Connect with us

رویداد های اخیر

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات بیش از ۵۰ هزار دالر به زلزله‌زدگان ترکیه کمک کرد

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۲۵, ۱۴۰۱)

به ادامه کمک‌های بشردوستانه از افغانستان، این‌بار اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات بیش از ۵۰ هزار دالر به زلزله‌زدگان ترکیه کمک کرده است.

این بسته کمکی طی مراسم رسمی به سرقنسول جمهوری ترکیه در هرات تحویل داده شد.

مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات تأکید کردند که هرچند این مبلغ در برابر خساراتی که بر اثر زلزله به مردم ترکیه وارد شده ناچیز است، اما این می‌تواند یک پیام دوستی و همکاری را به مردم و دولت ترکیه برساند.

یونس قاضی زاده، رییس اتاق تجارت وسرمایه‌گذاری هرات گفت: «امروز صرفاً اتاق ولایتی ولایت هرات مبلغی را به‌حیث یک پیام به کشور ترکیه کمک و مساعدت کرد. پنجاه و شش هزار و پنجصد دالر توسط تجار و اتاق ولایتی هرات نقداً به قنسولگری محترم ترکیه توسط والی صاحب ولایت هرات و اتاق تجارت تقدیم شد.»

در این مراسم مقام‌های محلی هرات نیز از کمک‌های بشردوستانه ترکیه که همواره به مردم افغانستان رسیده است قدردانی کردند.

والی هرات تأکید کرده است که مردم دو کشور در کنار هم ایستاده اند و در شرایط خاص همواره برای همدیگر همکاری و همدردی نموده اند.

نوراحمد اسلام جار، والی هرات گفت: «ملت عزتمند افغانستان و خصوصاً مردم هرات در همه برهه‌ها آماده خدمت برای برادران ترک خود در ترکیه بوده‌اند و اگر امکانات مساعد باشد آماده خدمت برای برادران مستضعف خود در سوریه نیز اند.»

در همین حال، سینان الیخان، سرقنسول ترکیه در هرات گفت: «من به نمایندگی از مردم ترکیه از این کمک‌های نقدی که نمونه دیگری از همبستگی در شرایط سخت بین برادران افغان و ترک است، تشکر می‌کنم.»

زلزلۀ اخیر در ترکیه تقریباً ده ولایت این کشور را تخریب کرده است. برعلاوه این‌که، هزاران شهروند این کشور در این رویداد طبیعی جان باختند، افغان‌هایی که در این ولایت‌ها زندگی می کردند نیز قربانی این زلزله شدند. سفارت افغانستان در ترکیه گفته است که ۱۱۶ تن از افغان‌ها که هویت شان مشخص شده در این زلزله جان باخته‌اند.

نعیم الحق حقانی، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: «در کنار برادران ترک ما، تعداد زیادی از وطنداران افغان ما هم زیر آوارها و زیر خرابی‌های زلزله شهید شدند. در جاییکه برادر و خواهر ترک ما در این مصیبت از دنیا رفت، برادر افغان‌شان نیز عین درد را احساس کرد و خود را شریک می‌دانند.»

بسته کمکی تجار و سرمایه‌داران هرات در حالی به زلزله‌زدگان ترکیه فرستاده می‌شود که دولت ترکیه همواره با ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان درکنار مردم کشور بوده است. قطار کمک‌های غذایی و غیرغذایی ترکیه زیر نام «نیکی» هزاران خانواده را در افغانستان زیر پوشش قرار داده است.

پیش از این نیز امارت اسلامی ۱۵ میلیون افغانی به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه و جمعیت هلال احمر افغانستان، بیش از چهار میلیون افغانی به زلزله‌زدگان ترکیه کمک کرد.

رویداد های اخیر

رویترز: رهبر شاخه‌ خراسان داعش در بلوچستان پاکستان زندگی می‌کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ثنا‌الله غفاری، مشهور به شهاب‌المهاجر، رهبر شاخه‌ خراسان داعش در ایالت بلوچستان پاکستان زندگی می‌کند. بربنیاد این گزارش، ثنا‌الله غفاری این گروه را به یکی از وحشتناک‌ترین شاخه‌های داعش تبدیل کرده است.

براساس گزارش رویترز، غفاری در سال ۲۰۲۰ رهبری داعش خراسان را برعهده گرفت.

رویترز افزوده است که تا پیش از حمله مرگ‌بار این گروه بر میدان هوایی کابل در سال ۲۰۲۱، اطلاعات کمی درباره غفاری موجود بود که در نتیجه آن ۱۷۰ غیرنظامی و ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند.

گفته می‌شود که ثناالله غفاری در چندین حمله در افغانستان، ایران، ازبیکستان، تاجیکستان و پاکستان دست داشته ‌است.

پیش از این، مقام‌های پاکستانی اعلام کرده بودند که غفاری در ماه جون سال گذشته در ولایت کنر افغانستان کشته شد، اما اکنون رویترز گزارش داده که او به پاکستان فرار نموده و در ایالت سرحدی بلوچستان زندگی می‌کند.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور داخله گفته است که طی بیش از دو سال پسین، داعش در افغانستان سرکوب شده و توان عملیاتی خود را از دست داده است.

عبدالمتین قانع تصریح کرده است: «امارت اسلامی افغانستان تا امروز عملاً ثابت کرده نه در جامه قول بلکه در جامه عمل ثابت کرده، هر کس ادعای دارد باید به دلیل ثابت کند و اگر نه همین ادعا را ما مسترد می‌کنیم. حقیقت ندارد، خاک ما مصون است و هم اکنون هیچ گروه مسلح در کشور فعالیت ندارد.»

گفتنی است که آخرین حمله‌‌‌‌ی را که داعش در افغانستان برعهده گرفت، حمله بر نزدیکی دفتر کابل بانک در کندهار بود که در نتیجه آن سه تن جان باختند و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

زلزله ۵.۲ ریشتری افغانستان را لرزاند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

به گزارش مرکز ملی زلزله‌نگاری هند، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر بعد از ظهر امروز (پنج‌شنبه) افغانستان را تکان داد.

مرکز این زلزله منطقه کوهستانی شمال شرق ولسوالی اشکاشم ولایت بدخشان در عمق ۷۰ کیلومتری زمین بوده و برعلاوه افغانستان، درکشورهای تاجیکستان، ازبیکستان و قرغیزستان نیز احساس شده است.

تاهنوز تلفات جانی و خسارات مالی از اثر این حادثه گزارش نشده است.

این در حالی است که در ماه اکتوبر سال گذشته، بیش از ۲ هزار تن در نتیجه وقوع چهار زلزله‌ی ۶.۳ ریشتری در ولایت هرات جان باختند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بنیاد بیات به خانواده‌های نیازمند در شهر مزارشریف کمک کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

در ادامه کمک‌های رمضانی بنیاد بیات، ده‌ها خانواده نیازمند از کمک‌های این بنیاد در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ مستفید شدند. مسوولان این بنیاد می‌گویند که توزیع بسته‌های کمکی این نهاد به‌منظور دست‌گیری نیازمندان در بخش‌های مختلف کشور جریان دارد.

این بسته‌های غذایی مشمول آرد، روغن و برنج می‌شود که به خانواده‌های نادار توزیع شده است.

یافث ثاقب، نماینده بنیاد بیات در مورد این مساعدت‌ها گفته است: «به ادامه کمک‌های بنیاد بیات، این‌بار نیز یک مقدار مواد خوراکه از قبیل آرد، روغن و برنج برای فامیل‌های نیازمندان مزارشریف توزیع گردید و ان‌شاءالله این کمک‌ها ادامه خواهد داشت.»

در همین حال، شماری از خانواده‌های نادار از کمک‌های بنیاد بیات ابراز خرسندی کرده‌اند.

طیبه، دریافت‌کننده کمک گفت: «با تشکر فراوان از کمک‌های رمضانی بنیاد بیات، واقعاً از بنیاد بیات خیلی تشکر می‌کنم که برای مردم تنگدست و فقیر این منطقه کمک کردند. این کمک‌ها در ماه رمضان خیلی از مشکلات ما را می‌تواند رفع کند.»

خیرالله، دریافت‌کننده کمک نیز گفت: «تشکر می‌کنم از نهاد خیریه بنیاد بیات بابت همکاری شان که در این ماه مبارک رمضان دست نیازمندان را می‌گیرند. امید است که تاجران و موسسات خیریه از این کارها دوامدار انجام دهند.»

بنیاد بیات یکی از نهاد‌های خیریه است که در بیست سال گذشته در کنار توزیع بسته‌های کمکی به نیازمندان و خانواده‌های آسیب‌پذیر، درتطبیق طرح‌های عمرانی کشور نیز نقش مهم را ایفا نموده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!