Connect with us

رویداد های اخیر

اعلامیه نشست فارمت مسکو: هیچ پیشرفتی در زمینه ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان صورت نگرفته است

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۸, ۱۴۰۲)

شرکت کنندگان نشست فارمت مسکو در شهر کازان روسیه در اعلامیه‌ای اظهار تاسف کرده اند که هیچ پیشرفتی در زمینه ایجاد یک حکومت واقعاً فراگیر در افغانستان صورت نگرفته است که منعکس کننده منافع همه گروه های قومی و سیاسی کشور باشد.

در این اعلامیه که از سوی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، آمده است: «با وجود انتصاب برخی از نمایندگان منفرد از اقوام مختلف افغانستان در اداره کابل، طرف‌ها هیچ گونه تکثر سیاسی در آن مشاهده نکردند.»

آنان از امارت اسلامی خواسته اند تا با نمایندگان گروه‌های سیاسی-قومی، گفتگوی عملی و نتیجه‌محور را با هدف تکمیل روند حل و فصل صلح‌آمیز و ایجاد یک حکومت متوازن، با پایه های وسیع، فراگیر، پاسخگو و مسئول برقرار کنند.

اشتراک کنندگان این نشست همچنین از احترام به حقوق و آزادی های اساسی در افغانستان، از جمله حقوق برابر برای کار، تحصیل و عدالت، بدون تمایز از نظر جنسیت، قومیت و مذهب صحبت نمودند و بر نگرانی خود در مورد محدودیت های اعمال شده برای اشتغال زنان و تحصیل دختران تاکید کردند.

آنان از امارت اسلامی خواستند تا آموزش مدرن را در مکاتب مطابق با ستندردهای بین المللی ترویج دهند.

شرکت کنندگان این نشست همچنین با ابراز نگرانی درمورد «وضعیت دشوار امنیتی» در افغانستان به دلیل «تشدید فعالیت گروه های تروریستی» از جمله داعش یاد کردند. آنان از مقامات کنونی افغانستان بخاطر «مبارزه جدی» شان با داعش قدردانی کردند و از آنها خواستند که در برابر سایر گروه های تروریستی نیز همین کار را انجام دهند.

آنان از مقامات کنونی افغانستان خواستند تا اقدامات مؤثری را برای انهدام، از بین بردن و جلوگیری از استقرار انواع گروه های تروریستی در افغانستان و جلوگیری از تبدیل شدن این کشور به کانون تروریزم و بی ثباتی و سرایت آن به کشورهای منطقه انجام دهند.

شرکت کنندگان نشست همچنان به گزارش‌ها در مورد کاهش کشت خشخاش در افغانستان به دلیل اقدامات موفق مقامات فعلی افغانستان اشاره نمودند و بر اهمیت تداوم سیاست واقعی و مؤثر مبارزه با مواد مخدر، از جمله در برابر تولید مواد مخدر صنعتی که حکایت از افزایش جدی و خطرناک دارد، تاکید کردند.

بر بنیاد اعلامیه، اکثر شرکت کنندگان نشست گفتند که همکاری با کشورهای فرامنطقه در صورتی ممکن است که ائتلاف غربی تحت رهبری ایالات متحده که جنگ ۲۰ ساله آن سبب بحران موجود در افغانستان شد، مسئولیت بازسازی این کشور را برعهده گیرد، دارایی‌های ملی افغانستان را آزاد و تحریمات یک‌جانبه را بردارد.

آنان همچنان به پیشنهاد ایران مبنی بر تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در مورد افغانستان از طریق ایجاد یک گروه تماس منطقه‌ای برای گفتگو در مورد موضوعات منافع مشترک اشاره کردند.

نشست رایزنی‌های فارمت مسکو درمورد افغانستان روز جمعه در سطح نمایندگان ویژه و مقامات ارشد چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، پاکستان، روسیه، ترکمنستان و ازبیکستان برگزار شد. در این نشست سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان نیز حضور داشت. نمایندگان عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و ترکیه به عنوان مهمانان افتخاری در این مراسم حضور داشتند.

رویداد های اخیر

بسته‌های کمکی قطر برای سیلاب زدگان وارد افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۴, ۱۴۰۳)

بسته‌های کمکی قطر برای سیلاب زدگان ولایت بغلان به میدان هوایی مزار شریف رسیده و به مقام‌های امارت اسلامی تسلیم داده شد.

این کمک‌ها مشمول خیمه، مواد خوراکی، لوازم صحی و وسایل خانه می‌باشد.

نماینده‌ قطر در جریان تسلیم دهی این کمک‌ها بر گسترش کمک‌های این کشور تاکید کرده و گفت که قرار است چهار محموله دیگر کمکی نیز به سیلاب زد‌گان فرستاده شود.

فهد عبدالله الدوسری، نماینده قطر گفت: «این کمک‌های اولیه ما است. کمک‌های بعدی هم ادامه خواهد داشت. این کمک‌ها ۲۲ تُن بوده که شامل ادویه، خیمه و سایر مواد می‌باشد.»

در همین حال، مسوولان امارت اسلامی با ابراز قدردانی از کمک‌های قطر می‌گویند که با توجه به گستردگی تلفات و خسارات، به کمک‌های بین المللی بیشتری نیاز دارند.

هرچند سازمان‌های بین‌المللی نیز برای رسیدگی به سیلاب زدگان بغلان دست به کار شده اند، اما این نخستین بسته‌ کمکی از یک کشور خارجی است که برای آسیب دیدگان این رویداد فرستاده شده است.

ادامه عملیات جستجوی قربانیان سیلاب‌ها

با گذشت چهار روز از سرازیر شدن سیلاب‌های مرگ‌بار و ویران‌گر، هنوز برخی از باشندگان ولسوالی بورکه ولایت بغلان نتوانسته اند اجساد عزیزان شان را پیدا کنند.

سمیع الله، یکی از سیلاب زدگان در ولایت بغلان می‌گوید: «ما مصروف بیرون کشیدن شهدا از زیر آوار هستیم. تقریباً سه روز است که ما شهید بیرون می‌کشیم. یک تعداد شهدا هنوز ناپدید اند.»

باشندگان منطقه‌ فلول ولسوالی بورکه حکایت‌های دردناک از لحظه جاری شدن سیل و از دست دادن عزیزان و خانه و کاشانه‌ شان دارند.

جمیل، یکی از آسیب دیدگان می‌گوید: «سیلاب به هیچ کس وقت نداد. در اینجا یک قریه بود. تمام باشندگان آن شهید شدند.»

منطقه شیخ جلال در ولسوالی بغلان مرکزی، یکی دیگر از مناطقی است که سیلاب بیشترین خسارت مالی و جانی را به مردم آن وارد کرده است. در این منطقه، حدود پنجاه جسد در یک گورستان دفن شده اند.

تیم‌های کمک‌رسان هم در بخش‌های مختلف سرگرم کمک رسانی اند تا بتوانند مرهمی به زخم‌های مردم سیلاب زده باشند.

علم مجیدی، سخنگوی والی بغلان می‌گوید: «ادارات مختلف امارت اسلامی امکانات اولیه زندگی را فراهم کرده اند. خدمات صحی اولیه برای مردم رسیده است. همچنان مواد غذایی برای تمام آوارگان رسیده است.»

بر بنیاد آمارهای رسمی، بیش از ۳۰۰ نفر در نتیجه سیلاب‌ها در ولایت بغلان جان باخته و بیش از ۱ هزار و ۶۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وست: شرکای ما در افغانستان در حال بسیج کمک‌های‌ عاجل به سیلاب‌زده‌گان هستند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۴, ۱۴۰۳)

توماس وست، نماینده خاص امریکا در امور افغانستان، می‌گوید که ایالات متحده از سیلاب‌های ویرانگر در بخش‌های مختلف کشور عمیقاً متأثر است.

وست صبح روز دوشنبه (۲۴ ثور) در صفحه ایکس خود نوشته است که، شرکای امریکا در حال بسیج کمک‌های عاجل به‌شمول غذا و آب برای سیلاب‌زده‌گان در افغانستان هستند.

در همین حال، کرن دکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان، گفته است: «ایالات متحده جهت بسیج کمک‌های عاجل، تهیه مواد غذایی و تجهیزات طبی از طریق همکاران ما برای رسیده‌گی به آسیب‌دیده‌گان با دیگران می‌پیوندد.»

وقوع سیلاب‌ها ویرانگر در چندین ولایت کشور، به‌خصوص در بغلان تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی به باشنده‌گان محل وارد کرده است.

بربنیاد آخرین آمار، بیش از ۳۰۰ تن تنهاد در دو ولسوالی بغلان جان باخته‌اند.

شمار زیادی از سازمان‌های کمک‌رسان، از جمله دفتر حفاظت مدنی و کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا، اوچا، سازمان بین‌المللی مهاجرت و سازمان صحی جهان در حال کمک‌رسانی به سیلاب‌زده‌گان هستند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ملا برادر از مناطق سیل زده ولایت بغلان بازدید نمود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۴, ۱۴۰۳)

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء روز دوشنبه (۲۴ثور) در سفرش به ولایت بغلان از ساحات سیل زده دیدن نمود.

معاون اقتصادی ریاست الوزراء پس از بازدید از مناطق آسیب دیده، حین رسیدن به مرکز ولایت بغلان، به مسوولین این ولایت و نمایندگان کمیته‌های کاری منتخب هدایات لازم را صادر نمود.

ملا برادر افزوده است که، ولسوالی‌هایی را که از نزدیک مشاهده کردیم، میزان خسارت بلند بوده پس لازم است که این نهادها تلاش‌های خود را در تامین غذا، دارو و سرپناه‌ها برای شهروندان بی جا شده تسریع و به روند کمک‌رسانی به مناطق سیل زده سرعت بخشند.

طی چند روز اخیر ولایت‌های شمالی و غربی افغانستان گواه سرازیرشدن سیلاب ویرانگر و مرگ‌بار بوده‌اند.

براساس آمار تنها در بغلان بیش از ۳۰۰ نفر جان باخته‌اند. در تخار نیز از جان‌باختن بیش از ۲۰ نفر گزارش شده است.

میزان خسارات مالی تاکنون برآورد نشده است. در حال حاضر گفته می‌شود که صدها خانه بر اثر سیلاب ویران شده‌‌اند و خسارات زیاد به زمین‌های زراعتی وارد شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!