رویداد های اخیر

امارت اسلامی: کشورهای منطقه و جهان نباید نگرانی امنیتی از خاک افغانستان داشته باشند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲۰, ۱۴۰۱)

اوگنی سیسوف، رییس مرکز مبارزه با تروریزم سازمان همکاری شانگهای ‌می‌گوید نگران گسترش ناامنی و بی‌ثباتی افغانستان بر امنیت کشورهای مشترک المنافع است.

آقای سیسوف درنشست «امنیت مدرن، چالش‌ها و راه‌های حل» که توسط این سازمان در نشست تاشکند، پایتخت ازبیکستان برگزار شده بود می‌گوید وخامت اوضاع در افغانستان خطر بی‌ثباتی را در کل منطقه به ویژه آسیای میانه افزایش می‌دهد و احتمال گسترش بی‌ثباتی ازافغانستان به کشورهای مشترک المنافع را تقویت می‌کند.

اوگنی سیسوف گفته است: «بدترشدن وضعیت اجتماعی-اقتصادی، مهاجرت دسته‌جمعی افغان‌ها به خارج از کشور، درگیری‌های قومی فزاینده، افزایش جنایات فرا مرزی و قاچاق مواد مخدر، خطر بی‌ثباتی اوضاع در آسیای مرکزی را چند برابر می کند.»

در همین حال، امارت اسلامی بار دیگر تأکید می‌کند که هیچ تهدید از آدرس افغانستان متوجه امنیت منطقه و جهان نیست و کشورهای همسایه نباید نگران گسترش ناامنی از افغانستان به این کشورها باشند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید: بعد از آمدن امارت اسلامی، سرحدات و مرزهای افغانستان از هرزمان دیگری مصون‌تر شده و موقف امارت اسلامی این است که به هیچ‌کسی و گروهی اجازه استفاده از خاک افغانستان را نمی‌دهد تا به کشورهای همسایه، منطقه و جهان تهدیدی را متوجه کند.»

این نگرانی‌ها در حالی از سوی رییس مرکز مبارزه با تروریزم سازمان همکاری شانگهای مطرح می‌شود که قراراست نشست «فارمت مسکو» درمورد افغانستان چهارشنبه هفته آینده برگزار ‌شود.

طبق گزارش‌ها، محور بحث اعضای این نشست چگونگی مبارزۀ هماهنگ و منسجم برضد تروریزم، امنیت مرزها و قاچاق مواد مخدر خواهد بود.

از سویی هم، ارزیابی وضعیت سیاسی وامنیتی درافغانستان وچگونگی داشتن تعامل با حکومت افغانستان در کنار تجدید تعهد کمک به مردم افغانستان از مسایل دیگریست که اعضای این نشست روی آن گفتگو خواهند کرد.

گفتنی است که از نماینده‌گان چین، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، ایران، پاکستان، هند، قرغیزستان، قزاقستان و روسیه در این نشست دعوت شده است اما از سوی امارت اسلامی نماینده در این نشست اشتراک نخواهد داشت.

Trending

خروج از نسخه موبایل