Connect with us

رویداد های اخیر

سرپرست جدید سفارت افغانستان در ابوظبی معرفی شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۵, ۱۴۰۲)

وزارت خارجه امارت اسلامی اعلام کرد که بدرالدین حقانی، به‌عنوان سرپرست جدید سفارت افغانستان در امارات متحده عربی به ابوظبی رسیده است.

این وزارت روز پنج‌شنبه (۴ عقرب) در خبرنامه‌ای نوشت که آقای حقانی طی مراسمی رسماً به کارمندان سفارت معرفی شد.

 با اینکه تا هنوز امارت اسلامی از سوی جهان به رسمیت شناخته نشده است، اما درعین حال روابط دیپلماتیک افغانستان با کشورهای جهان در حال گسترش است.

رویداد های اخیر

در سیلاب‌های ده روز اخیر ۲۹۴ تن جان باخته و ۲۶۶ تن دیگر هم زخمی شده اند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱, ۱۴۰۳)

در سیلاب‌های ده روز اخیر ۲۹۴ تن جان باخته و ۲۶۶ تن دیگر هم زخمی شده است. وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که در ۱۴ ولایت کشور سیلاب‌های خساراتی هنگفت مالی را نیز برجا گذاشته است. به گفته‌ی سخنگوی این وزارت ۱۴ هزار ۹۲۳خانه به گونه کُلی و قسمی تخریب شده است و برای بیش از ۱۷هزار خانواده کمک شده و روند کمک‌رسانی هم‌چنان ادامه دارد.

در ده رو گذشته ۱۴ ولایت کشور گواه سرازیر شدن سیلاب‌های مدهش و ویرانگر بود. به خصوص در ولایت‌های بغلان، تخار، غور، بادغیس، بدخشان، سمنگان و فاریاب.

جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که، از اثر جاری شدن این سیلاب‌ها، ۲۹۴ تن جان باخته، ۲۶۶ تن دیگر زخمی شده است. هم‌چنان ۱۴هزار و ۹۲۳ خانه به گونه کلی و قسمی تخریب شده و ۶ هزار مواشی نیز از بین رفته است.

آقای سایق می‌گوید که تیم‌های رسیدگی این نهاد در اسرع وقت به کمک سیلاب زده‌ها شتافته است و تا کنون به بیش از ۱۷هزار خانواده کمک شده و به خانواده‌های باقی مانده روند کمک‌رسانی جریان دارد.

بیشتر کمک‌های که از سوی این نهاد صورت گرفته شامل، مواد غذایی، البسه و خیمه بوده است، به گفته‌ی آقای سایق پس از رسیدگی به سیلاب زده‌گان برای شان سرپناه نیز اعمال خواهد شد.

سازمان ملل متحد می‌گوید که زنان و کودکان افغان در سیلاب‌های اخیر بیشترین آسیب را دیده اند. اداره زنان ملل متحد با نشر گزارشی از وضعیت سیلاب‌زدگان در شماری از ولایت‌های شمال‌شرقی افغانستان گفته است که زنان و کودکان به طور نامتناسبی تحت تاثیر این رویداد طبیعی قرار گرفتند، زیرا در هنگام بارندگی شدید در داخل خانه‌های خود بودند.

بر اساس گزارش بخش زنان ملل متحد زنان در مورد سیلاب‌های اخیر در افغانستان، زنان بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته اند. بر اساس این گزارش، در میان مجروحان ۷۴ نفر زن و ۵۱ کودک زیر پنج سال هستند. ۲۲۰ نفر دیگر نیاز به کمک صحی داشتند که ۷۹ زن، ۷۴ مرد و ۶۷ کودک بودند. بخش زنان ملل متحد گفته است که زنان و دختران به طور خاص به بسته‌های صحی و محصولات صحی و نیز مواد غذایی مغذی برای زنان باردار و شیرده نیاز دارند.

درهمین حال، یوناما نیز می‌گوید که ۶۰ هزار نفر در ولایت بغلان تحت تاثیر سیل قرار گرفتند.

به گفته این اداره در پی جاری شدن سیل‌های اخیر در بغلان ۱۸۲ نفر که بیشتر آنان زنان و کودکان‌ اند، جان باخته‌اند. معاون امور بشری یوناما گفته که تیم‌های بشردوستانه سازمان ملل برای کمک به سیلاب‌زدگان در ولایت‌های بغلان، تخار و بدخشان مستقر شده‌اند. اندریکا راتواته افزوده که تا کنون حدود ۱۵هزار نفر سیلاب‌زده در شمال افغانستان از سوی سازمان ملل و شرکای این سازمان حمایت شده‌اند.

از سوی دیگر، هماهنگ کننده کمک‌های بشری یوناما در افغانستان هم‌چنان تأکید کرده که جامعه جهانی برای حمایت و تامین نیازهای آسیب‌دیدگان بحران سیل در افغانستان همکاری کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دوصد تُن کمک‌های بشردوستانه ازبکستان برای سیلاب‌زده‌‌های افغانستان

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱, ۱۴۰۳)

دوصد تُن کمک‌های بشردوستانه ازبکستان برای سیلاب‌زده‌‌های افغانستان وارد شهرک بندر تجارتی حیرتان و به نمایندگان امارت اسلامی تحویل داده شد. نماینده ویژه ازبکستان در امور افغانستان می‌گوید که این کمک‌ها شامل مواد خوراکی و خیمه است.

این کمک‌های بشردوستانه‌ی ازبکستان به سیلاب زده‌های افغانستان که شامل ۴۸ تُن آرد، ۲۲ تُن برنج ، ۱۰۰خیمه، و ۹۶ ذخیره آب می‌‎شود که امروز در شهرک بندری حیرتان به نمایندگان امارت اسلامی تسلیم داده شد.

رحمت‌الحق فضیل، مُعین وزارت امور خارجه هنگام تسلیم گیری این کمک‌ها روابط افغانستان و ازبکستان را تاریخی دانسته می‌گوید که ازبکستان همواره با مردم افغانستان همکار بوده و با توجه به حسن نیت این کشور در بخش‌های سیاسی، اقتصادی ، تجارتی و ترانزیتی گام‌های مثبت برداشته است.

درهمین حال، عصمت‌الله ارگاشِف، نماینده خاص ازبکستان در امور افغانستان می‌گوید زمینه گسترش روابط دو کشور فراهم شده است.

پس از حاکمیت امارت اسلامی این دهمین محموله‌ی کمکی ازبکستان است که پس از وقوع رویدادهای طبیعی به افغانستان فرستاده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در مورد تقویت ثبات در افغانستان گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱, ۱۴۰۳)

وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در مورد کمک به تقویت ثبات در افغانستان و مبارزه علیه تهدیدات تروریستی و مواد مخدر در این کشور گفتگو کرده اند.

بربنیاد گزارش رسانه‌های قزاقستان، میزبان این نشست، شرکت کنندگان همچنین در مورد آمادگی برای اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در جولای سال جاری و مسایل خاورمیانه بحث کرده اند.

بررسی نامزدهای سرمنشی جدید این سازمان و مسایل خاورمیانه از دیگر موضوعات این نشست اعلام شده است.

ریاست این نشست را مراد نورتلو، معاون صدراعظم و وزیر خارجه قزاقستان برعهده دارد.

چین، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجکستان، ازبکستان، ایران، هند و پاکستان اعضای سازمان همکاری شانگهای هستند.

این سازمان از افغانستان، منگولیا، بلاروس، عراق و سریلانکا به‌عنوان ناظر دعوت می‌کند، اما در حال حاضر نماینده امارت اسلامی به این نشست دعوت نشده است.

این در حالی است که ماه گذشته هجری خورشیدی نیز نمایند‌گان کشورهای عضو این سازمان در نشستی، فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در افغانستان را تهدید جدی به کشورهای عضو آن عنوان کرده و از امارت اسلامی خواسته بودند تا به تعهداتش در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی عمل کند.

اما امارت اسلامی همواره گفته که امنیت در کشور تامین است و از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری دیگر در منطقه و جهان استفاده نخواهد شد.

از سویی هم، محمد اسحق‌دار، معاون صدراعظم و وزیر خارجه پاکستان در حاشیه نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در آستانه، با سراج‌ الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجکستان دیدار کرده است.

وزیران خارجه دو کشور بر تعهد خود برای تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه و گفتگوهای به سطح بالا تاکید کردند.

آنان همچنین بر اجرای زودهنگام پروژه کاسا یک‌هزار و دیگر پروژه‌های اتصال و یکپارچگی منطقه‌ای برای منافع متقابل دو کشور و منطقه تاکید کرده اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!