رویداد های اخیر

تامس نیکلسن: دختران افغان باید به مکتب برگردند و زنان به کار خود ادامه دهند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱۱, ۱۴۰۱)

نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان می‌گوید که باید دختران به مکتب برگردند و زنان به کار خود ادامه دهند.

تامس نیکلسن امروز چهارشنبه (۱۱ جوزا) در تویتر نگاشته است که در نشستی که به میزبانی قزاقستان در پایتخت آن کشور برگزار شده بود، وضعیت افغانستان به بررسی گرفته شده است.

در این نشست افزون بر نمایندگان ویژه اتحادیۀ اورپا، مقام‌های کشورهای آسیای مرکزی و دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژه سر منشی سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز حضور داشته اند.

آقای نیکلسن گفته است: “زنان و دختران باید بتوانند به مکتب بروند، کار کنند و در زندگی عمومی مشارکت کامل داشته باشند. ما از ابتکارات جامعه جهانی برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی افغانستان قدردانی کرده و بر اهمیت ثبات منطقه‌ای و ادامه گفتگو تاکید کردیم.”

با آنکه بیش از نه ماه از حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان می‌گذرد، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دانش‌آموزان دختر هنوز هم بسته است.

همچنین از زمانیکه امارت اسلامی بر افغانستان دوباره مسلط شده اند، کارمندان زن جز برخی ادارات معدود، از رفتن به دفاتر دولتی منع شده اند.

درهمین حال، نماینده وزارت خارجه امریکا برای افغانستان می‌گوید، سیاستگران پیشین ادامه جنگ و منازعه را به نفع افغانستان نمی‌دانند و ایجاد یک روند سیاسی را برای رسیدن به تفاهم یگانه راه حل بحران پیشنهاد می‌کنند.

تام ویست که اخیرا درشماری از کشورهای آسیای مرکزی، ترکیه وهند با چهره‌های سیاسی، نمایندگان زنان و جامعه مدنی دیدار و گفتگوکرده گفته است که ایالات متحده از رسیدن افغانستان به صلح و ثبات پایدار ازطریق تفاهم و راه‌های دیپلوماتیک پشتیبانی می‌کند.

آقای ویست درتویتی گفته است که درجریان سفرهایش به تاجکستان و ازبکستان با عبدالعزیزکاملوف، وزیرخارجه ازبکستان وسراج الدین مهرالدین، وزیرخارجه تاجکستان دیدارکرده و نیز با شماری از سیاستگران، خبرنگاران، زنان و بازرگانان افغان دراین دو کشور گفتگو کرده است.

توماس وست در صحفه تویترش نگاشته است که:” چهره‌های که در آخر این هفته من با آنان دیدار کردم، باورمند بودند که خشونت راه حل برای بحران نیست؛ آنان تعامل از راه سیاسی را ترجیح دادند. گذشته افغانستان تنها وابسته به بیست سال گذشته نه بل به ۴۴ سال گذشته است. بیشتر گفتگوهای ما روی آینده افغانستان متمرکز بودند”.

Trending

خروج از نسخه موبایل