Connect with us

اخبار ساحوی

اوباما: اوباما برای آینده افغانستان برنامه ریزی دارد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

vlcsnap-2014-05-26-20h28m38s202

باراک اوباما روزهای پایانی جنگ سربازان امریکایی درافغانستان را روزهای پیروزی عنوان کرده و گفته است که امریکا نخواهد گذاشت تا منافع افغانستان به مخاطره بی افتد.

هواپیمای بارک اوباما رییس جمهور امریکا دریک سفر پیش بینی ناشده شامگاه روز یکشنبه ( ۴جوزا) به میدان هوایی بگرام نشست و در دیدار با جنگجویان امریکایی گفته است که رییس جمهور جدید افغانستان قراداد امنیتی کابل – واشنگتن را امضا خواهد کرد.

باراک اوباما رییس جمهورامریکا در جمع سربازان امریکایی در میدان هوایی بگرام گفت است:” افغانها در آستانه انتخاب رییس جمهور جدید شان استند و ما امید داریم که رییس جمهور جدید قراداد امنیتی کابل – واشنگتن را امضا کند”.

از سوی هم آقای اوباما گفته است :” ما پس از امضا شدن این قرارداد دو جانبه تعهدات و کمک های طولانی خود را پس از ۲۰۱۴ برنامه ریزی میکنیم و بعد از قربانی های که ما دادیم میخواهیم منافع این کشور را بعد از پیروزی نگهداری کنیم”.

رییس جمهور امریکا در این سفرغیر منتظره اش به میدان هوایی بگرام بار دیگر به مبارزه علیه تروریزم تاکید کرده و گفت است که جهان باید افغانستان را کمک کند.

آقای اوباما گفته است:” من میگویم که جهان باید آمادگی کمک را در دو عملیات نظامی با افغانستان داشته باشد، اول اینکه نیروی های افغان را آموزش و مجهز کنند، و دوم اینکه با پایگاه های القاعده در افغانستان مبارزه کنند”.

گفته میشود که این چهارمین سفر آقای اوباما به افغانستان و نخستین سفر او پس از انتخاب مجددش به عنوان رییس جمهور ی امریکا درسال 2012 است.

گزارش ها حاکی از آنست که باراک اوباما رییس جمهوری امریکا شب گذشته پس از ورود به افغانستان با حامد کرزی همتای افغانش از طریق تیلفون گفتگو کرده است. دراین گفتگوی تیلفونی رییس جمهور امریکا برگزاری انتخابات دور اول را به همتای افغانش تبریک گفته و ابراز امیدوار کرده است که دور دوم هم موفقانه سپری شود.

گزارش های از ارگ ریاست جمهوری میرساند که روسای جمهور هر دو کشور هم چنان درمورد روند صلح نیز گفتگو کرده اند.

ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اعلامیه یی گفته است کاخ سفید از رییس جمهور کرزی خواسته بود که برای ملاقات با اوباما به پایگاه بگرام بیاید، اما رییس جمهور کرزی می خواست از همتایی امریکایی اش در کاخ ریاست جمهوری پذیرایی کند و قصد نداشت که به ملاقات وی به بگرام برود .

Advertisement

اخبار ساحوی

ترکیه روابط تجارتی خود با اسرائیل را تعلیق کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۴, ۱۴۰۳)

وزارت تجارت ترکیه‌ روز پنج‌شنبه (۱۳ ثور) در بیانیه‌ای اعلام کرد در واکنش به «تشدید فاجعه انسانی» در غزه تمامی صادرات و واردات به مقصد اسرائیل را متوقف کرده است.

در بیانیه وزارت تجارت ترکیه تصریح شده است که این تعلیق شامل تمامی مبادلات صادراتی و وارداتی بین دو کشور است.

این بیانیه تاکید کرده است: ترکیه این تدابیر اتخاذ شده جدید را تا زمانی که دولت اسرائیل اجازه جریان بی‌وقفه و کافی کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به شدت و قاطعانه اجرا خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است که تجارت بین اسرائيل و ترکیه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دالر بوده است.

ترکیه پس از آن که اسرائیل اجازه نداد این کشور در ارسال کمک‌های هوایی به غزه مشارکت کند، محدودیت‌های تجارتی خود علیه اسرائیل را اعمال کرد.

در واکنش به این اقدام، ییسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، در همین روز گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با بستن بنادر به روی واردات و صادرات اسرائیل، توافقات بین دو کشور را زیر پا گذاشته است.

ییسرائیل کاتز در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «این رفتار یک دیکتاتور است. منافع مردم و تاجران ترکیه را نادیده می‌گیرد و توافقات تجاری بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.»

وزیر خارجه اسرائیل تاکید کرد که کشورش فوراً به دنبال جایگزین‌هایی برای مبادلات تجارتی با ترکیه خواهد بود.

انتقاد شدید رجب طیب اردوغان از حمله اسرائیل به غزه یکی از دلایل بالا گرفتن جنگ لفظی بین مقام‌های دو کشور است.

از زمان حمله گروه حماس به اسرائیل در سال گذشته و حمله متقابل اسرائیل به غزه که بیش از ۳۴ هزار کشته بر جا گذاشته و مشخص نیست چه زمانی پایان یابد، رئیس جمهور ترکیه چند بار به شدت از اقدامات اسرائیل انتقاد کرده است.

امریکا و شماری از کشورهای اروپایی گروه حماس را سازمانی تروریستی می‌دانند.

رجب طیب اردوغان که با گروه حماس رفتاری حسنه دارد اغلب بنیامین نتانیاهو، صدر اعظم اسرائیل، را با آدولف هیتلر مقایسه کرده و ایالات متحده را به حمایت از «نسل کشی» فلسطینیان متهم کرده است.

در پاسخ به این اظهارات رجب طیب اردوغان مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند، ترکیه «در کنار ایران، بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان» است.

Continue Reading

اخبار ساحوی

نتانیاهو: با توافق یا بی‌توافق وارد رفح

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۲, ۱۴۰۳)

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائيل، روز سه شنبه گفت کشورش عملیات نظامی را در شهر رفح در جنوب غزه پیش خواهد برد حتی اگر به گفته او با حماس بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه توافق شود.

نتانیاهو گفت: «چنین نظری که ما جنگ را قبل از دستیابی به همه اهداف آن متوقف می‌کنیم، اصلا قابل بحث نیست. ما وارد رفح می‌شویم و گردان‌های حماس را در آنجا از بین می‌بریم – با توافق یا بدون توافق، تا به پیروزی کامل برسیم.»

نتانیاهو گفته است که لازم است نیروهای اسرائیلی برای شکست کامل حماس وارد رفح شوند. گروه‌های حماس و جهاد اسلامی در ماه اکتوبر به اسرائیل حمله کردند و حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند.

در واکنش به آن حمله اسرائيل عملیات گسترده نظامی جاری در غزه را آغاز کرد.

حماس همچنین حدود ۲۵۰ نفر را در جریان آن حمله گروگان گرفت، و گمان می‌رود که هنوز حدود ۱۰۰ گروگان را به همراه بقایای اجساد ۳۰ نفر یا تعداد بیشتری از گروگان‌ها که در ماه‌های بعد کشته شدند یا به‌طور دیگری جان باخته‌اند، در اختیار دارد.

بیش از نیمی از جمعیت غزه در رفح که در امتداد مرز بین غزه و مصر قرار دارد، پناه گرفته اند.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، در تماس تیلیفونی با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، از رهبران این کشورها خواسته است تا برای آزادی گروگان هایی که هنوز در غزه در دست حماس هستند، تمام تلاش خود را انجام دهند.

در بیانیه کاخ سفید، آزادی گروگان به عنوان تنها مانع آتش بس فوری و کمک رسانی برای مردم غزه توصیف شده است.

امریکا، مصر و قطر ماه‌ها در مذاکراتی با هدف توقف جنگ شرکت داشتند.

یک پیشنهاد برای توقف جنگ که اکنون در دست بررسی است شامل یک آتش‌بس شش هفته‌ای، آزادی گروگان‌های در دست حماس، آزادی زندانی‌های فلسطینی در اسرائیل و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی در غزه است.

این مذاکرات در حالی انجام می شود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در حال بازدید از منطقه برای گفتگو با مقام‌های عربستان سعودی، اردن و اسرائیل در مورد وضعیت جنگ است.

به گفته وزارت صحت غزه، حمله متقابل اسرائیل در غزه بیش از ۳۴هزار و ۵۰۰ کشته برجای گذاشته است که حدود دو سوم آنها زن و کودک بودند.

مقام‌های حماس روز دوشنبه با نمایندگان مصر و قطر در قاهره دیدار کردند تا درباره این پیشنهاد گفتگو کنند.

Continue Reading

اخبار ساحوی

حاکم دبی پروژه ترمینال ۳۵ میلیارد دالری میدان هوایی آل مکتوم را تصویب کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۳)

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، پروژه ترمینال مسافربری جدید در میدان هوایی آل مکتوم را به ارزش تقریبی ۳۵ میلیارد دالر تصویب کرد.

به گفته او، میدان هوایی بین‌المللی آل مکتوم بزرگ‌ترین فرودگاه جهان با ظرفیت ۲۶۰ میلیون مسافر و پنج برابر فرودگاه بین‌المللی دبی خواهد بود و تمامی فعالیت‌ها در فرودگاه دبی طی سال‌های آینده به فرودگاه آل مکتوم منتقل خواهد شد.

شیخ محمد افزود فرودگاه آل مکتوم شامل ۴۰۰ دروازه ترمینال و پنج خط پرواز خواهد بود.

شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، رئیس شرکت هوایی امارات، نیز در این ارتباط گفت که میدان هوایی آل مکتوم خانه جدید این شرکت حامل پرچم امارات و شرکت هوایی خواهر آن یعنی «فلای‌دبی» و همچنین تمام شرکای هوایی است که به دبی پرواز دارند.

پل گریفیت، مدیرعامل میدان‌های هوایی دبی، نیز گفت این اقدام «موقعیت دبی به عنوان یک قطب هوانوردی پیشرو در صحنه جهان را تثبیت خواهد کرد.»

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!