Connect with us

رویداد های اخیر

در یک سال گذشته ۹۰ عالم دین در سراسر کشور جان باخته اند

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

شماری از عالمان دین روز پنج شنبه (۱۹حمل) دریک نشست در کابل با انتقاد از افزایش ترورهای هدفمند در کشور تاکید دارند که ده‌ها عالم دین در نتیجه حملات هراس‌افگنی و هدفمند جان خود را از دست داده اند. آنان حکومت را به کوتاهی در تامین امنیت شهروندان متهم می‌سازند و خواستار به کیفر رسیدن عاملان ترورهای هدفمند به ویژه ترورهای عالمان دین استند.

همزمان به نگرانی‌ها از وضعیت ناامنی در پایتخت و بزرگ‌ شهرهای کشور شماری از عالمان دین پس از گذشت حدود یک هفته از ترور رییس شورای علمای تخار در یک نشست از آنچه بی ‌پروایی حکومت در تامین امنیت جان شهروندان می‌خوانند، انتقاد می‌کنند.

این عالمان دین می‌گویند در یک سال گذشته ۹۰ تن از عالمان دین در رویدادهای هراس‌افگنانه و حملات هدفمند جان باخته اند، اما به گفته عالمان دین حکومت در شناسایی و به کیفر رساندن عاملان این رویدادها کوتاهی کرده‌است.

اما وزارت داخله می‌گوید که صدها تن به اتهام دست داشتن در ترورهای هدفمند و حملات هراس‌افگنانه بازداشت شده اند.

این در حالیست که بر اساس آمار وزارت داخله در جریان یک سال گذشته در ۹۲ حمله انتحاری، ۲۱۷۴ حمله انفجاری ماین، و ۴۹۷ مورد ترور، ۱۹۹۳ تن کشته و ۴۱۷۴ تن دیگر زخمی برداشته اند.

رویداد های اخیر

کابلوف: نشست «فرمت مسکو» درباره افغانستان در تهران برگزار می‌شود

Published

on

(Last Updated On: )

مقام بلند رتبه وزارت خارجه روسیه از برگزاری نشست «فرمت مسکو» درباره افغانستان در تهران خبر داد.

به نقل از خبرگزاری تاس نیوز ضمیر کابلوف، فرستاده خاص روسیه در امور افغانستان روز سه‌شنبه خبر داد که نشست گروه تماس تحت فرمت مسکو درباره افغانستان روز هشتم جون (شنبه-۱۹ جوزا) در تهران برگزار می‌شود.

این دیپلومات بلند رتبه روسیه همچنین گفت این نشست با حضور نمایندگان خاص روسیه، ایران، پاکستان و چین برگزار می‌شود.

ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان در این باره گفته است: «ما با نمایندگان رهبری افغانستان در مورد مقدمات سومین نشست بعدی نمایندگان خاص برای افغانستان و سرمنشی سازمان ملل متحد در دوحه گفتگو کرده‌ایم.»

نماینده روسیه برای افغانستان خاطرنشان کرد که مشورت‌ها روی آمادگی‌ها برای نشست دوحه متمرکز خواهند بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزارت خارجه: حذف نام امارت اسلامی از فهرست گروه‌های ممنوعه قزاقستان پیشرفت مهم است

Published

on

(Last Updated On: )

وزارت امور خارجه از حذف نام امارت اسلامی افغانستان از فهرست گروه‌های ممنوعه قزاقستان استقبال کرده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در بیانیه‌ای که امروز (سه شنبه، ۱۵ جوزا) منتشر شد، گفت که این اقدام پیشرفتی مهم در درک قزاقستان در رابطه به امارت اسلامی و از میان برداشتن مانع در برابر ارتقای سطح روابط دوجانبه است.

در این بیانیه آمده است: «قزاقستان شریک مهم تجارتی و ترانزیتی افغانستان در منطقه است و این تصمیم راه را برای پیشرفت در روابط دوجانبه و همکاری‌های بیشتر اقتصادی خواهد گشود که به نفع دو کشور می‌باشد.»

خبرگزاری دولتی قزاقستان روز گذشته (دوشنبه) گزارش داد که قاسم جومارت توقایف، رئيس جمهور این کشور اعلام کرده که امارت اسلامی را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج نموده است.

توقایف در دیدار با روسای پارلمان کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی این موضوع را اعلام کرد. او تاکید کرد که این اقدام برای این صورت گرفت که تعامل اقتصادی با افغانستان توسعه پیدا کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

تاجیکستان می‌گوید خطر نفوذ افراط ‌گرایی از افغانستان در حال افزایش است

Published

on

(Last Updated On: )

رئیس مجلس ملی تاجیکستان ادعا کرده که خطر نفوذ افراط گرایی از افغانستان به کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، رستم امامعلی در نشست روسای پارلمان کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در پایتخت قزاقستان افزود که شمار مدارس دینی در افغانستان افزایش یافته است.

او گفت: « خطر سرایت ایدیولوژی مخرب رادیکالیزم مذهبی به کشورهای ما در حال افزایش است. تا کنون بیش از یک هزار مدرسه دینی در افغانستان ایجاد شده است که بیشتر آنها در ولایات هم مرز با جنوب کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی قرار دارند.»

امامعلی ادعا کرد که در این مدارس، افراد آموزش‌های انتحاری می‌بینند و ادامه این وضعیت در افغانستان می‌تواند پیامدهای منفی درازمدتی برای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی داشته باشد.

وی تاکید کرد که وضعیت در افغانستان همچنان دشوار است و هیچ پیشرفت واقعی مشاهده نشده است و این کشور بار دیگر به محل پرورش تروریزم تبدیل شده است.

به گفته وی، ده ها گروه افراطی و تروریستی در حال تقویت مواضع خود در خاک افغانستان هستند و کشت و تولید مواد مخدر افغانستان از جمله مواد مخدر مصنوعی رو به افزایش است.

این در حالی است که امارت اسلامی حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را رد کرده و تاکید نموده که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه امنیت کشورهای دیگر استفاده صورت گیرد.

امارت اسلامی همچنان گفته که کشت و تولید مواد مخدر را نزدیک به صفر رسانده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!