Connect with us

رویداد های اخیر

خلیل‌الرحمان حقانی: دشمنان کوشش می‌کنند افغان‌ها را متفرق سازند

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

از هشتم ثور، سی‌ودومین سالگرد پیروزی مجاهدین در برابر نظام کمونیستی تحت حمایت شوروی وقت طی مراسمی با حضور برخی از مسوولان امارت اسلامی در کابل گرامی‌داشت شد.

در این مراسم، سرپرست وزارت مهاجرین گفت که هنوز هم دشمنان افغانستان در کمین هستند و تلاش می‌کنند تا در بین افغان‌ها تفرقه ایجاد کنند.

خلیل‌الرحمان حقانی تأکید کرد که نباید اجازه داد تا بی‌اتفاقی ایجاد و زمینه تخریب نظام فراهم شود.

آقای حقانی تصریح نمود: «حال هم دشمن در کمین نشسته و کوشش می‌کند به این نام و به آن نام در بین ملت تفرقه ایجاد کند.»

مدار علی کریمی بامیانی، معین وزارت شهرسازی و مسکن نیز گفت: «قدرت شکست‌ناپذیری که مدعی بود، یک فصل از تاریخ افغانستان است و این تاریخ باید بی‌طرفانه نوشته شود و تاریخ عبرت است برای کسانی که در آینده زندگی می‌کنند.»

سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف همچنان علاوه کرد که پیروزی در هشتم ثور به دست آمد، اما حفظ نشد.

نور محمد ثاقب تصریح کرد: «پس از شکست دشمنان داخلی و خارجی و پیروزی مجاهدین؛ قتل‌ها، شورش‌ها و فجایع بسیاری رخ داد که نیاز به قیام طالبان شد.»

به گفته‌ او، در این جهاد بسیاری از «طالبان» نیز حضور داشتند.

از سویی هم، شمار دیگری از مسوولان امارت اسلامی در این مراسم گفتند که افغان‌ها متحدانه اشغال را شکست دادند و برای آبادی و دیگر بخش‌های کشور نیز متحدانه کار می‌کنند.

رویداد های اخیر

یک هیات اندونیزیایی در سفر به کابل در بخش‌های صحت و تحصیل وعده همکاری داد

Published

on

(Last Updated On: )

یک هیات اندونیزیایی در دیدار با سرپرست وزارت امور خارجه در کابل تعهد کرده است که این کشور در بخش‌های صحت و ارایه بورسیه‌های تحصیلی با افغانستان همکاری می‌کند.

این هیات مشمول محمد یوسف کالا، رئیس هلال احمر و شورای مساجد، عبدالحمید اول الدین، وزیر پیشین قوانین و حقوق بشر، و سعید سودیرمن، وزیر پیشین انرژی و معادن اندونیزیا می‌باشد.

وزارت امور خارجه در خبرنامه‌ای گفته است که در دیدار این هیات با امیر خان متقی، توسعه روابط دوجانبه افغانستان و اندونیزیا در ابعاد سیاسی، اقتصادی، تجارتی و مردمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آقای متقی تاکید کرد که با توجه به مشترکات دینی و فرهنگی و احترام متقابل مردم و دولت های افغانستان و اندونیزیا، افغانستان خواهان تقویت و توسعه روابط با کشور «دوست و برادر» خود اندونیزیا است.

وی افزود که امنیت در افغانستان پس از ۴۵ سال جنگ تامین گردیده و فرصت‌های خوبی برای تجارت و سرمایه گذاری خارجی در بخش‌های انرژی، معادن، زراعت، سرک سازی و صنعت ایجاد شده است.

سرپرست وزارت خارجه تاکید کرد که روابط افغانستان با جامعه جهانی در حال گسترش است و این کشور روابط خوبی با همسایگان خود و منطقه حفظ کرده است.

آقای متقی گفت که افغانستان علاقه‌مند گسترش روابط خود با کشورهای جنوب شرق آسیا است. وی افزود که افغانستان با در نظر گرفتن موقعیت استراتژیک خود تسهیلاتی را برای تجارت، سرمایه گذاری و ترانزیت بین آسیای مرکزی و جنوبی ایجاد کرده است و اکنون با همکاری کشورهای منطقه، روی پروژه های اقتصادی منطقه‌ای از جمله پروژه برق کاسا 1000، لوله گاز تاپی و خط آهن افغان ترانس کار می‌کند.

آقای متقی تاکید کرد که امارت اسلامی افغانستان در امور مبارزه با داعش و مواد مخدر موفق بوده و به همه کشورهای جهان اطمینان می‌دهد که از افغانستان تهدید ایجاد نمی‌شود.

طبق خبرنامه وزارت امور خارجه، محمد یوسف کالا، رئیس هلال احمر و شورای مساجد اندونیزیا وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت که کشورش خواهان گسترش روابط افغانستان و اندونیزیا در عرصه‌های مختلف است.

کالا که در گذشته به حیث معاون رئیس جمهور اندونیزیا نیز کار کرده است، اضافه کرد که اندونیزیا امیدوار است تا در بخش صحت با افغانستان همکاری کند و به محصلان افغانستان بورسیه اعطا کند.

دو طرف همچنین بر توسعه و تقویت روابط افغانستان و اندونیزیا در زمینه های سیاسی، اقتصادی، تجارتی، فرهنگی و تحصیلی تاکید کردند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزیر خارجه پیشین ایران: امریکا در نشست بُن در صدد ایجاد «حکومت طالبان خوب» در افغانستان بود

Published

on

(Last Updated On: )

وزیر خارجه پیشین ایران می‌گوید که در نشست بُن امریکا قصد داشت «حکومت طالبان خوب» را در افغانستان برقرار کند و اروپا در صدد برقراری نظام پادشاهی در این کشور بود.

جواد ظریف در یک مصاحبه گفته است که ایران در نشست بُن به خواست‌های خود رسید و نقش مهمی را در تشکیل دولت پیشین افغانستان ایفا کرد.

آقای ظریف در این مصاحبه درباره مبارزه ایران با گروه‌های تروریستی افزود که پذیرش گروه‌های تروریستی در کشورهای همسایه نقض اصل حسن همجواری است.

او تصریح کرد که تهران در نشست بُن حداکثر هماهنگی میدانی و دیپلوماسی را با امریکایی‌ها داشته است.

کنفرانس بُن در دسمبر ۲۰۰۱ به منظور ایجاد دولت جدید در افغانستان و جلوگیری از هرج‌ومرج در این کشور پس از سرنگونی حکومت پیشین امارت اسلامی در بُن آلمان برگزار شد. در سیزدهم دسمبر سال ۲۰۰۱ میلادی به دنبال ۹ روز بحث یک توافق‌نامه دو مرحله‌ای میان اشتراک‌کنندگان به امضا رسید که سنگ بنای ایجاد نظام جدید در افغانستان پس از بیست سال جنگ داخلی گذاشته شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

کمپاین تطبیق واکسین پولیو فردا در افغانستان آغاز می‌شود

Published

on

(Last Updated On: )

اداره افغانستان عاری از پولیو اعلام کرده که کمپاین تطبیق واکسین پولیو یا فلج کودکان فردا (دوشنبه، ۱۴ جوزا) در سراسر افغانستان آغاز می‌شود.

این اداره امروز (یک‌شنبه، ۱۳جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این دور از کمپاین تطبیق واکسین پولیو برای چند روز در کشور ادامه خواهد داشت.

گفتنی است که افغانستان و پاکستان تنها دو کشوری در جهان هستند که بیماری فلج کودکان یا پولیو در آن‌ها محو نشده‌ است.

پیش از این، سازمان صحی جهان اعلام کرده بود که حد اقل دو مورد مثبت پولیو را در جریان سال جاری میلادی در ولایت‌های کنر و نورستان ثبت کرده ‌است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!