رویداد های اخیر

نگرانی گزارشگر ویژه سازمان ملل از بدترشدن وضعیت حقوق بشر در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۵, ۱۴۰۱)

گزارشگر ویژه سازمان ملل درامورحقوق بشر امروز (پنج شنبه ۵ جوزا) با ابراز نگرانی از بدترشدن وضعیت حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که تغییر رفتارحاکمان جدید برثبات پایدار در افغانستان نقش مستقیم دارد.

ریچارد بنت می‌گوید، امارت اسلامی دوگزینه دارند یا با بازگشایی مکاتب دختران و تشکیل حکومت فراگیر و راه اندازی گفتگوها سیاسی، ثبات را تقویت بیشتر می‌کنند و یا با افزایش محدودیت‌های بیشتر، وضعیت را بی‌ثبات تر می‌سازند.

بنت که قراراست گزارش کامل خود را از وضعیت افغانستان، در ماه سپتامبرسال جاری تقدیم شورای عالی حقوق بشرسازمان ملل کند می‌گوید تا کنون اداره حاکم در مسوولیت‌هایش در برابرشهروندان افغانستان چندان موفق نبوده است.

ریچارد بنت ظاهرآ ازکارکردهای حکومت سرپرست در ده ماه گذشته در امور حقوق بشر راضی نیست.

می‌گوید، افغانستان با چالش‌های قوی حقوق بشری روبه روست واداره حاکم درمسوولیت‌هایش در برابرشهروندان افغانستان چندان موفق نبوده است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر دریک نشست خبری درکابل می‌گوید که:” من ازحاکمان جدید می‌خواهم برچالش‌های حقوق بشری در برابرمردم اعتراف کنند و خلا را از حرف وعمل دورکنند، اداره حاکم از اعتراف به اندازه سوء استفاده‌ها که به نام آنها صورت می‌گیرد و مسوولیت برای رسیدگی به آنها و محافظت ازهمه شهروندان ناکام بوده است، در حالیکه دولت‌ها مسوولیت حفاظت ازهمه شهروندان به شمول کودکان، اقلیت‌های مذهبی، اقوام وسایر شهروندان را دارد، من نسبت به بدترشدن وضعیت حقوق بشردرافغانستان به شدت نگران هستم”.

امارت اسلامی اما خود را به رعایت حقوق بشر و حقوق زنان در چارچوب ارشادات اسلامی متعهد می‌داند وتاکید می‌کند که برای محافظت ازشهروندان افغانستان وتامین امنیت بهترتلاش خواهند کرد.

هرچند بنت ازاحتمال بازگشایی دوباره مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم درآینده نزدیک امیدواراست، اما نبوداشتغال و فرصت‌ها برای مشارکت جوانان و زنان درصحنه‌های سیاسی،اقتصادی واجتماعی، محدویت‌ها برگشت وگزار، آزادی بیان، بازداشت‌های غیرقانونی، ناپدید شدن خبرنگاران و قضات را از نگرانی‌های دیگر می‌داند که به گفته او درصورت ادامه آن، این موارد درگزارش کامل او که قراراست سپتامبرامسال به شورای حقوق بشرسازمان ملل ارائه دهد، خواهد شد.

آقای بنت می‌گوید که:” طالبان (امارت اسلامی) دریک دوراهی قرارگرفته اند و انتخاب به دست آنهاست، یا افغانستان درامن وثبات پایدارقرار می‌گیرد و یا به طور فزاینده محدودیت‌ها بیشتر می‌شوند، این بستگی به رفتار طالبان (امارت اسلامی) دارد، اگر مکاتب دوباره بازگشایی  شوند و حکومت فراگیر شکل بگیرد خطرات بی‌ثباتی کاهش میابد”.

از سوی دیگر اما امارت اسلامی حکومت سرپرست را همه‌شمول می‌داند و تاکید کرده که اصلاحات را ایجاد خواهد کرد و نیز اعلام کرده که به زودی دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنوف ششم را بازخواهند کرد.

با این حال، ریچارد بنت، ایجاد کمیسیون برگشت شخصیت‌های سیاسی را به افغانستان یک اقدام خوب از سوی امارت اسلامی می‌داند وتاکید دارد که این اقدام فرصت گفتگو و تقویت حکومت داری خوب را فراهم می‌سازد.

Trending

خروج از نسخه موبایل