Connect with us

رویداد های اخیر

اداره محیط زیست: عاملان استفاده از جنگ‌افزارها و مواد کیمیایی در دهه‌های اخیر در افغانستان باید غرامت بپردازند

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

مسوولان در اداره محیط زیست در برنامه حسابدهی دولت به ملت می‌گویند که افغانستان در تغییرات اقلیمی و گازهای گلخانه‌ای صفر عشاریه ۸ درصد نقش داشته و اما در رده ششم آسیب‌پذیری اقلیمی قرار دارد.

به گفته‌ای معین پالیسی و مسلکی این نهاد استفاده از جنگ‌افزارها و مواد کیمیایی در دهه‌های اخیر در افغانستان سبب تخریب شدن اقلیم و جنگلات شده که عاملان آن باید غرامت بپردازند.

زین العابدین، معین پالیسی و مسلکی اداره محیط زیست می‌گوید که :«استفاده مواد کیمیایی در افغانستان باعث شد که اقلیم ما را هم خراب سازند و در کنار تلفات مردمی و ویرانی خانه‌ها حتی حیوانات ما نیز در امان نبودند و اگر اکنون ما با مدافعین حقوق بشر مطابق اصول آنها همرای شان فیصله کنیم، باید به افغانستان غرامت بپردازند.»

مسوولان این اداره می‌افزیند که برای حل دایمی مشکلات فاضلاب در شهر کابل، طرح جامع را در همکاری با وزارت‌خانه‌ای مربوطه تهیه و به کابینه سپرده است که با تطبیق این طرح، مشکلات فاضلاب در کابل حل می‌شود.

سرپرست اداره ملی حفاظت ازمحیط زیست همچنان می‌گوید؛ طی یکسال گذشته کار عملی ۲۲ پروژه مرتبط به محیط زیست به همکاری جامعه بین‌المللی را آغاز کرده که از این میان کار دو پروژه آن به گونه کامل تکمیل شده است.

به گفته مسوولان این اداره طی یکسال گذشته فعالیت بیش از هزار پروژه انکشافی، زیربنایی، تولیدی و صنعتی را ارزیابی کرده که از این میان برخی از پروژه‌های که بنابر عدم رعایت قواعد و شرایط محیط زیستی رد شده است. مسوولان این اداره از جامعه جهانی می‌خواهند که کار عملی پروژه‌های مرتبط به محیط زیست را در افغانستان از سر گیرند.

این اداره همچنان می‌گوید که در یک سال گذشته از شکار صدها پرنده و حیوانات نادر جلوگیری شده است. این مسوولان می‌گویند که تغییرات اقلیمی تاثیرات منفی بر وضعیت افغانستان گذاشته است و این کشور را عملاً بحران کم آبی، خشکسالی، و سرازیر شدن سیلاب‌های مدهش تهدید می‌کند که افغانستان به تنهایی قادر به مبارزه با تغییرات اقلیمی نیست.

رویداد های اخیر

عفو بین الملل از امارت اسلامی خواست که مکاتب دخترانه را فوراً بازگشایی کند

این سازمان روز جمعه (۲۵ جوزا) در صفحه ایکس خود نوشت که دختران افغان به دلیل «سیاست‌های تبعیض آمیز و ناعادلانه» امارت اسلامی، از حق آموزش محروم شده اند.

Published

on

(Last Updated On: )

با گذشت هزار روز از بسته‌ بودن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان، سازمان عفو بین‌الملل از امارت اسلامی خواسته است که دروازه‌های مکاتب دخترانه را فوراً بازگشایی کند.

این سازمان روز جمعه (۲۵ جوزا) در صفحه ایکس خود نوشت که دختران افغان به دلیل «سیاست‌های تبعیض آمیز و ناعادلانه» امارت اسلامی، از حق آموزش محروم شده اند.

سازمان عفو بین الملل افزوده است که سیاست‌های امارت اسلامی قوانین بین المللی را نقض می‌کند.

این در حالیست که امارت اسلامی تاکید کرده که مساله مکاتب یک موضوع داخلی افغانستان است و هر نوع فشار در این رابطه می‌تواند مداخله در امور این کشور تلقی شود.

 

مطالب مرتبط:

یونیسف: ۳ میلیارد ساعت درسی در افغانستان برای دختران ضایع شده است

سرپرست وزارت معارف در دومین اجلاس بین‌المللی وزیران معارف خواهان همکاری شد

Continue Reading

رویداد های اخیر

فضل الرحمان: تلاش‌هایم برای بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان نقش بر آب شده است

این سیاست‌مدار پاکستانی هشدار داده است که تیرگی روابط با افغانستان به نفع کشورش نیست.

Published

on

(Last Updated On: )

مولانا فضل الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان گفته که تلاش‌های زیادی کرده تا روابط میان کابل و اسلام آباد بهبود یابد اما این تلاش‌ها نقش بر آب شده است.

این سیاست‌مدار پاکستانی هشدار داده است که تیرگی روابط با افغانستان به نفع کشورش نیست.

مولانا فضل الرحمان در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: «من برای بهبود بخشیدن روابط افغانستان و پاکستان تلاش‌های خود را انجام دادم و با اطمینان کامل و پیش روی همه می‌گویم که ما کامیاب (از افغانستان) برگشتیم. ما راه همکاری بین دو کشور را در تمام بخش‌ها باز کردیم. اکنون این تلاش‌ها نقش بر آب می‌شود. چرا؟ برای خوشنودی چه کسی؟ برای منفعت پاکستان؟ قطعاً نه.»

رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان در رأس هیأتی در ماه جدی سال گذشته به کابل سفر کرده بود و پس از دیدارش با مقام‌های امارت اسلامی از دولت‌های هردو طرف خواست که به تنش های شان نقطه پایان بگذراند و مشکلات موجود را از راه های دیپلوماتیک حل نمایند.

هرچند روابط میان کابل و اسلام آباد در طول سال‌های متمادی پر از فراز و نشیب بوده است اما پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در کمتر از سه سال اخیر، به دلیل ادعاهای مقامات پاکستانی مبنی بر حضور طالبان پاکستان در خاک افغانستان و طرح ریزی حملات بر ضد آن کشور، روابط کابل و اسلام آباد بیشتر از هر زمان دیگری متشنج شده است.

این درحالی است که امارت اسلامی پیوسته ادعاهای اسلام آباد مبنی بر حضور تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان را رد کرده و تأکید نموده است که مقام‌های پاکستانی تلاش می‌کنند بار بی کفایتی و ضعف امنیتی خود را به دوش افغانستان بیندازند.

 

مطالب مرتبط:

فضل الرحمن به حکومت پاکستان: اگر تروریستان از افغانستان می‌آیند، چرا در مرز مانع آن‌ها نمی‌شوید؟

 

فضل الرحمن: برای حل مشکلات میان افغانستان و پاکستان یک میکانیزم منظم ایجاد شود

Continue Reading

رویداد های اخیر

مسوولان: از ابتدای سال تاکنون نزدیک به یک میلیارد افغانی در معادن سرمایه‌گذاری شده است

مسوولان این وزارت افزوده‌اند که تلاش‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در بخش استخراج معادن ادامه دارد.

Published

on

(Last Updated On: )

مسوولان وزارت معادن و پترولیم می‌گویند که از ابتدای سال جاری هجری شمسی تاکنون نزدیک به یک میلیارد افغانی در معادن کوچک و بزرگ سرمایه‌گذاری شده است.

مسوولان این وزارت گفته‌اند که از آغاز سال جاری تاکنون قراردادهای کوچک و بزرگ را امضا کرده‌اند که حجم آن‌ها به یک میلیارد افغانی می‌رسد.

به گفته آنان، تمامی قراردادهای استخراج معادن با شرکت‌های داخلی امضا شده است.

مسوولان این وزارت افزوده‌اند که تلاش‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در بخش استخراج معادن ادامه دارد.

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن وپترولیم گفته است: «در مقیاس کوچک ارزش مجموعی تمام این سرمایه‌گذاری‌ها ۵۰۰ میلیون افغانی است. همین گونه، وزارت معادن و پترولیم در سال ۱۴۰۳ تاکنون دو قرارداد در مقیاس بزرگ دارد که یکی آن معدن یاقوت جگدلک کابل است و به همین ترتیب، معدن باریت هرات بوده که قرارداد استخراج این معدن هم با شرکت داخلی امضا شده است.»

در همین حال، مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری تصریح کرده‌اند که فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معادن به وجود آمده و علاقه‌مندی‌ها برای سرمایه‌گذاری دراین بخش افزایش یافته است.

خان جان الکوزی، عضو اتاق تجارت وسرمایه‌گذاری در این زمینه گفت: «خصوصاً در بخش معادن پیشرفت‌ها زیاد است و کارها هم خوب است. معدن زیاد خارج می‌رود. از ۲ میلیارد صادرات ما بیشترش معدن است که معادن نادر نه بلکه نیمه‌قیمتی معادن است.»

آقای الکوزی افزود: «اما در کل در بین سرمایه‌داران خارجی و داخلی علاقه برای سرمایه‌گذاری در بخش زراعت، تولید، معادن و پروسس وجود دارد.»

از سویی هم، تحلیلگران اقتصادی به این باوراند که اگر امارت اسلامی سهولت‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاران خصوصی ایجاد کند، سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در کشور گسترش خواهد یافت و در کنار بلند رفتن عایدات دولت، برای هزاران شهروند زمینه‌ اشتغال نیز فراهم خواهد شد.

مطالب مرتبط:

قیافه: چند شرکت بزرگ ایرانی مجموعه‌ای را با هدف ورود به معادن افغانستان شکل داده‌اند

بازدید سرپرست وزارت معادن و پترولیم از ساحه معدن مس عینک ولایت لوگر

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!