جهان

ورود شماری از اعضای دادگاه بین‌المللی جرایم به آمریکا قدغن شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

شماری از اعضای دادگاه بین المللی جرایم، که تحقیقات را در مورد جرایم جنگی نیروی های آمریکایی در افغانستان آغاز کرده اند، از سوی آمریکا تحریم شدند. 

دونالد ترمپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، آنعده از مقام‌های دادگاه بین المللی جرایم را که تحقیقات را در مورد جرایم جنگی نیروی های آمریکایی در افغانستان آغاز کرده اند، تحریم کرده و ورود آنان و اعضای خانواده‌های شان را به خاک آمریکا ممنوع کرده است.

این دادگاه در واکنش به سخنان مقام های آمریکایی، هشدار آنها را دخالت غیر قابل قبول در مسایل قضایی می داند.

‎دادگاه بین‌المللی جرایم (دادگاه هاگ) در مورد احتمال ارتکاب جنایات جنگی و جرایم علیه بشریت در افغانستان از سوی طالبان، نیروهای افغان، نظامیان و استخبارات آمریکا، تحقیقات را آغاز کرده است.

‎این تحقیقات با واکنش تند رییس جمهور، وزیر دفاع، وزیر خارجه و شماری دیگری از مقام های نظامی و غیر نظامی آمریکایی روبرو شده است.

آنان این دادگاه را فاقد صلاحیت می دانند.

‎مایک پومپیو، وزیر خارجه آمریکا، گفته است: “ما این تحقیقات را محکوم می‌کنیم، همکاری خود را با دادگاه بین‌المللی جرایم به تعلیق در آورده و کسانی ‌را که در تلاش تحقیق در مورد عملکرد نظامیان مان اند، از دریافت ویزه آمریکا محروم می‌کنیم… نمی‌توانیم فقط نظاره‌گر باشیم که نیروهای ما از سوی یک دادگاه بازیچه تهدید شوند”.

‎مقام‌های آمریکایی همچنان مقام‌های دادگاه بین‌المللی جرایم را به جهت گیری سیاسی و فساد گسترده مالی متهم کرده و می گویند که این دادگاه دارای صلاحیت و اختیارات لازم نیست.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، چنین گفته است: “ایالات متحده عضو پیمان روم که بر اساس آن دادگاه بین‌المللی جرایم تاسیس شده، نیست، و هرگز اجازه نخواهند داد تا نظامیان آمریکایی زیر تحقیقات غیر قانونی این نهاد قرار گیرند.”

 اما این دادگاه واکنش مقام های آمریکایی را مداخله در امور قضایی دانسته و می گوید: “این حملات تلاش غیر قابل قبول برای مداخله در حاکمیت قانون و رویه های قضایی این دادگاه است.”

‎مشاور قصر سفید و وزیر عدلیه آمریکا نیز این اقدام دادگاه بین المللی جرایم را دسیسه ی سیاسی  شماری از کشورها علیه آمریکا می دانند.

وزیر عدلیه این کشور تحقیق در مورد عملکرد نظامیان آمریکایی در افغانستان را که به گفته ی وی با هراس افگنی مبارزه کرده و در تلاش تامین صلح اند، نگران کننده می داند.

اما پرسش اصلی که بی پاسخ می ماند، اینست که چرا مقام های آمریکایی نمی خواهند این دادگاه  در مورد سربازان شان تحقیق کند؟

‎دادگاه بین‌المللی جرایم که در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد، نخستین دادگاه‌ای است که جرایم جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی را در جهان پیگیری می‌کند.

باید گفت که افغانستان در سال ۲۰۰۳ عضویت این دادگاه را به دست آورد.

Trending

خروج از نسخه موبایل