رویداد های اخیر

امیرخان متقی به امریکا: دیگر حریم هوایی افغانستان را نقض نکنید

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۶, ۱۴۰۱)

وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان می‌گوید که امریکا دیگر حریم هوایی افغانستان را نقض نکند.

امیرخان متقی، وزیر خارجه امارت اسلامی افغانستان روزچهارشنبه (۱۶سنبله) در کنفرانس گزارش دهی از دست آوردهای سالانه این وزارت گفته است؛ که واشنگتن باید به توافقنامه دوحه پایبند بماند و دیگر حریم هوایی افغانستان را نقض نکند.

آقای متقی نقض حریم هوایی افغانستان از سوی امریکا را خلاف قوانین بین‌المللی و توافق نامه دوحه میداند و از کشورها میخواهد تا اجازه ندهند که از خاک و حریم فضایی شان بر ضد افغانستان استفاده شود.

آقای متقی تاکید دارد که سیاست خارجی افغانستان اقتصاد محور است و کابل تلاش میکند به نقطه وصل بازارهای اقتصادی آسیای جنوبی با آسیای مرکزی تبدیل شود.

امیر خان متقی، وزیرخارجه امارت اسلامی افغانستان گفت:« ما یک بار دیگر از امریکا می خواهیم که پروازهای خود را در هوای افغانستان متوقف کند، امنیت سراسر کشور برقرار است و وقتی خاک افغانستان علیه هیچ کشوری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، دیگران نیز حق ندارند پروازهای غیرقانونی در هوای افغانستان داشته باشند.»

تعامل رسمی امارت اسلامی با تمامی کشورهای جهان از دیگر نکات مهم نشست گزارش دهی از کارکرد سالانه وزارت خارجه است که به آن تأکید میشود.

آقای متقی می‌گوید؛ دولت کنونی افغانستان با هیچ کشوری مشکل خاصی ندارد و همچنان از جهان میخواهد تا به عملکرد و کار کرد‌های مثبت امارت اسلامی دقت نمایند.

به گفته این مقام ارشد امارت اسلامی، تا کنون دنیا همچنون تروریزم تعریفی مشخصی را برای ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان ندارد.

نابودی داعش از دیگر دست‌آوردهای امارت اسلامی در این نشست پنداشته می‌شود.

در پیوند به حمله هوایی امریکا که گویا در آن ایمن الظواهری رهبر القاعده کشته شده است هم چنان به گفته‌ی آقای متقی در حد ادعاست و امریکا برای اثبات این ادعایش سندی ارایه نکرده است.

متقی گفت:« امریکا در مورد کشته شدن رهبر القاعده در کابل تا به حال کدام اسناد و ثبوت را پیش نکرده است اما تحقیقات در این مورد جریان دارد.»

آقای متقی می‌گوید؛ تمام بنادر کشور بروی تجارت باز شده اند و برای تاجران تسهیلات فراهم شده است. به گفته او، هیات امارت اسلامی به کشورهای متعددی برای گسترش روابط، سفر کرده است.

وزیر خارجه با تاکید بر پالیسی اقتصاد محور سیاست خارجی کشور می‌گوید؛ امارت اسلامی در نظر دارد تا افغانستان به مرکز وصل آسیای جنوبی به آسیای مرکزی تبدیل شود.

به گفته آقای متقی، در حال حاضر نیز ۱۳ سفارت خانه کشورهای مختلف در افغانستان باز و فعالیت دارند. و هم چنان شش سفارت خانه افغانستان رسمأ از وزارت خارجه دستور میگیرند و دیگر سفارت خانه‌ها با وزارت خارجه در تماس هستند.

درهمین حال، وزیر خارجه اطمینان می‌دهد که تدابیرویژه برای حفظ امنیت اماکن دیپلوماتیک وکارکنان خارجی درافغانستان گرفته شده وهیچگاه اجازه نخواهند داد هیچ گروه امنیت اماکن دیپلوماتیک وکارکنان خارجی در افغانستان را با خطر روبه‌رو کند.

با این حال شورای امنیت سازمان ملل از حاکمان جدید افغانستان می‌خواهد امنیت اماکن دیپلوماتیک و قونسلی را تضمین کند.

اعضای این شورا ضمن محکوم کردن حمله به دیپلومات‌های روسیه درکابل، فعالیت‌های تروریستی را از جدی ترین تهدیدها در برابرصلح و امنیت پایدار جامعه بین‌المللی توصیف کردند.

اعضای شورای امنیت برلزوم پاسخگویی و محاکمه‌ای عاملان، سازمان دهنده گان، تامین کننده گان اقدام تروریستی نیز تاکید کرده اند

Trending

خروج از نسخه موبایل