رویداد های اخیر

بوتو زرداری: حکومت موقت پاکستان پیش از اخراج افغان‌ها باید با تمام طرف‌ها مشوره می‌کرد

Published

on

(Last Updated On: قوس ۱۲, ۱۴۰۲)

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پیشین پاکستان گفته است که حکومت موقت این کشور قبل از اخراج مهاجرین افغان باید با تمام طرف‌ها مشوره انجام می‌داد.

رهبر حزب مردم پاکستان روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر کویته گفت که موضوع مهاجرین افغان یک موضوع بسیار پیچیده است.

او در رابطه به ادعاهای که گویا حکومت موقت صلاحیت اخراج مهاجرین غیرقانونی را ندارد گفت که تطبیق قانون مسئولیت هر حکومت است.

بوتو زرداری افزود: «اعمال قانون از خود طریقه دارد. حزب مردم پاکستان همیشه شعار حقوق بشر سر داده است. جوامع میزبان نیز نگرانی دارند و باید با آنها صحبت صورت گیرد. درمورد تطبیق فیصله نیز نگرانی‌های زیادی وجود دارد. فکر می‌کنم بهتر بود حکومت موقت با مردم، جامعه مدنی، متاثرین و جوامع میزبان صبحت می‌کرد و بر اساس آن تصمیم می‌گرفت و آن را عملی می‌کرد.»

حکومت موقت پاکستان اخراج مهاجرین غیرقانونی افغان را حدود یک ماه قبل آغاز کرد، اقدامی که مورد انتقاد سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری قرار گرفت.

دیدبان حقوق بشر گفته است که مقامات پاکستانی مرتکب تخلفات گسترده علیه شهروندان افغانستان شده اند تا آنان را مجبور به بازگشت به کشورشان کنند.

به‌گفته‌ این نهاد، پولیس پاکستان اموال مهاجرین را ضبط و خانه‌های آنان را تخریب کرده است. پولیس پاکستان همچنان مهاجرین را مورد لت و کوب، تهدید و بازداشت قرار داده است.

حکومت موقت پاکستان ادعا می‌کند که شهروندان افغان در حملات پاکستان دست دارند و اخراج مهاجرین غیر قانونی هم به مسایل امنیتی مرتبط است.

بلاول بوتو زرداری همچنان گفت که افغانستان باید با جهان به عنوان یک دولت رفتار کند نه گروه.

وی افزود: «افغانستان باید نشان دهد که دشمن پاکستان بدون شک دشمن افغانستان است.»

این در حالی است که امارت اسلامی اتهامات علیه افغان‌ها درمورد مسایل امنیتی را رد کرده و گفته است که افغانستان مسئول «ناکامی امنیتی» پاکستان نیست.

بلاول بوتو زرداری در رابطه به تظاهرات در منطقه چمن علیه منع رفت‌وآمد اتباع افغانستان بدون پاسپورت و ویزه گفت که حکومت باید با معترضان صبحت کند و به این مشکل راه حل پیدا کند.

وی افزود: «مشکل با عدم پوشش رسانه‌ای حل نمی‌شود.»

Trending

خروج از نسخه موبایل