Connect with us

رویداد های اخیر

معاون اقتصادی ریاست الوزرا با وزیر زراعت ایران دیدار کرد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۱۶, ۱۴۰۲)

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرا و هیئت همراه‌اش در جریان سفر به ایران روز سه‌شنبه (۱۶عقرب)  با محمد علی نیکبخت، وزیر زراعت آن کشور دیدار کرد.

در این نشست، ملا برادر حین سخنان خود گفت که افغانستان و ایران در طول تاریخ روابط سیاسی، اقتصادی و تجارتی خوبی داشته‌اند و اکنون زمینه خوبی برای توسعه این روابط فراهم گردیده و نیاز است تا هر دو کشور برای تقویت هرچه بیشتر آن تلاش مشترک کنند.

 در این دیدار، مقامات بلند پایه دو کشور در مورد میکانیزه شدن زراعت در افغانستان، کمک در زمینه کشت بدیل خشخاش، افزایش سرمایه‌گذاری در توسعه محصولات اساسی زراعتی و کشت درختان میوه دار، همچنان ظرفیت سازی افغان‌ها در بخش زراعت، آبیاری و مالداری، براه اندازی نمایشگاه‌ها به منظور بازاریابی برای محصولات زراعتی میان دو کشور، افزایش سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایران در بخش زراعت، همکاری در بخش واردات و صادرات محصولات زراعتی بین دو کشور، کاهش تعرفه بر محصولات افغانی، همکاری در حصه انتقال محصولات زراعتی افغانستان به کشورهای مختلف از مسیر ایران و انکشاف همکاری‌های اقتصادی و تجارتی میان دو کشور صحبت‌های همه جانبه کردند.

همچنان وزیر زراعت ایران به آقای برادر از همکاری همه جانبه در مورد مسایل مطرح‌شده بین دو کشور اطمینان داد و افزود که در این راستا ادارات ذیربط دو کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

رویداد های اخیر

قیافه: چند شرکت بزرگ ایرانی مجموعه‌ای را با هدف ورود به معادن افغانستان شکل داده‌اند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۳, ۱۴۰۳)

معاون اتاق تجارت ایران اعلام کرده است که چند شرکت بزرگ استخراج معادن این کشور کنسرسیوم یا مجموعه‌ای را با هدف ورود به معادن افغانستان شکل داده‌اند و یک شرکت‌ تولید فولاد هم تصمیم جدی برای ورود به بازار معدن افغانستان دارد.

قدیر قیافه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته است که طی چند سال گذشته مذاکرات و رفت و آمدهایی بین ایران و افغانستان با تمرکز بر معادن انجام شده، اما دو مانع اصلی در پیشبرد این کار وجود دارد.

وی توضیح داد که تحریم‌ها بر همکاری ایران و افغانستان تاثیر خود را می‌گذارد و ایران را در ارائه ضمانت‌نامه‌هایی که در صحن بین‌الملل قابل قبول باشد دچار مشکل می‌کند.

وی افزود که شرط دوم برای سرمایه‌گذاری برخورداری از پشتوانه مالی است؛ چنانچه در همه دنیا این بانک‌ها و بازارهای سرمایه هستند که از پروژه‌های بزرگ حمایت می‌کنند و مجری پروژه سهمی حداکثر ۱۵ درصدی از تامین مالی آن را بر عهده دارد.

به گفته وی، در ایران بانکی وجود ندارد که بتواند پشتیبانی مالی ۴۰۰ میلیون دالری تا ۵۰۰ میلیون دالری را از پروژه‌های فرامرزی ایران داشته باشد و از صاحبان کسب و کارها در بخش استخراج معادن حمایت کند.

قیافه ادامه داد: یک شرکت صنعتی و معدنی یکی از شرکت‌های ایرانی بود که در سال‌های گذشته به سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان وارد شد اما تحت فشار امریکا، دولت وقت افغانستان پروژه را به شرکت ایرانی واگذار نکرد؛ همچنین در دولت قبل تیمی قوی از ایران با هدف توسعه فعالیت‌های معدنی به افغانستان سفر کردند و تفاهم‌نامه‌هایی هم امضا شد اما این توافقات هم با تغییر حکومت دیگر پیگیری نشد.

وی تصریح کرد: اگر اکنون کشورهای گوناگون مانند چین، پاکستان و ازبیکستان توانستند به معدنکاری در افغانستان روی بیاورند، حمایت مالی چشمگیر از سوی دولت‌ها و موسسات مالی دریافت می‌کنند، در حالی که شرکت‌های معدنی ایران از چنین حمایتی برخوردار نیستند.

قیافه در ادامه به وجود ذخایر عظیم سنگ‌های قیمتی در افغانستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سنگ‌های قیمتی استخراج شده از افغانستان از مجاری غیررسمی به ایران وارد و در بازار ایران معامله می‌شود اما استخراج این سنگ‌ها می‌تواند محل همکاری ایران و افغانستان باشد البته به شرط ایجاد پیش‌نیازهای یادشده.

وی خاطرنشان کرد: انتظار بخش معدن اینست که موسسات مالی و اعتباری، بانک‌ها و بازار سرمایه از حضور معدن‌کاران در این بازار حمایت کنند، همچنین از آنجا که افغانستان یک کشور پرخطر به شمار می‌آید و بیش از چهار دهه درگیر جنگ بوده است، حکومت سرپرست افغانستان باید امنیت سرمایه را تضمین کند.

آقای قیافه تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در افغانستان می‌تواند برای سرمایه‌داران ایرانی پرسود باشد، به روابط دو کشور عمق بخشد و به همکاری‌های درازمدت بینجامد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

الله گل مجاهد در پیوند به یک قضیه قتل بازداشت شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۳, ۱۴۰۳)

پولیس کابل اعلام کرده است که الله گل مجاهد، عضو پارلمان در حکومت پیشین، در پیوند به یک قضیه قتل بازداشت شده است.

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه کابل، در صفحه ایکس خود نوشته است که مجاهد در قضیه قتل سعیدالله در ماه حوت سال گذشته مظنون است.

وی افزوده است که تحقیقات قضیه ایجاب می‌کند که آزادی مجاهد محدود باشد و از این رو تصمیم گرفته شد تا صدور حکم محکمه در توقیف به‌سر ببرد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ابراز همدردی چندین کشور در پی سیلاب‌های مرگبار در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۳, ۱۴۰۳)

در پی جاری شدن سیلاب‌های مرگبار که جان بیش از ۳۰۰ نفر را در ولایت بغلان گرفت، پاکستان، ایران، قطر و امارات متحده عربی با افغانستان ابراز همدردی کرده اند.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت و مردم پاکستان بابت تلفات جانی و خسارات گسترده مالی ناشی از بارندگی‌های شدید و سیلاب‌های ناگهانی در چندین ولایت افغانستان از صمیم قلب تسلیت می‌گوید. پاکستان در این شرایط سخت با مردم افغانستان ابراز همبستگی می‌کند.»

وزارت امور خارجه قطر گفت:« دولت قطر همبستگی کامل خود را با افغانستان بابت ویرانی‌های ناشی از سیلاب‌های عظیم در ولایت بغلان در شمال این کشور که منجر به جان باختن و جراحت افراد شد، اعلام می‌کند.»

قطر بر حمایت اش از افغانستان و مردم این کشور تاکید نموده و آمادگی کامل خود را برای همکاری با مقامات ذیربط در افغانستان به منظور فراهم سازی امکانات برای مقابله با بحران‌ها اعلام کرده است.

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی همچنین مراتب تسلیت و همدردی خود را با مردم افغانستان و خانواده های قربانیان ابراز کرده است.

در همین حال، قونسلگری ایران در شهر مزار شریف گفته است: «ایران مراتب همدردی و تسلیت عمیق خود را از تلفات جانی و خسارت‌های مالی ناشی از سیلاب‌های اخیر در مناطق شمالی افغانستان از جمله در ولایات بغلان و تخار ابراز می‌نماید.»

سرمنشی سازمان ملل متحد نیز همبستگی خود را با مردم افغانستان اعلام کرد.

انتونیو گوترش گفت: «سازمان ملل متحد و شرکای آن در افغانستان با مقامات حاکم برای ارزیابی سریع نیازها و ارائه کمک‌های اضطراری هماهنگی می‌کنند.»

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!