رویداد های اخیر

قرار است دور نخست مذاکرات بین الافغانی در قطر برگزار شود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

با آنکه زمان آغاز مذاکرات روشن نیست اما منابع در حکومت تایید می‌کنند که روی قطر هم‌چون مکان دور نخست مذاکرات، همه طرف‌ها توافق کرده‌ اند.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رییس جمهور، گفته است: “قطر اکنون هم در روند صلح افغانستان همکاری کرده و غیر از قطر بسیار از کشور های دیگر هم در این روند همکاری خوب کرده اند.”

فرستاده ویژه وزارت خارجه قطر برای افغانستان که در سفرش به کابل، با رهبران حکومت و هیئت طالبان دیدار کرده می‌گوید، در روزهای پیش‌رو زندانیان بیش‌تر از سوی دو طرف آزاد و در هفته جاری روند آزادی زندانیان تکمیل خواهد شد.

مطلق القحطانی، فرستاده ویژه وزارت خارجه قطر برای افغانستان، گفت: “در این روزها زندانیان بیشتری رها خواهند شد. انتظار داریم که در این هفته، رهایی زندانیان به پایان برسد و به مرحله بعدی که یک مرحله تاریخی برای افغانستان است، یعنی نشستن طرف های افغان بر میز مذاکرات برای یافتن راه حلی به این منازعه و بحران خونبار در افغانستان، برسیم”.

در این میان، دفتر شورای امنیت ملی نیز از ترتیب اجندای مذاکرات و پیشنهاد آن به طالبان خبر می‌دهد و می‌گوید، حکومت برای آغاز مذاکرات، انتظار پاسخ این گروه را دارد.

جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی، چنین می گوید: “مانع پیشرفت در گفت‌وگوها، طالبان استند، ما اجندا را پیشنهاد کرده ایم برای بحث با طالبان اما از سوی طالبان هیچ پاسخ نیامده است”.

تاکنون ۳هزار زندانی طالب از بند دولت و صدها زندانی نیروهای دولتی از بند طالبان آزاد شده‌ اند.

هییت‌های فنی دو طرف در کابل روی تهیه فهرست ۲هزار زندانی دگر کار دارند.

به گفته شورای امنیت ملی، با پایان کار هیئت‌های فنی حکومت و طالبان، روند آزادسازی زندانیان دوباره ادامه خواهد یافت.

انتظار می‌رود که با آزادی دو هزار زندانی دیگر طالب، در ماه جون نخستین دور مذاکرات بین الافغانی برگزار شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل