Connect with us

رویداد های اخیر

اعلام کمک عاجل ملل متحد و چند کشور به زلزله زدگان در غرب افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۱۸, ۱۴۰۲)

ملل متحد و شماری از کشورها کمک‌های عاجل به زلزله‌زدگان در غرب افغانستان را اعلام کرده اند. این زلزله به شدت ۶.۳ درجه ریشتر بیش از ۲۰۰۰ قربانی به جا گذاشته است.

در حالی که تلاش‌های تیم نجات و مردم محل برای بیرون کشیدن مردم از زیر آوارها جریان دارد، ملل متحد و برخی کشورها از فرستادن کمک‌های عاجل به زلزله‌زدگان خبر داده اند.

در این زلزله در روز شنبه تقریباً همه خانه‌ها در ۱۳ قریه ولسوالی زنده‌جان ولایت هرات به شدت آسیب دیده و یا با خاک یک‌سان شده اند و باشندگان این مناطق بدون سرپناه و امکانات اولیه زندگی به سر می‌برند.

سازمان‌های کمک‌رسان از جامعه بین‌المللی خواستار کمک به آسیب دیدگان شده اند، اما شمار محدودی از کشورها تا حالا به صورت رسمی وعده کمک داده اند.

برخی کشورها مانند دنمارک و ناروی اعلام کرده اند که با شرکای بین‌المللی و سازمان‌های بشردوستانه که در محل فعالیت دارند همکاری می‌کنند.

سازمان امدادی «کی‌یر ایالات متحده امریکا» که زیر مجموعه سازمان «کی‌یر انترنشنل» است، گفته است که این زلزله در زمانی به وقوع پیوسته است که افغانستان با بحران جدی بشری مواجه است و سازمان‌ها با کمبود بودجه برای رسیدگی به نیازمندان مواجه اند.

سازمان خیریه دیدگاه جهان (World Vision) گفته است که وضعیت بدتر از آنچه است که تصور می‌شد و مردم با دستان خالی در تلاش بیرون کشیدن نجات یافتگان از زیر آوارها هستند.

تامیندری دی سلوا، مسئول دفتر افغانستان این سازمان گفت: «مردم نیاز عاجل به خدمات صحی، آب آشامیدنی، مواد غذایی، سرپناه و کمک برای مصون ماندن دارند.»

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه ملل متحد یا اوچا پنج میلیون دالر از صندوق بشردوستانه به أفغانستان را برای رسیدگی به زلزله‌زدگان اختصاص داده است.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه ملل متحد اعلام کرده است که پول اختصاص داده شده از صندوق بشردوستانه افغانستان بستگی به دریافت کمک‌های اضافی از سوی تمویل‌کنندگان دارد. علاوه بر این، ملل متحد در کنار برنامه بشردوستانه کنونی یک فراخوان جدید برای کمک‌های عاجل می‌دهد.

کشورهای پاکستان، ایران و چین وعده داده اند که مواد غذایی، کمپل، ادویه، خیمه و کمک‌های پولی می‌فرستند.

انور الحق کاکر، صدراعظم حکومت موقت پاکستان گفته است که امارت اسلامی به صورت مشخص خواستار تیم‌های صحی، شفاخانه‌های سیار، خیمه و کمپل شده است. او افزود که همه اقلام درخواستی بعد از ظهر روز دوشنبه فرستاده می‌شوند و کمک‌های بیشتری نیز ارسال خواهد شد.

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران با نشر یک اعلامیه وعده کمک بشردوستانه داده و آمادگی کشور خود به همکاری با مقام‌ها در افغانستان را ابراز داشته است.

شینهوا، خبرگزاری دولتی چین، گزارش داده است که جمعیت هلال احمر این کشور ۲۰۰ هزار دالر به زلزله زدگان کمک می‌کند و این مبلغ به جمعیت هلال احمر افغانستان داده شده است.

رویداد های اخیر

هند: امریکا اهمیت بندر چابهار برای افغانستان را درک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۹, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه هند روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده اهمیت بندر چابهار را برای تداوم کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و ارائه راه‌های بدیل اقتصادی برای این کشور درک می‌کند.

هند اخیراً یک توافقنامه ۱۰ ساله را برای توسعه و بهره برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران امضا کرد. دهلی نو قصد دارد روابط تجارتی خود را با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی، با دور زدن بنادر پاکستان، تقویت کند.

اما این توافق باعث احتمال وضع تحریم‌ها از سوی ایالات متحده شده است، کشوری که هند در دهه‌های اخیر روابط اقتصادی و نظامی نزدیکی با آن برقرار کرده است.

رندیر جیسوال، سخنگوی وزارت امور خارجه هند، خاطر نشان کرده که هند از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۸۵ هزار تُن گندم، ۲۰۰ تُن حبوبات و ۴۰ هزار لیتر مواد ضد آفات زراعتی را از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال کرده است.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ایالات متحده همچنین اهمیت بندر چابهار را برای ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و ارائه راه‌های بدیل اقتصادی برای افغانستان درک می‌کند.»

وی افزود: «وزیر امور خارجه کشور ما نیز اخیراً در جلسات متعددی در این باره صحبت کرد و گفت که ما نباید به این پروژه نظر کوتاه داشته باشیم، این پروژه نقش مهمی در اتصال منطقه‌ای دارد، به ویژه برای کشورهای محصور در خشکی در این منطقه.»

آقای جیسوال همچنین تصریح کرد که ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، با یک هیات هندی به رهبری جی پی سینگ، مسوول بخش پاکستان، افغانستان و ایران در وزارت امور خارجه هند، دیدار و در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرده است.

وی افزود که آنان بر ضرورت ارائه کمک‌های توسعه‌ای و بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید ورزیدند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

در پی سیلاب‌ها در افغانستان، رئیس جمهور نیکاراگوا به رهبر امارت اسلامی پیام تسلیت فرستاده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۹, ۱۴۰۳)

سفارت افغانستان در چین می‌گوید که رئیس جمهور نیکاراگوا در پی سیلاب‌های مرگبار در افغانستان به مولوی هبت الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی، پیام تسلیت فرستاده است.

بر بنیاد خبرنامه سفارت که امروز (شنبه، ۲۹ ثور) منتشر شد، این پیام از سوی مایکل کیمپل، سفیر نیکاراگوا در چین به بلال کریمی، سفیر افغانستان در چین سپرده شده است.

در این پیام، دانیل اورتیگا، رئیس جمهور نیکاراگوا ضمن ابراز همدردی در مورد سیلاب‌ها، برای ایجاد روابط خوب با امارت اسلامی و همکاری در زمینه‌های مختلف ابراز علاقه‌مندی کرده است.

سفیر نیکاراگوا اظهار کرده که مردم نیکاراگوا نیز مانند افغان‌ها پس از یک مبارزه سخت در برابر استعمارگران، به استقلال دست یافتند که این نقطه مشترک بین دو کشور است.

از سوی دیگر، بلال کریمی، سفیر افغانستان در چین، گفته است که پیام تسلیت رئیس جمهور نیکاراگوا را به رهبر امارت اسلامی می‌رساند. او همچنان از حفظ روابط خوب با این کشور اطمینان داد.

آقای کریمی تاکید کرده که تمام کشورهای امریکای لاتین حایز اهمیت است، اما پیش قدمی نیکاراگوا در این عرصه یک ابتکار مثبت و قابل تحسین است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

قمی: نشست دوحه واقعیت‌های افغانستان را منعکس کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۹, ۱۴۰۳)

نماینده خاص ایران برای افغانستان در دیدار با همتای ایتالیایی اش اعلام کرده که تهران حاضر است نظر به مشورت‌هایی که انجام داده، با اروپا درخصوص تدوین نقشه جامع همکاری در مورد افغانستان کار کند.

حسن کاظمی قمی در دیدار با نماینده خاص ایتالیا برای افغانستان گفته است که موضوعات نشست سوم سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه، مبتنی بر واقعیت‌های منطقه و افغانستان باشد.

او در صفحه ایکس خود نوشته است: «اقدامات کشورهای فرامنطقه تاکنون بر حل بحران و چالش‌های افغانستان مفید واقع نشده و در صورت استمرار این وضعیت، سر ریز چالش ها گریبانگیر اروپا نیز خواهد شد‌.»

آخرین نشست سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه در فبروری امسال برگزار شده بود، اما اهداف عمده آن براورده نشد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!