Connect with us

رویداد های اخیر

امریکا: به رسمیت شناختن امارت اسلامی وابسته به رفتار اش با زنان است

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

وزارت خارجه امریکا می‌گوید که مشروعیت حکومت سرپرست افغانستان از سوی جامعه جهانی وابسته به رفتار سران امارت اسلامی با زنان افغان است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری گفته است تا زمانی‌ که سران امارت اسلامی به حقوق زنان احترام قایل نشوند، نه تنها باعث عقب ماندگی افغانستان می‌‌شوند، بلکه در برابر مشروعیت بین‌المللی‌ این کشور ایستادگی می‌‌کنند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در این مورد گفته است: «ما بالای ابزاری کار می‌کنیم تا طالبان (امارت اسلامی) را پاسخگو قرار دهیم، تغییر رفتار طالبان در مقابل زنان و دختران یک موضوع کلیدی برای صلح و به رسمیت شناختن آن‌ها از سوی جامعه بین‌الملل است، تا وقتیکه آنان حقوق نیمی از نفوس افغانستان را که زنان و دختران است ندهند، نمی‌توانند رسمیت دولت خود را از سوی جامعه جهانی کسب کنند.»

با این حال، مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که جهان در برابر افغانستان جفا می‌کند زیرا امارت اسلامی شرایط به رسمیت شناختن را تکمیل کرده است.

از سویی هم، برخی از فعالان حقوق زن می‌گویند نیاز است تا امارت اسلامی تمام قوانین بین‌المللی و حقوق بشر را رعایت کند زیرا تأمین حقوق بشر حکومت سرپرست را به جهان نزدیک می‌سازد.

ثریا پیکان، فعال حقوق زن، می‌گوید: «موضوع حقوق زن و حقوق بشر بسیار مهم است که باید مطابق به قاعده‌های بین‌المللی رعایت شود.»

این در حالی است که تا حال هیچ کشوری نظام سیاسی جدید افغانستان را به عنوان حکومت مشروع و قانونی به رسمیت نشناخته و جامعه جهانی نیز شرایط خود را برای امارت اسلامی ترسیم کرده است، شرایطی که ظاهراً برای حکومت سرپرست قابل قبول نیست و آنرا نمی‌تواند بپذیرد.

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت معارف عازم روسیه شد

Published

on

(Last Updated On: )

حبیب الله آغا، سرپرست وزارت معارف به منظور اشتراک در نشست بین المللی وزرای معارف در شهر کازان، عازم روسیه شد.

وزارت معارف با نشر خبرنامه‌ای امروز (شنبه، ۱۹ جوزا) گفت که در این نشست، سرپرست این وزارت در مورد وضعیت آموزش در افغانستان و دستاوردها، فرصت‌ها و مشکلات در این بخش سخنرانی خواهد کرد.

خبرنامه افزوده است که حبیب الله آغا همچنان با وزرای معارف کشورهای مختلف دیدار خواهد کرد.

نشست بین المللی وزرای معارف در شهر کازان فردا (یکشنبه) آغاز و برای چهار روز ادامه خواهد داشت.

Continue Reading

رویداد های اخیر

جلالی: امارت اسلامی دعوت به نشست تهران را نپذیرفت

Published

on

(Last Updated On: )

ذاکر جلالی، رئیس ریاست سوم سیاسی وزارت امور خارجه گفته است که امارت اسلامی دعوت به نشست تهران را نپذیرفته است.

قرار است نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان امروز (شنبه، ۱۹ جوزا) با حضور نمایندگان روسیه، چین، پاکستان و ایران در تهران برگزار شود.

رئیس ریاست سوم سیاسی وزارت امور خارجه در صفحه ایکس خود نوشته است که حکومت افغانستان توقع دارد که نشست‌هایی که در مورد افغانستان برگزار می‌شوند باید به جای شکل دادن میکانیزم‌های جدید، از طریق میکانیزم‌های معمول و جا افتاده صورت گیرد.

آقای جلالی افزوده است که حکومت افغانستان در مورد نشست سوم دوحه با جهت‌های ذیربط مصروف گفتگو است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سیلاب‌های اخیر در بدخشان ۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشته است

Published

on

(Last Updated On: )

مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که از اثر سیلاب‌های اخیر در ۲۱ ولسوالی این ولایت ۵۰ تن کشته و یا هم زخمی شده‌اند. به گفته آنان، یک هزار و۳۰۰ منزل مسکونی، ۱۴ باب مکتب وهزاران جریب زمین تخریب شده‌اند.

مسوولان محلی افزوده‌اند که شش هزار و۷۰۰ رأس مواشی همچنان تلف شده و تاهنوز مسیر بسیاری از قریه‌ها در ۲۱ ولسوالی این ولایت به مرکز ولسوالی‌ها بسته مانده است.

محمد کامگار، آمر حوادث ریاست مبارزه با حوادث طبیعی بدخشان در این مورد گفته است: «ما تقریباً سیزده الی چهارده مکتب در بسا ولسوالی‌ها داشتیم که به اثر سیلاب‌ها تخریب شده و همچنان شش هزار و ۷۰۰ الی شش هزار و ۸۰۰ مواشی تلف شده‌اند.»

آقای کامگار افزود که پس از سروی، روند کمک‌رسانی را به آسیب‌دیدگان آغاز کرده‌اند و کمک‌های اضطراری را در هماهنگی نهادهای امدادرسان که مشمول مواد غذایی وغیرغذایی می‌شود، توزیع نموده‌اند. او علاوه کرده است که این مساعدت‌ها کافی نیست.

کامگار گفت: «در قسمت رسیدگی، اداره مبارزه با حوادث یک پلان گسترده و عمومی جهت ارزیابی و سروی دارد. ابتدا ما تلاش کردیم که بتوانیم ساحات آسیب‌پذیر را به‌گونه بسیار دقیق در هماهنگی با دفتر اوچا و موسسات ملی و بین‌المللی ارزیابی بکنیم.»

از سویی هم، شماری از آسیب‌دیدگان گفته‌اند که در نتیجه سیلاب‌های اخیر تمامی امکانات زندگی را از دست داده‌اند و نیاز جدی به کمک دارند.

عبدالخالق، آسیب‌دیده گفته است: «اگر به این مردم بیچاره رسیدگی نکنند، امکان دارد که ماه‌ها اینها نتوانند سرک‌های شان را به منطقه شان وصل بکنند. سرک‌ها کاملاً تخریب شده. راه که به یک ساعت می‌آمدند حالا به سه الی چهار ساعت آمده‌ نمی‌توانند.»

با این حال، مسوولان برخی از ولسوالی‌ها خواهان ایجاد سرپناه برای آسیب‌دیدگان هستند.

قدرت‌الله، مدیر اداری ولسوالی یمگان گفت: «کمک‌ها بیشتر شود چونکه نیازمندی‌ها بیشتر است. مردم زیاد متضرر شده، خانه‌های مردم زیاد تخریب شده و زمین‌های زراعتی شان هم تخریب شده است.»

گفتنی است که با گذشت بیشتر از یک ماه از سرازیرشدن سیلاب‌ها هنوز هم مسیر ده‌ها قریه به مرکز ولسوالی‌های بدخشان بسته است و رفت‌وآمد مردم با دشواری‌های زیادی انجام می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!