رویداد های اخیر

شورای امنیت سازمان ملل به امارت اسلامی: اجازه دهید تمام دختران به مکتب بروند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۶, ۱۴۰۱)

نمایندگان ده کشور در شورای امنیت سازمان ملل در یک بیانیه‌ مشترک از امارت اسلامی خواسته‌اند که اجازه دهند تا تمام دختران در افغانستان بتوانند به مکتب بروند.

این بیاینه ازسوی ناروی، آلبانیا، برازیل، فرانسه، ایرلند، مکزیک، بریتانیا، امریکا و امارات متحده عربی دیروز (جمعه، ۵ حمل) صادر شده است.

در بخشی از این بیانیه‌ آمده است که “در این هفته، بیش از یک میلیون دختر افغان آماده می شدند تا بالاخره بتوانند به مکتب بازگردند. امید آنها در آخرین لحظه و در دروازه مکتب ها از بین رفت.”

براساس این بیانیه، تصمیم اخیر در مورد متعلمین دختر “معکوس‌کننده تعهداتی است که خود طالبان در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به‌عنوان بخشی از تعامل جاری با جامعه بین‌المللی پذیرفته‌اند.”

از سوی دیگر، هجده وزیر خارجه زن همچنان خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان شده اند و ازامارت اسلامی خواسته اند که به تعهدات خود در قبال مردم افغانستان عمل کنند.

در بیانیه آنان آماده است: “ما به عنوان زنان و به عنوان وزیران خارجه، از اینکه دختران در افغانستان در بهار امسال از رفتن به مکاتب محروم شدند، عمیقاً ناامید و نگران هستیم وموانع عملی سیاست آموزشی بدون تبعیض در افغانستان باید برطرف شود.”

مسوولان وزارت معارف گفته اند که به تحصیل دختران متعهد اند اما مکاتب لیسه و متوسطه دختران  تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.

با این حال، اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که این سازمان و جامعه‌ی بین‌المللی آماده ادامه حمایت از مردم افغانستان از جمله در بخش تعلیم و تربیه برای همه کودکان هستند.

Trending

خروج از نسخه موبایل