Connect with us

رویداد های اخیر

آواره‌گی دوباره شهروندان افغانستان پس ازتهاجم نظامی روسیه براوکراین

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۹, ۱۴۰۰)

شماری ازشهروندان افغانستان که هنگام خروج نظامیان  خارجی به اوکراین منتقل شده بودند درحال  ترک اوکراین  هستند.

با این حال، بیشترشهروندان افغان که قصد ترک اوکراین را دارند کشورهای اروپای مرکزی را آخرین ایستگاه برای خود تعیین کرده اند.

درحال حاضر بیش ازپنجصد خانواده افغانستان دراوکراین زندگی می کنند.

سید عمرشاه امیر، پناهنده افغانستان دراوکراین گفت: “من یک تیم ازپناهندگان افغان دراوکراین را رهبرمی کنم، به اوکراین آمدیم تا یک زندگی آرام ومصوون داشته باشیم اما متاسفانه دراینجا هم جنگ آغازشد لذا چاره به جزترک اوکراین نداریم”.

وی گفت: “هم اکنون تصمیم بر این است که به پولند برویم وبعدا به سفرادامه خواهیم داد تا به اقارب خود دراروپای مرکزی یکجا شویم می خواهیم جایی برویم که زمینه یک زندگی  مصوون ومرفه برای ما واطفال ما فراهم باشد”.

همزمان، وزارت امور خارجه اعلام کرده که با شماری از کشورها درمنطقه و سازمان های بین المللی درتماس است تا افغان های مقیم اوکراین دریک مکان مصئون انتقال پیدا کنند.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین پنجشنبه گذشته آغاز شد. صدها تن از غیر نظامیان دراثر این حملات کشته شده‌‌اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفته که هیچ شهروند افغان در این حملات کشته ویا زخمی نشده است.

رویداد های اخیر

وزارت انکشاف دهات: از بانک جهانی می‌خواهیم کار ۷ هزار پروژه نیمه‌کاره را تکمیل کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید که هفت هزار پروژه نیمه‌‌کاره‌ی بانک جهانی در کشور در معرض تخریب‌شدن قرار دارد. مسوولان این وزارت از بانک جهانی می‌خواهند که کار این پروژه‌ها را دوباره آغاز کند.

به گفته‌ آنان، در مورد این پروژه‌ها با بانک جهانی گفتگو شده اما تا هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

نورالهادی عادل، سخنگوی وزارت احیا وانکشاف دهات گفته است: «هفت هزار پروژه نیمه‌کاره در حال تخریب است و اگر کار این‌ها شروع نشود، این پروژه‌ها تخریب می‌شود. ما از بانک جهانی می‌خواهیم که هرچه زودتر کار این پروژه‌ها را دوباره آغاز کند.»

در همین حال، اعضای سکتور خصوصی نیز از نهادهای جهانی می‌خواهند که کارهای‌شان‌ را در افغانستان ازسر گیرند.

به گفته مسوولان این سکتور، با آغاز کار این پروژه‌ها برای هزاران تن در کشور زمینه‌ کار فراهم خواهد شد.

میرویس حاجی‌زاده، عضو سکتور خصوصی در این مورد گفته است: «این پروژه‌ها سبب ایجاد اشتغال‌زایی برای مردم ما می‌شود و همچنان وطن رشد بیشتر می‌کند.»

با این حال، آگاهان اقتصادی گفته‌اند هرگاه کار این پروژه‌ها به زودی آغاز نشود، از بین خواهند رفت و سرمایه‌گذاری‌هایی که روی آن‌ها صورت گرفته است، به هدر خواهد رفت.

هرچند بانک جهانی اخیراً گفته است که کار برخی از پروژه‌هایش را در افغانستان ازسر خواهد گرفت اما هنوز از آغاز کار خبری نیست. همزمان با این، مانند بانک جهانی ده‌ها نهاد خارجی دیگر نیز پروژه‌های شان را نیمه تمام گذاشته‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رئیس یوناما با وزیر خارجه هند دیدار و در مورد مسایل افغانستان گفتگو کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

روزا اوتونبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان با سوبرامنیم جی شنکر، وزیر امور خارجه هند در دهلی نو دیدار و در مورد مسایل مربوط به افغانستان بحث و گفتگو کرده است.

دفتر یوناما در کابل با نشر خبرنامه‌ای گفته است که اوتونبایوا در این ملاقات از مساعدت‌های بشردوستانه هند با مردم افغانستان قدردانی نموده و نقش آن کشور را در مورد همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان مهم دانسته است.

وزیر خارجه‌ هند نیز در حساب ایکس خود درباره این دیدار نوشته است که دو طرف در مورد وضعیت جاری در افغانستان بحث و گفتگو کرده اند.

جی شنکر افزوده که هند گندم، ادویه ضد آفات زراعتی و لوازم مکتب را برای افغانستان فراهم کرده است.

پیش از این نماینده ویژه هند برای افغانستان در سفرش به کابل گفته بود که دهلی نو می‌خواهد روابط سیاسی و اقتصادی‌اش با افغانستان را گسترش بدهد.

در سال های پسین هند یکی از بزرگترین کشورهای کمک کننده به افغانستان بوده اما پس از تحول سیاسی کمک‌های این کشور تنها به مسایل بشری محدود شده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

حادثه ترافیکی در هرات یک کشته و چهار زخمی برجای گذاشت

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

مسوولان محلی در هرات می‌گویند که در نتیجه برخورد موتر لوکسل با یک کاماز ساعت ۸:۰۰ شب گذشته در قریه خواجه چهارشنبه ولسوالی کرُخ این ولایت یک ‌تن جان باخته و چهار نفر دیگر رخمی شده‌اند.

به گفته آنان، مجروحان این رویداد توسط پرسونل قوماندانی امنیه ولسوالی کرخ به شفاخانه حوزوی هرات انتقال داده شده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!