رویداد های اخیر

عفو بین‌الملل: حق تعلیم دختران در مذاکرات با امارت اسلامی خط سرخ باشد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۱)

سازمان عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواسته تا حق تعلیم دختران را در مذاکرات با امارت اسلامی “خط سرخ” قرار دهد.

یامینی میشرا، مسوول بخش جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل اجازه نیافتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب را نقض آشکار حق آموزش دانسته و گفته است این امر زندگی میلیون ها دختر افغان را متاثر می سازد.

خانم یامینی گفت: “عفو بین‌الملل از جامعه بین‌ المللی می‌‌خواهد که حق زنان و دختران برای آموزش را در جریان مذاکرات با مقامات باالفعل طالبان خط سرخ قرار دهد. طالبان باید بدون تأخیر بیشتر به دختران در هر سنی که هستند اجازه دهد که به مکتب بروند”.

مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم در اکثریت مناطق افغانستان پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در بیش از هفت ماه گذشته مسدود بود. به باور آگاهان ادامه این وضعیت بر روان دختران تاثیر منفی می‌گذارد.

امارت اسلامی اما می‌گوید که مسئله مکاتب یک موضوع داخلی افغانستان است و هر نوع فشار در این رابطه می‌تواند مداخله در امور این کشور تلقی شود.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی  گفت: “بسته ماندن مکتب یک مشکل داخلی است و دوباره باز کردن آن براساس فشار های بیرون مداخله در امور داخلی است و مکاتب مطابق دستور رهبری امارت اسلامی باز می‌شود.”

با این همه نگرانی ها اما  تا کنون معلوم نیست که امارت اسلامی چه زمانی دروازه‌ مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز می‌کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل