه، قزاقستان، ترکمنستان در کابل برگزار شده است و در آینده نزدیک، نمایشگاه‌های مشترک بیشتری در ازبکستان و ایران برگزار خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بسته‌های کمکی قطر برای سیلاب زدگان وارد افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۴, ۱۴۰۳)

بسته‌های کمکی قطر برای سیلاب زدگان ولایت بغلان به میدان هوایی مزار شریف رسیده و به مقام‌های امارت اسلامی تسلیم داده شد.

این کمک‌ها مشمول خیمه، مواد خوراکی، لوازم صحی و وسایل خانه می‌باشد.

نماینده‌ قطر در جریان تسلیم دهی این کمک‌ها بر گسترش کمک‌های این کشور تاکید کرده و گفت که قرار است چهار محموله دیگر کمکی نیز به سیلاب زد‌گان فرستاده شود.

فهد عبدالله الدوسری، نماینده قطر گفت: «این کمک‌های اولیه ما است. کمک‌های بعدی هم ادامه خواهد داشت. این کمک‌ها ۲۲ تُن بوده که شامل ادویه، خیمه و سایر مواد می‌باشد.»

در همین حال، مسوولان امارت اسلامی با ابراز قدردانی از کمک‌های قطر می‌گویند که با توجه به گستردگی تلفات و خسارات، به کمک‌های بین المللی بیشتری نیاز دارند.

هرچند سازمان‌های بین‌المللی نیز برای رسیدگی به سیلاب زدگان بغلان دست به کار شده اند، اما این نخستین بسته‌ کمکی از یک کشور خارجی است که برای آسیب دیدگان این رویداد فرستاده شده است.

ادامه عملیات جستجوی قربانیان سیلاب‌ها

با گذشت چهار روز از سرازیر شدن سیلاب‌های مرگ‌بار و ویران‌گر، هنوز برخی از باشندگان ولسوالی بورکه ولایت بغلان نتوانسته اند اجساد عزیزان شان را پیدا کنند.

سمیع الله، یکی از سیلاب زدگان در ولایت بغلان می‌گوید: «ما مصروف بیرون کشیدن شهدا از زیر آوار هستیم. تقریباً سه روز است که ما شهید بیرون می‌کشیم. یک تعداد شهدا هنوز ناپدید اند.»

باشندگان منطقه‌ فلول ولسوالی بورکه حکایت‌های دردناک از لحظه جاری شدن سیل و از دست دادن عزیزان و خانه و کاشانه‌ شان دارند.

جمیل، یکی از آسیب دیدگان می‌گوید: «سیلاب به هیچ کس وقت نداد. در اینجا یک قریه بود. تمام باشندگان آن شهید شدند.»

منطقه شیخ جلال در ولسوالی بغلان مرکزی، یکی دیگر از مناطقی است که سیلاب بیشترین خسارت مالی و جانی را به مردم آن وارد کرده است. در این منطقه، حدود پنجاه جسد در یک گورستان دفن شده اند.

تیم‌های کمک‌رسان هم در بخش‌های مختلف سرگرم کمک رسانی اند تا بتوانند مرهمی به زخم‌های مردم سیلاب زده باشند.

علم مجیدی، سخنگوی والی بغلان می‌گوید: «ادارات مختلف امارت اسلامی امکانات اولیه زندگی را فراهم کرده اند. خدمات صحی اولیه برای مردم رسیده است. همچنان مواد غذایی برای تمام آوارگان رسیده است.»

بر بنیاد آمارهای رسمی، بیش از ۳۰۰ نفر در نتیجه سیلاب‌ها در ولایت بغلان جان باخته و بیش از ۱ هزار و ۶۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وست: شرکای ما در افغانستان در حال بسیج کمک‌های‌ عاجل به سیلاب‌زده‌گان هستند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۴, ۱۴۰۳)

توماس وست، نماینده خاص امریکا در امور افغانستان، می‌گوید که ایالات متحده از سیلاب‌های ویرانگر در بخش‌های مختلف کشور عمیقاً متأثر است.

وست صبح روز دوشنبه (۲۴ ثور) در صفحه ایکس خود نوشته است که، شرکای امریکا در حال بسیج کمک‌های عاجل به‌شمول غذا و آب برای سیلاب‌زده‌گان در افغانستان هستند.

در همین حال، کرن دکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان، گفته است: «ایالات متحده جهت بسیج کمک‌های عاجل، تهیه مواد غذایی و تجهیزات طبی از طریق همکاران ما برای رسیده‌گی به آسیب‌دیده‌گان با دیگران می‌پیوندد.»

وقوع سیلاب‌ها ویرانگر در چندین ولایت کشور، به‌خصوص در بغلان تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی به باشنده‌گان محل وارد کرده است.

بربنیاد آخرین آمار، بیش از ۳۰۰ تن تنهاد در دو ولسوالی بغلان جان باخته‌اند.

شمار زیادی از سازمان‌های کمک‌رسان، از جمله دفتر حفاظت مدنی و کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا، اوچا، سازمان بین‌المللی مهاجرت و سازمان صحی جهان در حال کمک‌رسانی به سیلاب‌زده‌گان هستند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!