Connect with us

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا بدون بازگشایی مکاتب دخترانه نمی‌تواند به افغانستان کمک کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

آرنوت پاولز، رییس هیات اتحادیه اروپا برای افغانستان، از قطع کمک‌های این اتحادیه به افغانستان، در صورت باز نشدن مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم هشدار داد است.

آرنوت پاولز، روز یک‌شنبه (۳۰اسد) در یک گفتگوی اختصاصی به رادیو کلید گفته است که در شرایط کنونی، مسأله باز شدن مکاتب‌ دخترانه برای افغانستان، حیاتی است.

وی افزوده است که:” منطق این را حکم می‌کند که بدون باز نشدن مکاتب دخترانه ما نمی‌توانیم به کمک‌های خود ادامه دهیم. افغانستان در شرایط کنونی یگانه کشوری در جهان است که با پالیسی‌های خاص مانع رفتن دختران به مکتب می‌شود.”

آقای پاولز دراین گفتگو، موجودیت ایمن‌الظواهری رهبر شبکه القاعده و کشته شدن او را از سوی امریکا، یک تکان عمیق برای اتحادیۀ اروپا توصیف کرده و افزوده است که این موضوع بر کمک‌های اتحادیه اروپا تاثیر نگذاشته است.

او همچنان تاکید کرد که افغانستان بدون کمک‌های جامعۀ جهانی نمی‌تواند از بحران کنونی موفق بدرآید.

وی دراین باره گفت:”این یک تکان عمیق بود، احتمالا بر اساس طرزالعمل ما، هرکسی نیاز به کمک دارد. ما با استفاده از شرایط سعی کردیم کمک‌های خود را ادامه دهیم.”

وی افزود که:”برخلاف ادعای بعضی‌ها افغانستان یک جغرافیایی به خصوص نیست که به تنهایی بتواند ادامه دهد. افغانستان از شش جهت با جهان در ارتباط است و اگر این کشور نیز خواستار ارتباط با جهان است، باید راهی را باز کند.”

این درحالی است که ماموریت آقای پاولز به عنوان رییس هیات اتحادیه اروپا برای افغانستان، پس از هفت سال به پایان رسیده و قرار است به جای او کسی دیگری معرفی شود.

رویداد های اخیر

نمایندهٔ خاص اتحادیه اروپا با نماینده وزارت خارجه قطر در مورد افغانستان دیدار و گفتگو کرد

Published

on

(Last Updated On: )

توماس نیکلاسن نماینده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان و فیصل بن عبدالله الحنزاب سفیر و نماینده خاص وزارت خارجه قطر در مورد وضعیت جاری افغانستان گفتگو کردند.

براساس اعلامیه‎ای که در شبکه ایکس، وزارت خارجه قطر ناوقت شب گذشته (چهارشنبه، ۹جوزا) منتشر شد، این ملاقات در دوحه پایتخت قطر انجام شد که در آن دو مقام در مورد تحولات افغانستان و تلاش‌های مشترک بین‌المللی برای دستیابی به صلح و ثبات در آن کشور گفتگو کردند.

این ملاقات در حالی صورت می‌گیرد که قرار است قطر حدود یک‌ ماه دیگر میزبان نشست سوم دوحه در مورد افغانستان باشد.

در این نشست از نماینده‌های حکومت سرپرست افغانستان هم دعوت شده است.

نماینده‌های حکومت سرپرست افغانستان در نشست دوم دوحه بخاطر مخالفت برسر تعیین نماینده خاص سازمان ملل برای افغانستان اشتراک نکردند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا برای تقویت امنیت غذایی شاگردان ۱۰ میلیون یورو به افغانستان کمک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: )

برنامه جهانی غذا (WFP) می‌گوید که اتحادیه اروپا ۱۰ میلیون یورو را به این نهاد برای تقویت امنیت غذایی شاگردان افغانستان اختصاص می‌دهد.

برنامه جهانی غذا روز چهارشنبه (۹ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای نوشته است که این کمک شاگردان بیش از ۱۰ هزار مکتب را در ولایت‌های فراه، غور، جوزجان، ننگرهار، نورستان، پکتیکا، ارزگان و زابل زیر پوشش قرار می‌دهد.

این نهاد افزوده است که به لطف کمک‌های مالی اضافی اتحادیه اروپا بیسکویت‌های غنی یا خوراکی‌های مغذی تولید شده محلی میان شاگردان ۱۰ هزار مکتب توزیع می‌شود.

به اساس اعلامیه، دختران شاگرد در صنف‌های چهارم و ششم نیز کمک‌های چون روغن نباتی و پول نقد دریافت خواهند کرد.

در همین حال، هسیائو وی‌لی، مدیر برنامه جهانی غذا در افغانستان گفته که این نهاد بیش از دو دهه پیش برنامه تغذیه مکتب‌ها را برای پیوند امنیت غذایی و تغذیه بهتر با آموزش آغاز کرد.

بربنیاد اظهارات وی، برنامه جهانی سال گذشته از ۱.۵ میلیون کودک در مکتب‌ها حمایت کرده و اتحادیه اروپا شریک کلیدی برای رسیدن این کمک‌ها بوده است.

این درحالیست که اتحادیه اروپا پیش از این نیز برای بهبود محیط‌های تعلیمی مکاتب افغانستان کمک کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

هزینه تعرفه‌های حمل‌ونقل ریلی ازبکستان-افغانستان ۵۰ درصد کاهش یافته است

Published

on

(Last Updated On: )

مسوولان اداره خط آهن ازبکستان در شهر ترمز آن کشور می‌گویند که هزینه تعرفه‌های حمل‌ونقل ریلی ازبکستان-حیرتان را ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.

از این مسیر اموال تاجران از چین، قزاقستان، ازبکستان و برخی دیگر کشورها وارد افغانستان می‌شود. مسوولان خط آهن ازبکستان در شهر ترمز گفته‌اند که به‌منظور ایجاد سهولت و گسترش روابط تجارتی میان دو کشور و حمایت از تاجران افغان تعرقه‌ را تا ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.

فرهاد، رئیس خط آهن شهر ترمز در این مورد گفته است: «قبلاً از محموله‌های که از دولت افغانستان می‌آمد، تعرفه‌های مشخص گرفته می‌شد. مثلاً محموله‌های که از طریق پل دوستی وارد می‌شد در بدل یک واگن چهل تُنه ۲۰۰ دالر و در بدل واگن بیست تُنه ۱۰۰ دالر گرفته می‌شد. همینگونه در گمرک نیز بر اساس خدمات مختلف مبالغ مختلف باید پرداخت میشد، اما اکنون همه پرداخت‌ها تا پنجصد دالر تا آخر سال معاف شده است.»

در همین ‌حال، تاجران در بلخ نیز از این اقدام ازبکستان و ایجاد سهولت‌ها در بخش حمل‌ونقل ریلی استقبال می‌کنند و از امارت اسلامی نیز خواستار ایجاد سهولت‌های بیشتر هستند‌.

از سویی هم، مسوولان خط آهن ولایت بلخ نیز می‌گویند که برای افزایش انتقالات آنان نیز درپی فراهم‌کردن سهولت‌ها هستند تا روند انتقال کالاها به صورت منظم انجام شود.

این در حالی است که تلاش‌ها برای آغاز کار عملی خط آهن افغان-ترانس نیز جریان دارد؛ خطی که از ازبکستان شروع و به پاکستان ختم می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!