تجارت

وزارت مالیه: عواید ۳۷ درصد افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۱, ۱۴۰۲)

مقام‌های وزارت مالیه می‌گویند که در سال ۱۴۰۱ خورشیدی توانسته اند تا بیش از ۱۹۴ میلیارد افغانی عواید جمع آوری کنند که افزایش ۳۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

معراج محمد معراج، معاون عملیاتی ریاست عواید وزارت مالیه می‌گوید: «عواید ما در سال گذشته ۱۴۱.۸ میلیارد افغانی بود. عواید ما امسال ۱۹۴.۴ میلیارد افغانی است. این نشان‌دهنده افزایش ۳۷ درصدی است. این واقعاً یک دست آورد بزرگ است.»

مسئولان در این وزارت همچنان می‌گویند که سند بودجه تا یک هفته دیگر از سوی رهبر امارت اسلامی توشیح خواهد شد. در بودجه سال مالی جاری ۱۵۰ پروژه انکشافی بزرگ و نیمه کاره نیز گنجانیده شده است.

معافیت جرایم مالیاتی، افزایش ساعات کاری در گمرکات از ۱۶ به ۲۴ ساعت، مبارزه با فساد اداری، الکترونیکی سازی عواید، نصب ترازوهای دیجیتال در گمرکات، افزایش ترانزیت از خاک افغانستان از دست آورد های دیگر این نهاد به شمار می‌رود.

عبدالمتین سعید، رییس عمومی گمرکات وزارت مالیه می‌گوید: «ما در سال گذشته وعده سپرده بودیم که به نظام اسلامی و مردم خدمت می‌کنیم. حالا نیز می‌گوییم که سرمایه‌ شما نزد ما بگونه واقعی مصرف می‌شود. فساد وجود نخواهد داشت. فساد را از بین می‌بریم.»

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید: «سال گذشته از لحاظ مالی یک سال بسیار خوب بود. وزارت مالیه به هدف تحکیم پایه های اقتصادی کشور، هشت تا ده میلیارد افغانی را هر ماه از طریق معاشات وغیره وارد بازار می‌کرد.»

به گفته مسئولان، طی یک سال اخیر به ارزش مجموعی بیش از ۱۷۰ میلیارد افغانی صادرات و بیش از ۵۹۹ میلیارد افغانی واردات داشته اند. آنان می‌افزایند ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش در محصول گمرکی ۳۲۶ قلم مواد اولیه و خوراکی بوجود آمده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل