Connect with us

تجارت

تجارت ترانزیتی میان چین و افغانستان از طریق گذرگاه خنجراب پاکستان آغاز شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۷, ۱۴۰۲)

اولین محموله تجارتی چین از طریق گذرگاه خنجراب در منطقه گلگت بلتستان پاکستان به افغانستان فرستاده شده است.

مراسم افتتاح تجارت ترانزیتی از این مسیر روز دوشنبه در منطقه گلگت بلتستان با حضور مقامات پاکستانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس پاکستان، ضیاء الحق سرحدی، رئیس اتحادیه کارگزاران گمرک مرزی پاکستان گفت که این امر نه تنها باعث افزایش حجم تجارت در سطح منطقه می‌شود، بلکه فرصت‌های معیشتی زیادی را برای افراد مرتبط با تسویه گمرک، حمل و نقل کالاها و تجارت تیل ایجاد می‎کند.

تجارت از طریق مرز خنجراب تحت کنوانسیون حمل و نقل بین‌المللی صورت می‏گیرد.

اولین محموله سفر خود را از کاشغر چین آغاز کرده و پس از عبور از گذرگاه خنجراب به پاکستان و سپس به کابل در افغانستان می‌رسد.

رئیس اتحادیه کارگزاران گمرک مرزی پاکستان اظهار داشت که این مسیر ترانزیتی زمان سفر را تقریبا ۷۰ درصد و هزینه های لوجیستیکی را بیش از ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

ضیاء الحق سرحدی که ریاست اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان و افغانستان را نیز بر عهده دارد، گفت که استفاده از راه ابریشم توسط چین برای انتقال محموله های خود به افغانستان برای عملیاتی شدن زودهنگام پروژه بزرگ دهلیز اقتصادی چین-پاکستان نیز مفید خواهد بود.

روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان گزارش داده است که نخستین محموله در این مسیر حامل میوه خشک است.

به نقل از این روزنامه، محی الدین وانی، منشی اعلی منطقه گیلگیت-بالتستان گفت: «این مراسم افتتاحیه نشان دهنده گامی تاریخی به سوی تقویت روابط قوی تر بین کشورها و ترویج تجارت فرامرزی است. با تسهیل انتقال کالا از چین به افغانستان از طریق پاکستان، موافقت نامه تیر گواهی بر پتانسیل ابتکارات همکاری در تقویت رشد اقتصادی و ثبات منطقه ای می‌باشد.»

وزارت صنعت و تجارت افغانستان همچنان گفته است که نخستین محموله‌ای تجارتی چین از مسیر پاکستان وارد افغانستان می‌شود.

این وزارت در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفته است که نخستین محموله تجارتی از کاشغر در شرق چین از طریق گذرگاه خنجراب وارد پاکستان شده است و در نهایت به کابل خواهد رسید.

به گفته این وزارت، این مسیر زمان سفر را تا ۷۰ درصد و هزینه‌ها را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

تجارت

سرپرست وزارت صنعت و تجارت با رییس جمهور تاتارستان دیدار کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۷, ۱۴۰۳)

وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست افغانستان می‌گوید که نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت در سفرش به تاتارستان با رییس جمهور این کشور دیدار کرده است.

وزارت صنعت و تجارت روز چهارشنبه (۲۶ ثور) با نشر خبرنامه‌ای از دیدار عزیزی با رستم مینیخانوف، رییس جمهور تاتارستان در حاشیه کازان فورم خبر داده است.

طبق خبرنامه، مینیخانوف از اشتراک عزیزی در «پانزدهمین فورم بین‌المللی اقتصاد روسیه و جهان اسلام» قدردانی کرده است.

در خبرنامه آمده است که دو طرف در مورد تجارت دوجانبه، ایجاد خانه تجارت روسیه در افغانستان، سفر رییس جمهور تاتارستان به کابل، سرمایه‌گذاری در تولید برق، انتقال آب، معادن، همکاری‌های کلتوری، اقتصادی و سایر موارد گفتگو کرده‌اند.

این درحالیست که سال گذشته نیز نورالدین عزیزی در رأس هیاتی به تاتارستان رفته بود.

این گردهمایی همه‌ساله از سوی‌ روسیه برگزار می‌شود و چهاردهمین دور این اجلاس نیز ماه ثور سال گذشته در همین کشور برگزار شده بود.

Continue Reading

تجارت

اداره ملی احصائیه: ارزش صادرات و واردات سال گذشته به ۱۰.۳ میلیارد دالر می‌رسد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۶, ۱۴۰۳)

اداره ملی احصائیه و معلومات روز چهارشنبه (۲۶ثور) گفته است که، در سال گذشته ارزش صادرات به یک میلیارد و ۷۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر و ارزش واردات به ۸ میلیارد و ۵۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دالر می‌رسد.

به گفته این اداره میوه‌‌جات در میان اقلام صادراتی کشور در سال گذشته بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده که ارزش صادرات آن به ۶۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دالر می‌رسد.

به همین ترتیب نباتات طبی، مواد معدنی و سبزیجات در جایگاه دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

هم‌چنان سال گذشته مواد نفتی و روغنیات در میان اقلام وارداتی کشور بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده که ارزش مجموعی آن به یک میلیارد و ۳۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر می‌رسد و به همین ترتیب ماشین‌آلات، وسایط ترانسپورتی و پرزه‌جات با یک میلیارد و ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر در جایگاه دوم و منسوجات و فلزات و محصولات فلزی در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند.

Continue Reading

تجارت

سرپرست وزارت صنعت و تجارت عازم تاتارستان روسیه شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۵, ۱۴۰۳)

نور الدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت به منظور اشتراک در پانزدهمین نشست بین المللی اقتصاد روسیه و جهان اسلام عازم جمهوری تاتارستان شد.

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که آقای عزیزی در راس یک هیات بلند پایه امارت اسلامی به دعوت رسمی رستم مینی خانوف، رئیس جمهور تاتارستان به تاتارستان سفر کرد.

قرار است پانزدهمین نشست بین المللی اقتصاد روسیه و جهان اسلام به تاریخ ۱۴ ماه می الی ۱۹ماه می سال روان میلادی در شهر کازان جمهوری تاتارستان برگزار گردد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!