Connect with us

رویداد های اخیر

بیش از دوصد خبرنگار افغان در پاکستان با تهدید اخراج روبه‌رو اند

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۱۴, ۱۴۰۲)

سازمان خبرنگاران بدون مرز با نشر گزارشی می‌گوید که بازگشت اجباری خبرنگاران نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. در گزارش این سازمان آمده است که بیش از دوصد خبرنگار افغان در پاکستان در معرض خطر اخراج قرار دارند و همواره مورد آزار واذیت، بازداشت خودسرانه و از سوی مالکان خانه‌ها مجبور به اخراج از خانه‌های‌شان شده‌اند.

این سازمان از حکومت پاکستان خواسته است تا از بازداشت خبرنگاران افغان خودداری کند و حفاظت و امنیت آن‌ها را در این کشور تضمین نماید.

در بخشی از این اعلامیه آمده است: «بیش از دوصد خبرنگار افغان در پاکستان به اخراج از این کشور تهدید شده‌اند. بازگشت اجباری خبرنگاران افغان که به دلیل تهدیدات امنیتی به پاکستان رفته اند، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و این اقدام کاملاً غیرقابل قبول است. ما از حکومت پاکستان می‌خواهیم که از بازداشت خبرنگاران افغان خودداری کند و حفاظت و امنیت آن‌ها را در پاکستان تضمین کند.»

همزمان با این، شماری از خبرنگاران افغان در پاکستان می‌گویند که این روزها فشار و تهدیدات از سوی پولیس پاکستان بالای آن‌ها افزایش یافته و نگران آینده خود و خانواده خویش اند.

مجیب دستیار، خبرنگار افغان در پاکستان، می‌گوید: «حدود دوصد خبرنگار افغان که در پاکستان زندگی می‌کنند و طی دو سال گذشته در اینجا زندگی می‌کنند، نگرانی ‌شان این است که سبب آزار و اذیت پولیس قرار گرفته‌اند و قرار می‌گیرند.»

در همین حال، مسوولان در فدراسیون خبرنگاران آزاد افغانستان گفته‌اند که آنان با فدراسیون خبرنگاران پاکستان در تماس هستند و اقادماتی در این مورد اتخاذ شده است.

حجت‌الله مجددی، ریس فدراسیون ژورنالیستان آزاد افغانستان، گفته است: «ما با فدراسیون خبرنگاران پاکستان در تماس هستیم، آن‌ها یک سلسله اقدامات را روی دست گرفته‌اند. توقع ما هم از حکومت پاکستان این است تا در قسمت برخورد با همه افغان‌ها به خصوص خبرنگاران در شرایطی که وضعیت اقتصادی افغانستان خوب نیست و هنوز هم زمینه کار بهتر به خبرنگاران افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی مهیا نیست، همکاری کنند.»

روند اخراج اجباری مهاجرین از پاکستان به شدت جریان دارد و برخی از آگاهان همواره تأکید دارند که براساس قوانین بین‌المللی مهاجرت، کشورها نباید مهاجران را به‌گونه اجباری اخراج کنند و پاکستان باید در روشنایی قوانین بین‌المللی مهاجرت و در هماهنگی با نهاد‌های جهانی اقدام کند.

رویداد های اخیر

در پی بارندگی‌های چهار روز گذشته هشت تن جان باخته اند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۳)

ملا جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی می‌گوید، در پی بارش باران‌ها و سرازیرشدن سیلاب‌ها در چهار روز گذشته، هشت تن جان باخته، ۳ تن زخمی و ۲۰ هکتار زمین زراعتی نیز تخریب شده است.

آقای سایق همچنان گفته است که در نتیجه بارندگی های اخیر در کشور ۱۴۰ خانه به شکل کلی و قسمی تخریب و ۲۰ کیلومتر سرک در سراسر کشور نیز تخریب شده است.

به گفته وی ۳۰ رآس مواشی نیز تلف شده است.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی همچنان همچنان افزوده است که: «خوشبختانه در نتیجه بارش‌های اخیر سطح آب در کشور افزایش یافته است، آب‌های زیر زمینی تقویت شده است و دهاقین خرسند اند.»

به گفته وی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث به تمام ریاست‌های خود در ولایات هدایت داده است تا تمام امکانات خود را برای رسیده‌گی به آسیب دیده‌گان بکار بیندازند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

تولیدات سمنت غوری در بغلان افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت دولتی سمنت غوری در ولایت بغلان می‌گویند که میزان تولید سمنت در این شرکت نسبت به گذشته افزایش یافته است. به گفته آنان، در سال ۱۴۰۲ یک صدوپنجاه هزار تُن سمنت تولید شده است و تلاش دارند تا در سال جاری میزان تولید را به ۱۸۰ هزار تُن برسانند.

عبدالوکیل قیومی، معاون مالی و اداری شرکت سمنت غوری بغلان در این مورد گفته است: «در سال گذشته پلانی که داشتیم موفقانه ۱۵۰ تُن سمنت را تولید نمودیم و به بازار عرضه کردیم. خوشبختانه که در سال ۱۴۰۲ ما بیشتر از ۲۰۰ میلیون افغانی مفاد هم داشتیم.»

به گفته‌ مسوولان این شرکت، تلاش‌ها برای بلندبردن ظرفیت تولید جریان دارد و با بلندرفتن ظرفیت تولید روزانه یک هزار بوری سمنت تولید خواهند کرد.

محمد طاهر، آمر بخش بسته بندی شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «فعلاً چهار داش ما فعال است که ما در بیست‌وچهار ساعت تقریباً یک هزار الی ۱۲ صد تُن سمنت تولید می‌کنیم.»

از سویی هم، در این شرکت برای ۷۵۰ تن زمینه کار فراهم شده است و برخی کارگران از سرمایه‌گذاران خواهان سرمایه‌گذاری در کشور و فراهم‌کردن زمینه کار برای جوانان هستند.

حکیم، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «سرمایه‌گذاران در وطن خود سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه کار به ما مساعد شود.»

محمد یوسف، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان نیز علاوه کرد: «چندین فابریکه دیگر در کشور ما ساخته شود تا سمنت خارجی کمتر به کشور وارد شود و از تولیدات خود ما استفاده بکنیم.»

گفتنی است که شرکت سمنت غوری بغلان حدود ۴۰ سال پیش تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت تولید سمنت در افغانستان به شمار می‌رود. مدیریت این شرکت از سوی برنامه شرکت انکشاف ملی پیش برده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: سفرهای دیپلومات امریکایی به قطر و پاکستان در مورد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!