رویداد های اخیر

ازبکستان می‌گوید امارت اسلامی را پیش از جامعه جهانی به رسمیت نخواهد شناخت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۶, ۱۴۰۱)

نماینده خاص رییس جمهور ازبکستان در امور افغانستان گفته است که کشورش امارت اسلامی را پیش از جامعه جهانی به رسمیت نخواهد شناخت.

عصمت الله ارگاشف در مصاحبه با تلویزیون آشنا صدای امریکا تعامل و همکاری با دولت جدید افغانستان را مهم دانسته و تاکید کرده است که دولت ازبکستان با امارت اسلامی همکاری نزدیک دارد.

آقای ارگاشف گفت: “ما آنها را به تنهایی به رسمیت نخواهیم شناخت. وقتی این اتفاق می‌افتد، ما می‌خواهیم صدا و حمایت جمعی وجود داشته باشد و ما در طیف وسیعی از مسایل با طالبان تعامل داریم و آنان را واقعیتی می‌دانیم که باید پذیرفته شوند.”

آقای ارگاشف به این باور است که رهبران امارت اسلامی درک کرده اند که برای پیدا کردن مشروعیت جهانی باید رویکرد خود را تغیر بدهند اما او تاکید می کند که برای عملی شدن شرایط جامعه جهانی از سوی دولت جدید افغانستان نیاز به زمان بیشتر است.

او گفت: “طالبان متوجه شده اند که باید تغییراتی ایجاد کنند تا در سطح بین المللی پذیرفته شوند و آنها به زمان نیاز دارند و ما در مورد این پیچیدگی‌ها با امریکایی‌ها و اروپایی‌ها صحبت کرده ایم. کم از کم برای مدت ۲۰ سال طالبان با غرب و ماموریت آنان جنگیدند. آنها وعده حکومتی مبتنی بر اصول طالبان را داده اند. چگونه می توان انتظار داشت که آنها به این سرعت در برنامه خود تجدید نظر کنند؟”

ازبکستان یکی از کشورهای آسیایی میانه و در عین حال همسایه شمالی افغانستان پس از سقوط دولت پیشین و روی کار آمدن امارت اسلامی به یک مرکز کلیدی برای ارسال کمک های بشردوستانه به افغانستان مبدل شده و مورد استقبال کشورهای کمک کننده نیز قرار گرفته است. به باور آگاهان تعامل دولت ازبکستان با امارت اسلامی در شرایط فعلی مهم و ارزنده است.

عبدالولی فروزان، تحلیلگر سیاسی گفت: “ازبکستان مانند سایر کشور های جهان منتظر اینست که باید طالبان تغییراتی را در خود بیاورند و ازبکستان منحیث یک کشور همسایه خیلی مهم است که وارد یک تعامل شود با دولت افغانستان، مگر اینکه طالبان به وقت نیاز دارند ولی جهان امید دارد تغییر ببیند در رویکرد طالبان.”

نُه ماه از حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان می گذرد اما تاکنون به مشروعیت جهانی دست نیافته است. ایجاد حکومت همه‌شمول، احترام به حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی شروط جامعۀ جهانی برای به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان است، شرایطی که تا کنون امارت اسلامی برای عملی ساختن آن قناعت جامعه جهانی را حاصل نکرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل