رویداد های اخیر

اداره محیط زیست: عاملان استفاده از جنگ‌افزارها و مواد کیمیایی در دهه‌های اخیر در افغانستان باید غرامت بپردازند

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۵, ۱۴۰۲)

مسوولان در اداره محیط زیست در برنامه حسابدهی دولت به ملت می‌گویند که افغانستان در تغییرات اقلیمی و گازهای گلخانه‌ای صفر عشاریه ۸ درصد نقش داشته و اما در رده ششم آسیب‌پذیری اقلیمی قرار دارد.

به گفته‌ای معین پالیسی و مسلکی این نهاد استفاده از جنگ‌افزارها و مواد کیمیایی در دهه‌های اخیر در افغانستان سبب تخریب شدن اقلیم و جنگلات شده که عاملان آن باید غرامت بپردازند.

زین العابدین، معین پالیسی و مسلکی اداره محیط زیست می‌گوید که :«استفاده مواد کیمیایی در افغانستان باعث شد که اقلیم ما را هم خراب سازند و در کنار تلفات مردمی و ویرانی خانه‌ها حتی حیوانات ما نیز در امان نبودند و اگر اکنون ما با مدافعین حقوق بشر مطابق اصول آنها همرای شان فیصله کنیم، باید به افغانستان غرامت بپردازند.»

مسوولان این اداره می‌افزیند که برای حل دایمی مشکلات فاضلاب در شهر کابل، طرح جامع را در همکاری با وزارت‌خانه‌ای مربوطه تهیه و به کابینه سپرده است که با تطبیق این طرح، مشکلات فاضلاب در کابل حل می‌شود.

سرپرست اداره ملی حفاظت ازمحیط زیست همچنان می‌گوید؛ طی یکسال گذشته کار عملی ۲۲ پروژه مرتبط به محیط زیست به همکاری جامعه بین‌المللی را آغاز کرده که از این میان کار دو پروژه آن به گونه کامل تکمیل شده است.

به گفته مسوولان این اداره طی یکسال گذشته فعالیت بیش از هزار پروژه انکشافی، زیربنایی، تولیدی و صنعتی را ارزیابی کرده که از این میان برخی از پروژه‌های که بنابر عدم رعایت قواعد و شرایط محیط زیستی رد شده است. مسوولان این اداره از جامعه جهانی می‌خواهند که کار عملی پروژه‌های مرتبط به محیط زیست را در افغانستان از سر گیرند.

این اداره همچنان می‌گوید که در یک سال گذشته از شکار صدها پرنده و حیوانات نادر جلوگیری شده است. این مسوولان می‌گویند که تغییرات اقلیمی تاثیرات منفی بر وضعیت افغانستان گذاشته است و این کشور را عملاً بحران کم آبی، خشکسالی، و سرازیر شدن سیلاب‌های مدهش تهدید می‌کند که افغانستان به تنهایی قادر به مبارزه با تغییرات اقلیمی نیست.

Trending

خروج از نسخه موبایل