رویداد های اخیر

وزیر انرژی و آب برای تمدید قرارداد برق به ازبیکستان سفر کرده است

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱۰, ۱۴۰۱)

عبداللطیف منصور، وزیر انرژی و آب، برای تمدید قرارداد خرید برق به ازبیکستان سفر کرده است تا با مقام‌های این کشور در مورد تمدید این قرار داد گفتگو کند.

وزیر انرژی و آب در بارۀ این سفر می‌گوید: «به شما معلوم است که ما با ازبیکستان قرارداد داریم و این‌روزها برق کم شده است. از این رو، برای حل این مشکل با آنان صحبت می‌کنیم و ما می‌خواهیم که برق بیشتر به افغانستان وارد کنیم و سفر هم به همین منظور است.»

با این حال، مسوولان در این وزارت می‌گویند که امارت اسلامی هزینه برق وارداتی را به جانب ازبیکستان پرداخت کرده و انتظار دارند که این کشور جریان برق را به افغانستان بیشتر کند.

غلام جیلانی حق پرست، رییس نشرات وزارت انرژی و آب می‌گوید: «در برخی ولایات به‌شمول پایتخت مشکل بی‌برقی وجود دارد و برای حل این مشکل هیأتی از وزارت انرژی و آب و د افغانستان برشنا شرکت به ازبیکستان سفر کرده است.»

از سویم هم، کمبود برق شرکت‌های تولیدی را نیز متضرر ساخته است و مسوولان این شرکت‌ها می‌خواهند که مشکل برق هرچه زود تر حل شود.

سخی احمد پیمان، معاون اتاق صنایع ومعادن گفت: «امیدوارهستم که سفر وزیر آب و برق امارت اسلامی افغانستان به ازبیکستان نتیجه‌‌ای را به هم‌راه داشته باشد چونکه صنعت افغانستان خصوصاً کابل از نظر بی‌برقی در یک حالت بسیار بحرانی قرار دارد.»

وی افزود: «در حال حاضر، شصت تا هفتاد درصد فابریکه‌های ما متوقف اند.»

در همین حال، آگاهان اقتصادی می‌گویند که برق وارداتی همواره برای افغانستان مشکل‌ساز بوده و حکومت باید سرمایه‌گذاری را روی تولید برق در داخل کشور بیشتر سازد.

گفتنی است که افغانستان در حال حاضر هفتاد درصد برق مورد نیاز خود را از کشورهای تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و ایران تأمین می‌کند و سالانه میلیون‌ها دالر به این کشورها پرداخت می‌کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل